הרב חיים אמסלם, לשעבר ח"כ מטעם ש"ס, שוחח הבוקר (רביעי) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM על רקע מעצרו של הרב נתנאל שריקי בחשד לביצוע עבירות מין.

הרב נתנאל שריקי מקובל מאוד מרכזי מנתיבות, הרב של הסלבס, רבים וטובים באים לקבל את ברכתו. יש שלוש נשים שהתלוננו לכאורה על ניצול מיני כזה או אחר. רצינו לדבר על התופעה.
"כמובן בהסתייגות, בינתיים זה הכול בגדר חשדות".

לפי החשד מדובר באמירות לא ראויות ובנגיעות.
"בוא נצא מהמקרה הספציפי ונדבר על התופעה. לצערנו התופעה הזו בשנים האחרונות, היא פשוט קיבלה ממד ותאוצה שאולי לא ידענו בעבר. התופעה הזאת היא פשוט מבישה".

איזה תופעה?
"שרבנים שנתפסים כרבנים מאוד חשובים, אנשים סומכים עליהם, מתייעצים איתם ומתברכים מהם, מלבד שיש פה גם חילול השם, אולי זה מלמד על עם ישראל שמאבד את דרכו ונוהר אחר מאחזי עיניים בצורה ממש בלתי הגיונית. תופעת הברכה בישראל, ללכת להתברך אצל רב, אני חושב שאתם זוכרים את התמונות של בגין מתכופף את ראשו מול הרבי מלובביץ' ומבקש, 'ברכני'. זו תופעה אמונית בסיסית שחז"ל אמרו 'אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך'".

מותר לרב להיות בייחוד עם אישה?
"הברכה כשלעצמה היא דבר נכון וראוי, דבר מובן. אבל ההדבקה של התארים האלה 'המקובל', זה משהוא ערטילאי. מה זה מקובל? מה זה קבלה? אצל מי למד? האם הוא מקובל? אולי סתם מאחז עיינים רמאי שמנצל את תמימותם של אנשים כדי לעשות הון לביתו? זו תופעה נוראה. הציבור צריך להבין, אדם דתי כל שכן רב ומי שמתיימר להיות מקובל, הוא אדם שגדרי הצניעות וההלכה והדיסטנס בינו לבין המין השני, הוא דבר שצריך להישמר".

מותר לו להיות בייחוד?
"אסור איסור גמור. מה זאת אומרת? כל אדם, יש הלכה פשוטה".

אז איך הם מקבלים נשים לייעוץ?
"איך הרבנים? תשאל איך הציבור לא קולט את האבסורד שבדבר? אדם שמתיימר להיות רב, אם את באת אישה שרוצה לקבל ברכה או ייעוץ, תבואי עם בעלך עם ידידה. לרב אסור להגיד נסגור את הדלת וננעל, מה זה בא לומר? זה נורא ואיום. 'וילכו אחרי ההבל ויהבלו', הציבור פשוט לא מבין מה ההבדל בין חצץ ליהלומים".

אם את באה לרב מקובל והוא מקבל אותך בייחוד רק הוא..?
באותו רגע הוא פסול, ברגע שעשה את הדבר הזה, עצם הדבר הזה הוא פסול".

בקטעים מראיונות שהוא נתן ומדובר ברב שהתראיין לא קצת, הוא הפך את עצמו לרופא. הרופאה באה אליו לקבל תרופה להיכנס להיריון, אחרים שאלו האם כדאי לעבור ניתוח או לא וזה נורא. הציבור עצמו, הרבנים האלה ויש לנו רשימה ארוכה של מורשעים, חוזרים אח"כ, הציבור מקבל אותם בחזרה. 
"קודם כל התופעה הזו, האדמו"ר הזקן מלובביץ' הראשון לפני מאתיים שנה הוא עצמו כותב באחד המקומות ואומר 'אני לא מבין את השיגעון שעל כל 'פיפס' הולכים לרב להתייעץ. אם לקנות בית או לפתוח עסק, אלה הבלים' זה לא מן התורה. אלה דברים לא נכונים. אפשר ללכת לרב לקבל ברכה".

אי אפשר לקבל ברכה? מה עם הרב כדורי שהיה מייעץ לאנשים?
"אני אומר את דעתי, אני הולך להתייעץ עם מי שמומחה לדבר. אם יש רב שמומחה לפיננסים אתייעץ איתו על פיננסים, רב שמומחה לענייני רפואה? יש לנו היום רבנים שמתמצאים ברמה מאוד גבוהה, אבל ללכת למישהו שלא שמענו שהוסמך או למד, אלא מתיימר להיות מי שמבין, ומתייעץ ואתם מדביקים את התואר 'המקובל' הערטילאי, אתה לא יודע איך להתייחס לזה".

