לאחר קבלת החלטה על פתיחה בהליכי גירושים, בין אם מדובר בהחלטה משותפת ובין אם מדובר בהחלטה של צד אחד בלבד, הניסיון מלמד כי חשוב לתת את הדעת למספר סוגיות שעשויות לחסוך לבני הזוג זמן וכסף. לפניכם 5 כללי זהב מועילים שכדאי לאמץ לפני פתיחה בהליכי גירושים.

להקדים תרופה למכה
מה זה אומר במילים פשוטות - הסכם ממון. ההמלצה עבור כל אחד / אחת מבני הזוג שמגיע / מגיעה עם ממון היא שיגן על עצמו באמצעות עריכת הסכם ממון. ההמלצה תקפה גם ביחס למי שיש לו עסק או אפשרות שהוא ייחשב בעתיד כבעל מוניטין בגלל התחום שבו הוא עובד. חשוב לדעת כי למוניטין ולנכסי קריירה יש שווי והם ברי חלוקה, ולפיכך יהיה נכון להגן על הממון והזכויות בעסק באמצעות עריכת הסכם ממון מתאים.

היוועצות עם עורך דין טרם פניה להליך גישור ופתיחה בהליכים משפטיים
גם אם אין לכם הסכם ממון, עדיין אפשר להקדים תרופה למכה ולגשת להתייעץ עם עורך דין עוד לפני שמתחילים הליך גישור או הליכים משפטיים. להיפגש עם עורך דין שעוסק ומתמחה בדיני משפחה, מאחורי הגב של אשתך / בעלך, לא אומר שאתה בוגד בבן הזוג שלך. המשמעות של צעד זה היא שאתה מכין את עצמך. הידע, הכלים והטקטיקה שעורך דין טוב ייתן לך ישרתו אותך נאמנה בהמשך.

דיסקרטיות
האדם הסביר שרוצה להיפרד מאמין שהדרך העדיפה להתמודד עם הסיטואציה היא באמצעות פניה למי שהיה בן זוגו בשנים האחרונות, תוך מתן הסבר רציונאלי כי הוא רוצה לפרק את הזוגיות, שנכון יהיה לשני בני הזוג לחסוך בעלויות ולקחת עורך דין משותף או עורך דין שהוא גם מגשר, ולסיים את הכל בטוב, אלא שדרך פעולה זו אינה נכונה. להליכי גירושין יש חוקים משלהם ולכן נכון יהיה לשמור על דיסקרטיות ולא לפנות לצד השני, אלא לאחר התייעצות עם עורך דין מומחה. עורך דין מנוסה יודע להיות זהיר, גם כשהלקוח אומר לו שאין צורך בכך.

לפניה ישירה אל עורכת הדין חיה לזר נוטקין לחץ/י כאן

בחירת עורך הדין היא קריטית 
שווה להשקיע בעורך דין טוב ומנוסה ולא בחבר של חבר. מישהו שתחום ההתמחות שלו הוא דיני משפחה והוא בעל ניסיון מקצועי, כי ניסיון וותק מקצועי מובילים לתוצאות במקרה של הליכים בבית משפט לענייני משפחה ובבית הדין הרבני. חשוב להבין שתמיד עומדת בפני הלקוח התלבטות בין עורך דין "תותח" ובין עורך דין "עם נשמה", אבל אני חושבת שלא נכון לבחור בין שניהם, אני בעד שילוב של השניים. 

לעורך הדין שאתה בוחר חייבת להיות נשמה, כי הוא אמור לתת לך ולמשפחה שלך, שכעת במשבר, פתרונות טובים לעתיד לבוא, גם בתחום הפיננסי וגם בתחום הרגשי. נוסף על כך, על עורך הדין שאתה בוחר להיות תותח, כי ניסיון מקצועי של מאות ואלפי תיקים הכינו אותו לתת לך את העצה הטובה ביותר, גם כשקורה משהו לא צפוי, כשמשהו מתקלקל בדרך, וגם כשמדובר על תיק מורכב של מניות, חברות, פירוק שיתוף וכו'.

ככלל, הליך משפטי, בין אם בבית משפט ובין אם בגישור, אורך זמן רב, ולכן חשוב לבחור בעורך דין שיודע לתת ללקוח משני העולמות, מחד גיסא להיות רך ונעים ומאידך גיסא לדעת לחקור בתקיפות עד שעולה על דוכן העדים בבית המשפט, פשוט כי הוא גם תותח בעל ניסיון מקצועי בתחום וגם עם נשמה.

עורכת הדין חיה לזר נוטקין (צילום: אלעד אקרמן)
עורכת הדין חיה לזר נוטקין (צילום: אלעד אקרמן)

לשקול הסדרי פרשה וגישור
ממרום שנות ניסיוני (בכל זאת 20 שנה) אומר, שאחרי שקיבלתם ייעוץ ויש לכם יתרון משפטי, כי אתם ערוכים גם לקרב וגם לפשרה, רק אז, נכון יהיה לפנות לגישור או לנהל משא ומתן לפשרה. 

פשרה בדרך כלל יעילה יותר, חוסכת זמן וכסף משפחתי, בייחוד כששניכם עתידים להתחיל לכלכל שני בתים נפרדים. מנגד, צריך לזכור שלהסכם צריכים שניים ואילו לצורך פתיחה במלחמה מספיק אחד, ולכן הייעוץ המשפטי והליווי של עורך דין במהלך המשא ומתן הוא קריטי וחשוב.

כי הרי בכל רגע, הצד השני יכול שלא להסכים להגיע להסכמות ואז תיפתח מלחמה. לפיכך, ההמלצה היא לשמוע בעצת עורך הדין שבחרתם לכם, מאחר שיש לו ידע וניסיון והוא יידע להיות זהיר גם כאשר אתם שאננים. 

עורכת הדין חיה לזר נוטקין מוסמכת כנוטריון וכמגשרת ועוסקת בדיני משפחה וירושה, גירושין וגישור בגירושין ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לגירושין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.