ועידת התביעות החומריות של העם היהודי מקיימת כל שנה משא ומתן מול ממשלת גרמניה לצורך השגת פיצויים לניצולי שואה. בעקבות המשא ומתן שניהלה ועדת התביעות עם ממשלת גרמניה בשנה שעברה, הכירה ממשלת גרמניה בעשרים גטאות פתוחים ברומניה ופתחה בפני ניצולי שואה שעבדו או שהו בגטאות אלו אפשרות לקבל פיצוי רטרואקטיבי ועתידי, ואכן ניצולי שואה רבים מימשו את זכאותם וקיבלו פיצויים שמסתכמים בסך של עשרות אלפי יורו ואף יותר מכך.

משמעות ההכרה בגטאות נוספים ברומניה ובבולגריה 
בשונה מבכל שנה, המשא ומתן שהתנהל השנה עם ממשלת גרמניה התבצע בצל משבר הקורונה, אשר מערים קשיים בהיבטים רבים על כלל האוכלוסייה ומקשה במיוחד על ניצולי השואה. במסגרת המשא ומתן כאמור, ממשלת גרמניה החליטה להכיר ב-27 גטאות נוספים בבולגריה וברומניה. הכרת הממשלה הגרמנית התבססה על ממצאי מחקר של המוזיאון לזכר השואה בוושינגטון ביחס לגטאות הפתוחים בבולגריה ועל ממצאי מחקר שערך מוזיאון יד ושם ביחס לגטאות הפתוחים ברומניה. אין ספק כי הכרה זו בצל משבר הקורונה צפויה לשפר באופן משמעותי את מצבם של ניצולי שואה רבים בזמנים קשים אלה.

ההכרה בגטאות הנוספים ברומניה ובבולגריה עשויה להקנות לניצולים מהגטאות שהוכרו, זכאות לקצבה חודשית, הכרה כ"מעגל ראשון", תגמול רטרואקטיבי מהמוסד לביטוח סוציאלי בגרמניה שעשוי להגיע לעשרות אלפי יורו, מענקים נוספים ועוד. המשמעות של ההכרה בניצולים כ"מעגל ראשון" היא כי ניצולים אלו יוכלו לבקש ממשרד האוצר הישראלי הכרה בדמנציה ובמחלות נוספות המוכרות רק ביחס לניצולי שואה מהמעגל הראשון, וכן הגדלת אחוזי הנכות במחלות מסוימות, וזאת בהתאם לקריטריונים מקלים יותר שנקבעו ביחס לניצולים מהמעגל הראשון.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין ונוטריון דוד ידיד, לחץ/י כאן

מענק סיוע חד פעמי לניצולי שואה שהוכרו כזכאים לפיצויים
לנוכח השלכותיה הקשות של מגפת הקורונה, ממשלת גרמניה הסכימה להעניק סיוע חד פעמי לניצולי השואה הזכאים לפיצויים. המענק עומד על סך 2,800 דולר ויינתן לזכאים במהלך השנתיים הקרובות באמצעות שתי פעימות של 1,400 דולר כל אחת. בהתאם להערכותיה של ועדת התביעות, קרוב לרבע מיליון שורדי שואה מכל רחבי העולם יהיו זכאים לקבל את המענק, כאשר 90 אלף מתוכם חיים בישראל.

כמי שפועל נמרצות במשך עשרות שנים למען זכויותיהם של ניצולי השואה, אני סבור שהסכמתה של ממשלת גרמניה להכיר ב-27 גטאות פתוחים נוספים שהוקמו בתקופת השואה בערים שונות בבולגריה וברומניה היא הבשורה החשובה ביותר מכל ההסכמות האחרונות. רשימת הערים ברומניה שהוכרו כגטאות פתוחים השנה כוללת, בין היתר, את הערים הבאות: בוחוש, ארד, בראילה, דווה, בראשוב דורוחוי, וטרה דורניי, חוש, טימישוארה, טורדה, סאטו מארה, סוצ'בה, סיביו, פלטיצ'ן, פלוישט, קלוז נאפוקה, קלרסי, רדאוץ (רשימה חלקית). לדאבוני, גם בהחלטה זו בירת רומניה-  בוקרשט, נעדרת מהרשימה.

