אוכלוסיית העולם בכלל ומדינת ישראל בפרט, סובלת קשות ממגפת הקורונה. רבים מאד נפגעו מהמגפה הזו שמכה בחזיתות שונות ובעיקר בחזית הבריאותית ובחזית הכלכלית. העולם היום שונה לחלוטין מהעולם שלפני הקורונה. הכנעת המגיפה טרם הושגה והגם שרבים עובדים על פיתוח חיסון ומציאת פתרון, עדיין רב הנסתר על הגלוי. עוצמות הפגיעה, הכאב, האובדן והנזקים שחוו נפגעי הקורונה ומשפחותיהם הן בהרבה מקרים נוראיות ובשום אופן אין לראות באמור בכתבה זו משום הפחתה כלשהי ממשמעותן הרבה.

מגפת ההטרדות המיניות מכה בכל חלקי האוכלוסייה
ההטרדה המינית היא מגפה נרחבת לא פחות, שמכה בכל חלקי האוכלוסייה, בדומה למגפת הקורונה. ההתמודדות עם מגפת ההטרדות המיניות איננה פשוטה כי הנשאים שלה (המטרידים המיניים ועברייני המין) – הסימפטומטיים והאסימפטומטיים, אינם מראים בדרך כלל סימנים מוקדמים מראש. המגפה הזו מפושטת בכל מקום אפשרי וכעורך דין שהתמחותו הינה ייצוג נפגעות ונפגעי הטרדה מינית בישראל, ההתמקדות בכתבה זו תהיה בישראל בלבד.

לפניה ישירה לעורך דין דורון ויינרייך, לחץ/י כאן

האם יש פתרון למגפת ההטרדות המיניות?
ברגע שייוצר החיסון האולטימטיבי, ניתן יהיה לחסן את כל האוכלוסייה ומגפת הקורונה תחלוף מהעולם. לעומת זאת, הפתרון למגפת ההטרדה המינית הינו הרבה יותר מורכב ומסובך כי הגורמים להתפשטות המגיפה הזו הם תרבותיים, חברתיים, חינוכיים ועוד, וההדברה לא תושג באמצעים מלאכותיים כמו מסכה, אלכוג'ל, כפפות או ריחוק חברתי.

מטרידים ועברייני מין נמצאים בכל מקום 
המטרידים ועברייני המין למיניהם - מפיצי מגפת ההטרדה המינית, קיימים בכל מקום אפשרי. כעורך דין שעוסק בייצוג נפגעות ונפגעי הטרדות מיניות ועבירות מין אני פוגש בנפגעות ונפגעים שעברו פגיעה מינית בתוך המשפחה (רובם עת היו קטינים וחסרי ישע ומי שפגע בהם היה הורה, אח או אחות, דוד או דודה או בן משפחה אחר), בנפגעות ונפגעים שעברו פגיעה מינית במהלך טיפול רפואי או נפשי או אחר (ומי שפגע בהם היה רופא, או פסיכולוג או מטפל מסוג אחר), בנפגעות ונפגעים שעברו פגיעה מינית במסגרת העבודה (ומי שפגע בהם היה מנהל או עמית לעבודה), בנפגעות ונפגעים שעברו פגיעה מינית מצד איש דת או מצד אדם שהיו בינו לבין הנפגעים יחסי אמון או תלות או מרות אחרים. 

הפגיעות המיניות מתרחשות בכל מגזר אפשרי באוכלוסייה והמגפה מפושטת אצל חילוניים, דתיים וחרדים, בני כל הדתות, בכל שכבה סוציואקונומית אפשרית, בכל שכבת גיל אפשרית ובכל חתך השכלה אפשרי. בעצם ניתן להגיד שאין קבוצה באוכלוסייה שנקיה מהטרדה מינית.

