הלגליזציה בדרך? הצוות הבין-משרדי לבחינת הרפורמה בקנאביס הגיש היום (חמישי) את מסקנות הצוות וכן מסגרת לקידום חקיקה בנושא לשר המשפטים, ח"כ אבי ניסנקורן, שנשא דברים ואמר כי "הכיוון הוא ללכת ללגליזציה". הוא הסביר כי "כאבא לבן שצורך קנאביס רפואי - אני יודע כמה זה חשוב". 

לגבי לוחות הזמנים אמר השר: "כבר בשבוע הבא נפיץ תזכיר חוק ונעלה זאת לממשלה. בתחילת החודש הבא זה כבר יכול להיות מונע בכנסת ישראל לקריאה ראשונה". הוא הוסיף: "על פי הערכה שלנו ושל הוועדה אנחנו נפעל שלקראת סוף השנה הבאה נצליח להשלים את מתווה התקינות. חקיקת המסגרת יכולה לעבור כבר בתקופה הקרובה. אנחנו נצטרך לדבר גם על תקופת הביניים ואיך מסדירים את תקופת הביניים".

בפתח דבריו אמר ניסנקורן: "חשבנו שמן הנכון לקיים צוות בין-משרדי רחב ולשמוע את חברי הכנסת והציבור הרחב. מכיוון שאנחנו רוצים ללמוד מניסיון בינלאומי קיים הצוות עשרות ישיבות, שמע את הגורמים בחו"ל שהתנסו בנושא, כגון קנדה, ואת הסקת המסקנות של הלגליזציה של הקנאביס בישראל, ובסופו של דבר הונח דוח יסודי וחשוב בנוגע לאיך מיישמים את נושא צריכת הקנאביס, הלגליזציה ואי ההפללה". 

"המסקנות הן ללכת לכיוון של לגליזציה של תחום הקנאביס", קבע השר. "הגיעה העת, לאור ניסיונות שקיימים בעולם ולאור מצב הצריכה בישראל - להתקדם בצורה אחראית ששומרת על האיזון בין הבריאות בחברה הישראלית לבין הזכות של בן אדם להשתמש בקנאביס, ולאזן בין הליברליזם לבריאות וההיבט החברתי". 

צוות בחינת רפורמת הקנאביס (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)
צוות בחינת רפורמת הקנאביס (צילום: יוסי זמיר, לע''מ)

ניסנקורן ציין כי ההמלצה היא כי תותר רכישה קנאביס לצריכה ביתית מגיל 21 ומעלה. "הגיל הוא גיל 21, ואנחנו ניצור חסמים שיאפשרו שמתחת לגיל הזה לא יהיה שימוש", אמר. "לצד זה יהיו חנויות מורשות בשלב הראשון לשימוש ביתי בלבד". 

את דבריו חתם באומרו כי "יש פה רפורמה מאוד משמעותית. מדינת ישראל צועדת קדימה ועושה את הדברים בצורה אחראית והוליסטית שמסתכלת על כל התחומים, לכן כל המשרדים הרלוונטיים היו שותפים. הצוות הוקם בעקבות גם בעקבות אמירה של גוש הליכוד וגם כחול לבן לפני כבר מספר חודשים. תחת אמירה זו עבדנו כדי לייצר מצב איך עושים את זה בצורה נכונה לציבור הכללי תוך שימוש במחקר".

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ בירך את שר המשפטים והצוות הבין משרדי לאחר פרסום מסקנותיו לבחינת הרפורמה ללגליזציה: "כפי שהבטחתי לאורך כל הדרך - אנחנו מביאים היום מתווה לגליזציה אחראי שמותאם לצרכים של מדינת ישראל".

"אני מברך את שר המשפטים אבי ניסנקורן ואת צוות הוועדה בראשות המשנה ליועמ"ש עמית מררי, שהובילו את הרפורמה ביחד עם ח"כ רם שפע וח"כ שרן השכל. אנחנו נוביל את השלמת תהליך החקיקה בכנסת, ואני מצפה לשיתוף פעולה ודיון ענייני של כלל הגורמים במערכת הפוליטית. יותר מדי אזרחים סבלו יותר מדי זמן - הגיע העת לתקן".

מעל 20% מהישראלים משתמשים בקנאביס

הצוות הבין-משרדי בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עמית מררי, גיבש, כאמור, בחודשים האחרונים מתווה להסדרת מדיניות האכיפה והצריכה של הקנאביס בישראל. מסקנות הצוות שיוצגו מחר לציבור יקודמו במסגרת חקיקה ממשלתית מקיפה. 