ניצולי שואה שיוכרו כזכאים יקבלו פיצויים והטבות בהיקף רחב
יודגש כי עבור ניצולי שואה ששהו או עבדו באחת מ-27 הערים הללו במהלך מלחמת העולם השנייה, הכרה זו מעניקה הזדמנות לקבל פיצויים בסכומים משמעותיים, באמצעות קצבאות חודשיות או רבעוניות. במקרים המתאימים הזכאות תקנה לניצולי השואה מהערים הרלבנטיות גם פיצויים נוספים כגון תגמול רטרואקטיבי מהמוסד לביטוח סוציאלי בגרמניה שעשוי להגיע עד לסכום של עשרות אלפי יורו, מענקים חד פעמיים נוספים, פטור מתשלום ארנונה, תמיכה ממשרד האוצר לרכישת מוצרי חשמל והטבות נוספות. נוסף על כך, ישנה הכרה גם בזכויותיהם של אלמנות הניצולים, וכן ביורשיהם של ניצולים אשר הלכו לעולמם אחרי תאריך 27.6.2002.

זכויות יורשים של ניצולי שואה שנפטרו
יורשיו על פי דין של ניצול שואה שנפטר ולא הותיר אחריו בן / בת זוג ובחייו עמד בתנאי הזכאות לקבלת הקצבה החודשית, יהיו רשאים להגיש תביעה לתשלום חד פעמי בגובה התגמולים שאותם היה המנוח זכאי לקבל ממועד קביעת הזכאות ועד לפטירתו. סכום התשלום עשוי להגיע עד לעשרות אלפי יורו וזכאות היורשים לקבלו מותנית בשלושה תנאים מצטברים:

  • ניצול השואה נפטר אחרי תאריך 27.06.2002.
  • ניצול השואה המנוח הוכר כזכאי לקצבת זקנה בישראל או במדינה אחרת בה גרמניה מכירה כמזכה.
  • ניצול השואה המנוח לא מימש את זכויותיו במוסד לביטוח סוציאלי הגרמני.

יש לציין כי נוסף על כך, מכוח האמנה לביטחון סוציאלי בין מדינת ישראל ובין גרמניה, יורש של ניצול שואה יצטרך להוכיח כי למנוח הייתה זכות וכי היורש זכאי לרשת את הזכויות הסוציאליות של הניצול המנוח על פי דין. נוסף על כך, היורש יתבקש להוכיח כי הניצול הוכר בחייו בגין רדיפותיו, דוגמת קצבה בגין נזקים בריאותיים לניצולי שואה, ולבסס את הראיות ביחס לעבודתו של הניצול המנוח בגטו.

עורך הדין דוד ידיד (צילום: אינטרפוטו)
עורך הדין דוד ידיד (צילום: אינטרפוטו)

הכרת ממשלת גרמניה בגטאות הנוספים תאפשר לניצולי שואה רבים להתקיים בכבוד
בקיץ 2019, ממשלת גרמניה הכירה ב- 20 גטאות ברומניה. מאז, בזכות הכרה זו, שורדי שואה רבים כבר זכו לקבל את הפיצויים המגיעים להם. חלק מהם קיבלו פיצויים בסכומים גדולים של עשרות אלפי יורו ואף יותר מ-100 אלף יורו, לעיתים תוך שלושה חודשים בלבד ממועד הגשת הבקשה.

עבור שורדי שואה רבים, שעד למועד קבלת ההכרה חיו בעוני ובדלות מכעיסה, הפיצויים הם בגדר אוויר לנשימה המאפשר להם להתקיים בכבוד וליהנות מאיכות חיים טובה יותר. 

כדי לקבל את ההכרה של ממשלת גרמניה ולזכות בתגמולים ובהטבות כאמור, מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה ובעל ניסיון רב שנים בתחום מימוש זכויות ניצולי שואה. עורך הדין ייבחן את מאפייניו ונסיבותיו הפרטניות של המבקש, את עמידתו בתנאי הזכאות שנקבעו לצורך מימוש הזכויות, ויגיש עבורו או עבור אלמנתו או יורשיו בקשות לכל הגופים הרלוונטיים, על מנת להבטיח את מיצוי מלוא הזכויות בישראל ובגרמניה.

עורך דין ונוטריון דוד ידיד מנהל פורום זכויות ניצולי שואה באתר LawGuide, עוסק במימוש זכויות רפואיות וכספיות בגיל השלישי, במימוש זכויות ניצולי שואה, נזיקין וביטוח. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לפיצויים לניצולי שואה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.