השפעותיה ההרסניות של מגפת ההטרדה המינית
הפגיעה כתוצאה מהטרדה מינית הינה פגיעה מסיבית והיא מחוללת שמות לא רק באופן אישי אצל הנפגעים (שבדרך כלל נותרים מצולקים לכל החיים) אלא באופן הרבה יותר נרחב בהיבט החברתי הכללי. השפעותיה ההרסניות של מגפת ההטרדה המינית נותנות אותותיהן בכל מרחב אפשרי ומשפיעות בתחום המוסרי, בתחום החינוכי, בתחום היצרני, בתחום השלטוני ועוד. ההשפעות ההרסניות הללו באות לידי ביטוי בסטנדרטים של התנהגות, של שפה כתובה ומדוברת, בשיח הפרטי, הציבורי, האקדמי, המשפטי ובעצם משפיעות על כל מרחב שבו מצויים בני אדם. ההטרדה המינית נותנת אותותיה ב-DNA החברתי.

עורך הדין דורון ויינרייך (צילום: איקי)
עורך הדין דורון ויינרייך (צילום: איקי)

כיצד ניתן להילחם במגפת ההטרדות המיניות?
המלחמה בהטרדה המינית חייבת לבוא לידי ביטוי בצעדים חינוכיים מסיביים החל מגילאי הגן ואילך לאורך כל החיים והיא חייבת לבוא לידי ביטוי אצל המחוקק באופן של שינויי חקיקה והחמרת הסנקציות החוקיות באופן דרסטי ולא פרופורציונלי למצב הנוכחי. לא ייתכן מצב שקרוב ל-90% מתיקי עבירות המין נסגרים מחוסר ראיות ולא ייתכן מצב של עסקאות טיעון מקוממות עם עברייני מין. השינוי חייב לבוא לידי ביטוי בפסיקת בתי המשפט נגד מטרידים מינית ועברייני מין שבדרך כלל היא רחוקה מאד מלהרתיע. הפסיקה חייבת להשתנות באופן כזה שתרתיע באופן דרמטי מטרידים מיניים ועברייני מין מלבצע את הפגיעה הקלה ביותר, קל וחומר פגיעות קשות יותר.

גם מחאות עממיות כמו ME TOO, החרמות של זמרים ואנשי ציבור שהטרידו מינית וחשיפות בכלי תקשורת שונים הן בעלות כוח מרתיע וחשוב - בתנאי שהן נעשות באחריות רבה ולאחר שמי שהחליט לפרסם בדק היטב חזור ובדוק שאין מדובר חלילה בטענות שווא או בטענות שנובעות ממניעים זרים (תופעות פסולות שרק מזיקות ופוגעות במטרה האמיתית והכל כך חשובה של הדברת מגפת ההטרדה המינית). 

חשיבות עליונה למיגור מגפת ההטרדות המיניות מהחברה בישראל
כעורך דין שמתמחה באופן בלעדי במלחמה למען נפגעות ונפגעי הטרדה מינית ועבירות מין שונות, אני רואה מהמקום הכי קרוב שניתן, עד כמה המצב הנוכחי חמור ועד כמה חשוב לשנותו בדחיפות. אם לא ייעשה משהו דרסטי על מנת להדביר את מגפת ההטרדה המינית באופן סופי או לפחות לצמצם אותה באופן דרמטי, פגיעותיה יהיו חמורות אף יותר מהפגיעות הקשות של מגפת הקורונה. ייתכן שמורכב מאד להדביר את המגפה הזו לחלוטין ואולם זו לא מטרה בלתי אפשרית ויש לעשות הכל ולחתור באופן בלתי נלאה למען השגת המטרה הכל כך חשובה הזו.

עורך דין דורון ויינרייך, מנהל את פורום הטרדה מינית באתר LawGuide, מתמחה באופן בלעדי בהטרדות מיניות, פגיעות מיניות ועבירות מין שונות והוא מקפיד לייצג נפגעות ונפגעים בלבד, הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להטרדות מיניות LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.