בתוך חמישה חודשים יצטרכו להחליט ברשות מקרקעי ישראל ובקק"ל אם לאחר 49 שנות חכירה תועבר האחריות על שטח שבו מצוי בית הקברות של אגודת השומר לאחריות עמותה אחרת מזו שניהלה אותו מאז הקמתו. כך נקבע בפסק דין שהתקבל השבוע בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים.

אגודת השומר, המורכבת מצאצאי השומרים, שמו להם לשליחות לשמר את אתר ההנצחה הממוקם ליד טבעון וכולל את בית הקברות ובית השומר. במקום נמצא גם קברו של אלכסנדר זייד ואף מתנוסס בו הפסל המפורסם בדמותו. בפסק הדין נקבע כי הסכם החכירה של האגודה עם קק"ל, שנחתם לפני כ­64 שנים, יבוטל ולכן עליהם לפנות את המתחם בתוך חמישה חודשים - אלא אם כן הם יגיעו להסכמות עם רשות מקרקעי ישראל.

בפסק הדין כתבו השופטים עוזי פוגלמן, יעל וילנר ונעם סולברג: "בהינתן ההיבט הציבורי הכרוך בהנצחת השומרים הוותיקים, לרבות הסדרת נושא הקבורה, אנו מורים על השארת ה'מצב הקיים' בעינו למשך פרק זמן נוסף של חמישה חודשים, על מנת לאפשר לצדדים לבוא בדברים בסוגיות אלה".

עוד הוסיפו השופטים בהחלטתם כי "בית המשפט המחוזי בחיפה קבע בפסק דין מנומק ומפורט בין היתר כי אין חובה על רשות מקרקעי ישראל להאריך את חוזה החכירה המקורי לתקופה נוספת של 49 שנים. על הכרעתו זו הגישה המערערת את הערעור שלפנינו. לאחר שמיעת טיעוני המערערת לא ראינו לבקש תשובה ואנו רואים לאשר את פסק הדין".

עו"ד גד טיכו, המייצג את אגודת השומר, אמר ל"מעריב": "אגודת השומר תעשה ככל שיכולתה כדי להבטיח את המשך ההנצחה ואנו מקווים שהמדינה תמצא את הדרך לחדש את החכירה".

האנדרטה של אלכסנדר זייד נמצאת ליד הגן הלאומי בית שערים ובקרבת בית זייד. האנדרטה מוצבת בראש גבעה, ונראית בה דמותו של זייד רכוב על סוסתו, ומשקיף על העמקים וההרים שמסביב. במשך שנים היא משמשת מוקד עלייה לרגל למטיילים וסמל לגבורה והיאחזות באדמת הארץ.