במהלך השנתיים האחרונות לפחות מכר ירוי שאולוב תושב שדרות רובי איירסופט שהוסבו לשימוש כנשקים יורים על ייד ארגוני הטרור באזור יהודה ושומרון (איו"ש). כך נחשף היום (רביעי) בתום חקירה משותפת של שירות הביטחון הכללי (שב"כ) והמשטרה. 

עם סיום החקירה הותר לפרסום כי במסגרת הפעילות המשותפת נעצרו לחקירה שלושה אזרחים ישראלים ושלושה תושבי חברון בחשד לסחר ברובי איירסופט ("רובי חרוזים"), וחלקי רובי איירסופט לאיו"ש, למטרת הסבתם לנשקים יורים המסוגלים לפצוע ולהמית אדם.

יורי שאולוב (מימין) ומחמד אבו חיה (צילום: תקשורת שב''כ)
יורי שאולוב (מימין) ומחמד אבו חיה (צילום: תקשורת שב''כ)

חקירת המשטרה החלה בעקבות זיהוי נתונים שהצביעו על עלייה מדאיגה שנרשמה בשנים האחרונות בהיקף האמל"ח המאולתרים באיו"ש, אשר משמשים, בין היתר, תשתיות טרור לפיגועים כנגד אזרחים ישראלים  וכוחות צה"ל.  בשב"כ ציינו כי אמצעי הלחימה המאולתרים נגישים יותר מעצם היותם זולים יותר וברי השגה לעומת אמצעי לחימה תקניים.  

עולה כי חלק מהנשקים המאולתרים הם נשקים שהוסבו מרובי איירסופט, באמצעות החלפת קנה ומכלול.  עוד מציינים בשב"כ כי הנגישות לרובי איירסופט הניתנים לרכישה בחנויות בישראל, התפתחה לכדי תעשיית הסבות שהפכה רובי צעצוע לכאורה לנשק יורה לכל דבר שיש ביכולתו לגרום לפציעה ואף להמית

מהחקירה עלה כי בשנים האחרונות בוצעו מספר פיגועים באמצעות נשקים מוסבים, בהם פיגוע הירי סמוך למטה הארצי בירושלים באוקטובר 2009 (אזרחית ושוטר הרוגים), רצח בני הזוג הנקין ז"ל באוקטובר 2015 ומספר פיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל בגזרת יהודה ושומרון בשנתיים האחרונות.

במרכזה של החקירה עמד החשוד שאולוב, הסוחר ברובי איירסופט בחנות שברשותו. במסגרת פעילותו עסק שאולוב בשנתיים האחרונות גם בסחר ברובי וחלקי רובי איירסופט ישירות מול מחמד אבו חיה, סוחר אמל"ח מחברון, אשר מכר את אותם רובים וחלקי הרובים שרכש משאולוב, לידי גורמים שונים בחברון אשר עשו בהם שימוש לטובת הסבתם לנשקים יורים.

החקירה בשב״כ העלתה כי שאולוב מכר את רובי האיירסופט על אף שהיה מודע שישנו איסור בחוק על מכירתם לשטחי יהודה ושומרון,  ולכך שהנשקים שמכר יועדו להסבה לנשק תיקני.

פארס אבו אלקיעאן (משמאל) וחסן אלעוברה (צילום: תקשורת שב''כ)
פארס אבו אלקיעאן (משמאל) וחסן אלעוברה (צילום: תקשורת שב''כ)

על מנת ליישם את ביצוע העסקאות מול אבו חיה, הסתייע שאולוב בשני אזרחים ישראלים - חסן אלעוברה - תושב רהט ופארס אבו אלקיעאן תושב חורה, אשר תווכו בינו לבין שאולוב וביצעו בפועל את העברת הנשקים ליהודה ושומרון. היום הוגשו ע"י פרקליטות מחוז דרום כתבי אישום חמורים כנגד המעורבים בפרשיה.

"שירות ביטחון כללי ימשיך לפעול על מנת לאכוף את איסור המסחר ברובי איירסופט לגורמים ביהודה ושומרון, שכן נשקים אלה עלולים לעבור הסבה לנשק תיקני. מכירה של נשקים אלו מזינה תעשייה מסוכנת של ייצור נשקים מאולתרים, אשר כאמור, עושים את דרכם לידיהם של גורמי טרור ומשמשים לפיגועים כנגד יעדים ישראלים".