סגן מפקד המחלקה לחקירות שוטרים, עורך הדין משה סעדה, עתר לבג''ץ על מנת שימנע מוועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה להתכנס, בטרם יבהיר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, אם בכוונתו לפטר את סעדה. הבוקר (שלישי) התראיין שמואל פאוסט, מקורבו של סעדה, בתוכניתם של אראל סג''ל ורועי עידן ב-103FM וטען כי מינויו של סעדה לתפקיד ראש מח''ש, נמנע דרך "סיכול ממוקד". פאוסט האשים את המפכ''ל לשעבר רוני אלשיך בסירוס מח''ש: "על מנת שכמה שפחות תחקור את הארגון שלו".

סג"ל: מקורב לסגן ראש מח"ש?
"כן, חבר טוב של סגן ראש מחש משה סעדה, נכון".

סג"ל: אתה מכיר את הסיפורים בזמן אמת ממנו?
"כן, בוודאי. יותר מעשרים שנה אנחנו שכנים וחברים ואני מכיר אותו מאז שהוא היה סטודנט למשפטים והפך למתמחה במח"ש אצל עו"ד ערן שמגר. עד שהגיע לתפקידו כסגן מנהל מח"ש. אני שומע ממנו  כל הזמן, מדובר באדם שהעבודה היא כמעט כל חייו, מסור בכל מאודו לעבודה וזה מעסיק אותו המון והייתי שומע ממנו הרבה אם כי מדובר בבונקר".

אביחי מנדלבליט באירוע של הסנגוריה הצבאית

סג"ל: הרגשנו את הדברים האלה בזמן אמת. אני מניח שמהרגע שאלשיך נכנס למשטרה ומתחיל לתקוף את מח"ש. 
"תסכול גדול שהסתיים בסוג של סיכול ממוקד, מדובר באדם שצמח מהתחלת דרכו במח"ש והפך להיות מח"ש עצמה, מזוהה עם המחלקה, המציא חלק מהנהלים שלה, ניהל את התיקים שלה. דיברתם על מנהל מח''ש הקודם שעבד איתו בצמוד ולמרבה הצער היה חולה לתקופה ארוכה. ובתקופה הזאת משה סעדה ניהל לבדו את המחלקה הגדולה הזאת".

סג"ל: זה נחמד מאוד אבל אנחנו לא מסכמים את דרכו.
"הוא היה המועמד ששלושת ראשי מח"ש סמכו עליו את ידיהם".

רועי: המועמד הטבעי.
"לחלוטין, אז התחילו העניינים, רוני אלשיך נכנס לתפקידו, הפרשיות הגדולות עם ריטמן ופרשת אום אל-חיראן, שסעדה למיטב הבנתי החתירה שלו היא לאמת וצדק, לא עניין פוליטי או בכירות במשטרה. כנראה שאלשיך כשנכנס לתפקידו הדבר הזה לא מצא חן בעיניו ועשה כך נראה את כל שהוא יכול כדי לעצור את מח"ש, לסרס את מח"ש שכמה שפחות תחקור את הארגון שלו".

רועי: יש סיפורים שאתה מכיר מלבד אלו שאנחנו מכירים שלא נשמעו עדיין?
"אני חושב שהדברים העיקריים כולם נמצאים ועלו על הכתב ונמצאים בפומבי גם אצל מבקר המדינה"

רוני אלשיך (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
רוני אלשיך (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סג"ל: אני רוצה לשאול, הוא מצטער שהוא לא יצא מוקדם יותר? בזמן אמת היו אנשים שתהו ושאלו ומח"ש ישרה קו וגיבתה את המערכת. היא לא אמרה 'צריך לעצור'.
"ממה שאני יודע, הוא וגם אורי כרמל עשו בתוך המערכת את כל מה שהם יכולים, שלחו מיילים, מכתבים, בעצם אורי כרמל פרש על רקע של חוסר הגיבוי משי ניצן ושהוא חשב שפוגעים בצורה חמורה בתפקוד מח"ש. בנאום הפרידה שלו הוא פתח את הכול, היה מעמד מאוד לא נעים לשי ניצן באותה העת. כולל הדברים שהגיעו לנציב רוזן, הכול נעשה. מדובר באנשים, גם כרמל וגם ידידי סעדה, שהבוקר נולד לו נכד. אצל סעדה אין באמת קשר לפוליטי ולכן אני לא חושב שהוא ראה שהדברים מתקשרים למה שעכשיו רמזתם או דיברתם".

