כעורך דין פלילי, אשר התמחה ושימש כפרקליט בפרקליטות, עיקר השירות שאני מעניק לחיילים מתרכז בייצוג חיילים בסדיר, במילואים ואנשי קבע אשר הסתבכו בעבירה פלילית במסגרת השירות הצבאי ונפתחה נגדם חקירה במשטרה הצבאית החוקרת.

עורכי דין צבאיים נוהגים לייצג חיילים גם בנושאים נוספים כגון תביעות נגד משרד הביטחון בגין חבלה או מחלה שנגרמה לחייל במהלך ובעקבות השירות הצבאי ותביעות הנוגעות לסכסוכי עבודה הרלוונטיים לאנשי קבע או לאזרחים עובדי צה"ל.

לפניה ישירה אל עורך דין גיל ויינשטיין, לחץ/י כאן

הסתבכויות נפוצות של חיילים במסגרת השירות הצבאי
עבירות סמים בצבא הינן נפוצות מאוד וחולשות כמעט על כל יחידות צה"ל - חיילים סדירים ואנשי קבע. כך גם אופי העבירות החל משימוש בקנאביס, החזקת סמים וכלים ועד לשימוש בסמים קשים יותר ואף גידול וסחר בסמים על כל גווניהם. 

נראה שהמסרים אשר מועברים לכלל אזרחי ישראל בעניין זה, כגון אי ההפללה והרפורמה בעבירות סמים בצבא, גורמים לכך שחיילים רבים סבורים כי שימוש בסמים בצבא אינו מהווה עבירה חמורה אך, כאמור, טעות בידם.

צה"ל רואה בחומרה רבה שימוש של חיילים בסמים ואינו מקל ראש בכך. חייל אשר יתקבל מידע נגדו כי הוא מעורב בעולם הסמים יזומן מיד לחקירה במצ"ח - גם אם מדובר על שימוש בודד בסמים - ייפתח נגדו תיק פלילי ובמידה והחקירה תוליד ראיות, הוא צפוי לעמוד למשפט פלילי בפני בית הדין הצבאי.

ככל שהחייל יורשע בעבירה, יוטל עליו עונש מאסר ומאסר על תנאי, הוא יורד בדרגה, יירשם לו רישום פלילי אשר ילווה אותו גם באזרחות, רישיון הנהיגה שלו יימצא בסכנה והוא יזומן לוועדת סמים אשר תקבע האם הוא יישאר בשירות הצבאי או ייפלט ממנו.

עבירה נפוצה נוספת הינה עבירת היעדר מן השירות אשר מוכרת לאזרחים כעבירת העריקות מהצבא. חייל אשר ביצע מעל 21 ימי היעדרות מהשירות מוגדר כעריק. היעדרויות ממושכות מהשירות לתקופה של מעל 100 ימים נחשבות כעבירות פליליות ועל חייל אשר יורשע בעבירה שכזו יוטל עונש מאסר ומאסר על תנאי, הורדה לדרגת טוראי ויירשם לו רישום פלילי אשר ילווה אותו גם באזרחות.

נוסף על כך, מאחר שצה"ל מאגד בתוכו חיילים וחיילות צעירים אשר מגיעים מרקעים שונים, לא ניתן להתעלם מעבירות האלימות בצבא, עבירות מין, פגיעה בפרטיות, עבירות רכוש ועוד.

עורך הדין גיל ויינשטיין (צילום: סטודיו תומאס)
עורך הדין גיל ויינשטיין (צילום: סטודיו תומאס)

רפורמה בתחום עבירות הסמים בצה"ל
בכל הנוגע לעבירות סמים, בוצעה רפורמה אשר במסגרתה חיילים אשר הוגש נגדם כתב אישום על שימושים בודדים בסמים בנסיבות אזרחיות או החזקת כמות קטנה של סמים בנסיבות אזרחיות רשאים לחתום על הסדר מותנה במסגרתו הם יודו בביצוע העבירה - אך ההליכים המשפטיים נגדם יוקפאו - בכפוף לכך שימסרו בדיקות שתן סדירות ונקיות במצ"ח. עם תום התקופה ובתנאי שהחיילים לא ביצעו עבירות נוספות, כתב האישום נגדם יבוטל.

באופן דומה, הרפורמה כוללת הסדרים מותנים בעבירות חטא ועוון שעונשן בחוק אינו עולה על שלוש שנות מאסר, כגון עבירות רכוש ומרמה קלות, עבירת הטלת מום בגוף בנסיבות קלות וכן עבירת זיוף של עד 60 ימי גימלים. 

עוד חשוב לדעת, כי כיום, בשל משבר הקורונה והחשש להדבקת חיילים בבסיסי הכליאה, אשר מטבעם הינם מקומות צפופים, בסיסי הכליאה לא מקבלים חיילים שתקופת ההיעדרות שלהם מהשירות אינה עולה על 6 חודשים, והם מופנים חזרה ליחידתם וחלקם נשפטים על ידי מפקדיהם בדין משמעתי ולא בדין פלילי. 

תפקידו של עורך דין צבאי המייצג חיילים שהסתבכו בעבירה פלילית
השירות שניתן על ידי עורך הדין הצבאי מתחיל במתן ייעוץ טרם חקירת מצ"ח או במהלכה, ייצוג בדיוני מעצר וייצוג בתיק העיקרי עד לסיומו. 
בעיניי, תפקידו של עורך הדין הצבאי הינו לייצג נאמנה את לקוחותיו, להיות זמין וסבלני עבורם בכל רגע, ללמוד את תיק החקירה היטב וביסודיות ולאתר סתירות או ראיות אחרות לטובתו של הלקוח. 

המטרה היא לנסות לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בחייל, על מנת שזה יחזור למסלול חייו הרגיל. בעיניי, הליווי אינו מסתיים בתום הטיפול המשפטי ואני זמין לכל שאלות לקוחותיי גם לאחר שהשתחררו מצה"ל.

המלצות לחיילים שהסתבכו בחקירה פלילית במצ"ח
ראשית, מומלץ שלא לזלזל בחקירה או בחוקרים. זומנת למצ"ח - דע כי עתידך בסכנה. אף חייל לא רוצה להתחיל את החיים האזרחיים שלו עם כתם של רישום פלילי.

חוקרי מצ"ח אמנם צעירים בגילם אך מיומנים בחקירות, למודי ניסיון ופערי הכוחות בינם ובין החיילים הם אדירים. לכן, ההמלצה הכי טובה שניתן לתת היא להיוועץ עם עורך דין צבאי מומחה במהלך החקירה ואם ניתן, עוד בטרם החקירה. רק באופן זה יתאפשר לחייל לצמצם את הפער בינו ובין החוקרים.

שנית, חשוב להיות קשוב וערני בחקירה. להבין איזו שאלה נשאלה, לנשום עמוק ואז לתת תשובה. חס וחלילה לא לתת תשובות מהמותן. על החייל לזכור כי כל שנאמר בחקירה יירשם ויבוא לרעתו בהליך המשפטי.

שלישית, להיזהר מתרגילי חקירה. לחוקרים מותר לבצע מניפולציות כאלה ואחרות אשר מטרתן לגרום לחייל להודות. רק היוועצות עם עורך דין צבאי מומחה תמנע הודאות שווא.

עורך דין גיל ויינשטיין הוא עורך דין פלילי בעל התמחות ספציפית בייצוג חיילים שהסתבכו עם המערכת הצבאית. זמין עבור לקוחותיו 24 שעות ביממה ו-7 ימים בשבוע ועונה על כל שאלה בסבלנות ורצינות. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט צבאי פלילי LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.