יש רב פעיל היום בנתיבות, הוא היה היועץ הבכיר הראשי של נוחי דנקנר, להשקיע או לא לקנות.
"אני רוצה לומר דבר אחד, יש לנו זילות בכלל מיהו רב. כל אחד היום נראה רב, כל אחד שעוטה עליו מגבעת וזקן ומעיל ארוך נהיה רב. רב זה תלמיד חכם שלמד שנים רבות, לרוב הוסמך לרבנות, אלה לימודים של שנים עם ידע. אח"כ אם הוא באמת אדם שיש בחסידות, אדמו"רים מאבותיהם ויש להם חסידים, זה ידוע. הברכה שהאדמו"רים נותנים היא לא באה משום מקום, זה לא אדם, אני לא מזלזל חלילה בבעלי תשובה אבל לא יכול להיות שאתמול אדם שהיה כאחד האדם שינה את מראיתו והפך להיות".

אתה יוצא נגד התופעה של קבלת ברכות מרבנים?
"לא, אני יוצא נגד התופעה שהפוליטיקה נותנת לגיטימציה לאנשים שאינם ראויים לכך".

אבל גם רבנים גדולים נפלו. כי אם אתה לא שומר על הכללים, הרי אין אפוטרופוס לעריות.
"לא שמתם לב, יש סוג של הסכמה בשתיקה בלגיטימציה מהעולם הפוליטי כלפי התופעה, למה? יש סימביוזה, יחסי גומלין 'לא נלחם בכם, לא נשמיץ ונגיד אתם פסולים אבל אתם ועדת חסידיכם, לא משנה כמה, אתם תתנו לנו את הקולות'. זה קיים, אני מכיר את זה, אני מכיר את זה מקרוב ומכיר את זה היטב. הרב עובדיה בעצמו לא תמיד יצא כנגד אלה שבחוג הסגור, למה? כי הם החזיקו עדת חסידים וביום פקודה אנחנו נצטרך את הקולות שלהם, וזה הדבר הפסול".

גם הרב אליהו זצ"ל אני זוכר שאימץ או קיבל את הרב בן ארצי שיש לו גם כוחות וכל מיני כאלה.
"הזכרת את הרב אליהו זצ"ל, הוא היה גאון תורה, אביו היה ראש ישיבת המקובלים, דודו היה הרב בן ישי שהיה ראש מקובלי בגדד, על מי אתה מדבר? אישים רמי מעלה ורמי תורה". 

עדיין לא יכולים לתת ייעוץ על ניתוח.
"הם יכולים דבר אחד, אני מסכים שיש אפשרות אם יש צורך, זה בסדר ללכת לרב להתברך. אם אתה מאמין בעצתו, תתייעץ איתו אבל גם עם המומחה לדבר. במסווה או בכיסוי הזה של רבנים מסוימים שניכסו לעצמם מעמד, פתאום ההלכה הותרה להם".

אתה מקבל את זה שיש רבנים שיש להם כוחות? שרואים דברים? מרגישים דברים?
"הם לא צריכים לראות דברים, חז"ל אמרו 'אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך' יש דברים בעולם שלנו שאנחנו לא תמיד מבינים, שעת רצון, שעת כושר".

אתה לא עונה.
"אם אדם, לא הוכח שיש לו מסורת אמיתית מאבותיו ושושלת, אסור להתקרב לאנשים. בוודאי ובוודאי כשלא ברורה הסמכות והגדלות התורנית שלהם".

ינון: אני חושב שיש רבנים עם כוחות, הלכתי להרבה אנשים בחיי שאמרו כל מיני דברים מדהימים שעזרו לי בחיים.
בן: בגלל זה הלכת מחיל אל חיל?
ינון: לא תמיד אבל כן, היו לי עליות וירידות.
בן: אני מקווה שאתה לא מחשיב את התוכנית כחיל.
"התורה מצווה אותנו 'תמים תהיה עם השם אלוקייך' יש לך את הקדוש ברוך הוא, 'וילכו אחר ההבל ויהבלו' יש בורא עולם, תפנה אליו ישירות".

אתה מתחמק מהעניין הזה, לא מבין למה. אתה מגיע מעדה שזה היה מאוד מקובל, עם הרבנים כדוגמת הרב אבוחצירא ואתה כאילו עושה איזה ריקוד ליד השיחה, סלח לי.
"ינון, הבאבא סאלי הצדיק, הוא דוד שלי. אני מכיר את התופעה המצוין, אתה יודע מיהו, איך הוא חי כל חייו בצניעות ובפשטות ומעולם לא עשה לביתו?".

ינון: על זה אני מדבר.
בן: אם לא הבנת אותו עד עכשיו, גם לא תבין בהמשך.
"ברגע שהוא עובר על ההלכה ורומס את ההלכה ברגל גסה, מצווה לפרסם את זה, שהאדם הזה לא על פי ההלכה ואסור להתקרב אליו, זה הכול".