סג"ל: לא ראה בזמן אמת? מה הוא חשב שקורה?
"דברים נעשו לאט־לאט, כל פעם הגיעה סטירה מכיוון אחר".

סג"ל: אני כל הזמן שומע שי ניצן, יש מישהו מעל שי ניצן וקוראים לו מנדלבליט. איפה הוא היה?
"הדברים התחילו עם היועץ הקודם ויינשטיין ואח"כ עם מנדלבליט ואכן הדברים נאמרו במיילים והודעות, 'הורסים את מח"ש, נשים מוטרדות בארגון יפסיקו להתלונן. מה שכמעט לחלוטין קרה אחרי סיכול מינויו של סעדה והמינוי שכנראה אלשיך ושי ניצן תמכו בו".

סג"ל: מה סעדה מבין היום לדעתך? מה הסיפור הגדול? למה התנהלו ככה?
"פרשנות שלי, במאמר מוסגר סעדה מעריך מאוד את שי ניצן כפרקליט והוא איש של המערכת ופעל בתוך המערכת. הפרשנות שלי היא שהיו דברים מאוד חשובים למערכת באותה העת כדי לשמר שקט תעשייתי. מהשיחות שאני מבין, שקט תעשייתי שלפעמים הוא ערך, זה מה שסעדה התקומם נגדו".

סג"ל: מה זה אומר שקט תעשייתי? אתה דוקטור, אתה איש חכם. אל תשאיר אותי באוויר. מה זה עניינים חשובים אחרים? איזה עניינים היו למשטרה ולפרקליטות חוץ ממותו של אדם שנטען עליו שהוא מחבל? שמותר לדרוס את זה לחלוטין ולהשאיר את שמו לא נקי כמחבל?
"אתה מוליך אותי לכיוונים של חקירות רה"מ? לא אגיד שאתה טועה".

סג"ל: למה אי אפשר להגיד את זה? אולי אם סעדה ואורי כרמל היו אומרים את זה בזמן אמת, למה מחכים? שנשתגע? אין כבר סעדה, המערכת בעצם פולטת אותו עכשיו, אני פונה לאנשים אחרים ששומעים ורואים את זה, תבינו, אתם חייבים לצאת ולהגיד.
"אני אומר לך כצופה מהצד וכאזרח שאני מקווה שהצעד שלו שהוא יוצא דופן".

סג"ל: הוא גיבור.
"הציעו לו כל מיני הצעות מפליגות, הוא יכול היה לפרוש בשקט, אבל הוא לוחם".

רועי: הציעו לו דברים כדי שישתוק?
"הגיע זמן פרישה ופתאום יוצאים ווצאפים פנימיים של בכירי המערכת, בסביבת היועמ"ש, שהוא עומד בפני שימוע לפני פיטורים מה שאף אחד לא אמר לו".

רועי: הציעו לו דברים כדי שלא יפתח את הסיפור?
"אף אחד לא אומר 'אל תפתח' או 'תשתוק' אבל אומרים, אם כבר פרישה בוא נעשה אותה בצורה הכי נוחה לך".

רועי: מי פנה אליו?
"בכירי המערכת, מי שעוסק בתיקים האלה בתוך המערכת".

רועי: זה נשמע כמו סיקור חיובי; סג"ל: להם מותר הכול.
"בסוף יש כאן מערכת מאוד גדולה שבאופן היסטורי, מתמשך, יש לה סוג של רקמה אנושית סוציולוגית מסוימת ולא תמיד אנשים שמים לב בעצמם להטיות הפוליטיות והם בטוחים שהם פועלים על פי הכללים. יש מישהו שמעצבן את המערכת כי הוא יוצא, פרקליט בכיר במעמדו לא יוצא עם השערות וניחושים ופרשנויות פוליטיות מה קורה פה, הוא יוצא בכל תצהיריו עם כל העובדות שמגובות, אלה הכלים באמצעותם הוא יכול לפעול".