הצוות הורכב מנציגי משרדי המשפטים, הבריאות, ביטחון הפנים, האוצר, הרווחה, קידום קהילתי וכן שני נציגי ציבור. חברי הצוות פגשו במהלך עבודתם עשרות מומחים מהארץ ומהעולם, ובין השאר בחנו רפורמות דומות שיושמו במדינות נוספות.  

ישראל היא אחת המדינות שבהן אחוז השימוש בקנאביס הוא מהגבוהים בעולם. לפי מחקרים, יותר מ–20% מהאוכלוסייה השיבו שהם משתמשים בקנאביס מכל סוג שהוא. בתקופת הקורונה חלה עלייה משמעותית בכמות גידול הקנאביס באופן עצמאי - בין אם בחממות ובין אם באמצעים ביתיים - כמו גם עלייה בכמות הסחר ובמספר סוחרי הקנאביס. לא פחות מ-300 מיליון שקלים נכנסים למשק מדי שנה ממכירות קנאביס רפואי, חוקי, במרשם. השוק הלא חוקי לעומתו מגלגל כ-7־8 מיליארד שקלים, כך לפי ההערכות, ובמסגרתו נסחר הקנאביס בכל מיני פלטפורמות הפצה, ללא רישיון וללא כל יכולת מעקב אחר איכות החומר.

חממת קנאביס (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)
חממת קנאביס (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)

המשרד לחיזוק וקידום קהילתי היה מבין המשרדים החברים בוועדה, ונציגי הרשות למאבק באלימות אלכוהול וסמים שתחת אחריותו היו גורם מרכזי ומשמעותי בדיונים. השרה לחיזוק וקידום קהילתי, אורלי לוי אבקסיס, מסרה: "הסדרת הקנאביס צריכה להיעשות בזהירות ואחריות על מנת שלא לפגוע בבני הנוער ובאוכלוסיות הקצה".

בדיון מיוחד הציגה השרה את עיקרי מסקנות עבודת המטה הנרחבת והמעמיקה שנעשתה יחד עם גורמי הרשות ומומחים בתחום בנושא הסדרת הקנאביס. ההמלצות גובשו לאחר למידה מעמיקה של הצלחות וכישלונות ביישום המדיניות במדינות בהן התחום הוסדר.

אלו ההמלצות שהוצגו לאחר דיוני עומק של הגורמים המקצועיים ברשות בליווי השרה, ואומצו בדו"ח ע״י חברי הועדה:

  • צורך חיוני בחקיקה מפורטת ויסודית הנוגעת לכל ההיבטים האפשריים של ההסדרה, כלקח מהמהלך שנעשה בקולורדו.
  • דגש מרכזי במדיניות על מניעת זליגה לבני נוער, בדומה למודל הקנדי.
  • תקציב ייעודי משמעותי ומוקדם לצורך הסברה, אכיפה, טיפול ושיקום, על מנת להכין את הציבור למהלך.
  • תגבור מערך בריאות הנפש בקהילה והטיפול בהתמכרויות בכלל.
  • הקמת קרן חילוט מרווחי המסים על הקנאביס שתוקדש לעשייה חברתית וקהילתית. 

השרה לוי אבקסיס: "עסקתי בנושא הקנאביס כחברת כנסת ובמצע מפלגת גשר היה פרק משמעותי בנושא הסדרת תחום הקנאביס. חשוב להבין שהסוסים כבר מזמן ברחו מהאורוות. השימוש בקנאביס נפוץ מאוד בישראל, גם בקרב בני הנוער, ולכן חשוב שיהיה כאן מבוגר אחראי, שידאג להסדרה ברורה בתחום מבלי לפגוע בנוער, ילדים ואוכלוסיות קצה החשופים להתמכרויות ולסכנות נוספות. ההסדרה צריכה לדאוג לצמצום זליגת הקאנביס לגורמים לא מוכרים".

"הרשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול עשתה עבודה מעמיקה ורחבה בכל הנוגע להסדרת הקנאביס, ועל כן, עלינו להיות הגורם המנחה בנושא. ההסדרה צריכה להיות באחריות וזהירות, עם רגולציה מתאימה, הסברה, מענה טיפולי שיקומי ותגבור מערך בריאות הנפש. אני רואה במשרד לחיזוק וקידום קהילתי גורם מפתח בכל הנושאים הללו. בידנו נמצא הידע המקצועי והכלים לכך".