תאונות דרכים הן לצערנו דבר שבשגרה. בכל יום מתרחשות תאונות בין כלי רכב, או בין כלי רכב להולכי רגל. כאשר מדובר בתאונה של נזקי פח (ללא פניה של אחד המעורבים לגורמים רפואיים) הרי שהצדדים מחליפים פרטים ומעבירים את הטיפול לידי הביטוח. לרוב המשטרה לא מוזמנת למקום וגם אם כן, התיקים האלו פחות "מעניינים" אותה ולכן תיקים כאלו לרוב נסגרים.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד חנה דוד, לחץ/י כאן

תאונת דרכים עם נפגעים
כאשר מדובר בתאונות כאשר אחד המעורבים פנה לטיפול רפואי (גם אם לא הוזמן אמבולנס לזירה, אלא פעולה שנעשתה גם לאחר התאונה), הרי שיש חובת דיווח למשטרה. במועד התאונה, משטרה מוזעקת ואף מוזמן בוחן תנועה משטרתי למקום האירוע. הבוחן אוסף ממצאים בשטח, לוקח עדויות מעוברי אורח לעיתים ובדרך כלל הצדדים מופנים למשטרה למסור עדות.
 
בתור מי ששירתה במשטרה שנים ואף הייתה חוקרת תאונות דרכים, אני חייבת לציין כי המונח "למסור עדות" נשמע דבר קליל: מוסרים מידע, אין לזה שום השלכות והתיק בטח ייסגר (בטח אם מדובר בתאונה שאין בה נפגעים קשה).
 
אולם, האמת היא שזה לא כך. זה נכון שכאשר מגיע הנפגע בתאונה (למשל הולך רגל במעבר חציה) הוא בדרך כלל מתבקש למסור עדות פתוחה במשטרה ולספר איך קרתה התאונה עם כלי הרכב, היכן חצה וכולי. אלו המקרים שבהם המשטרה לא חושדת כי המעורב הזה אשם בתאונה.

גביית עדות תחת אזהרה
אולם, כאשר המשטרה חושדת בכם כי התאונה נגרמה באשמתכם, אזי מדובר בגביית עדות "תחת אזהרה". כאן מדובר למעשה בפתיחת הליך פלילי נגדכם. הליך שבסופו ככל הנראה יוגש כתב אישום בבית המשפט לתעבורה (או חלילה פלילי) ותהיו צפויים לעונשים של פסילה ולעיתים גם למאסר.

כיצד נזהה עדות תחת אזהרה
ראשית, על פי המראה שלה. כותרת העדות: "הודעת נהג תחת אזהרה". למרות שהמסמך נעשה היום במחשב (ולא תמיד החשוד רואה אותה בהתחלה).

שנית, בעדות תחת אזהרה החוקר צריך להודיע כי:

  • אתם חשודים בגרימת תאונה, בעקבות עבירה שביצעתם. 
  • "אין את/ה חייב/ת לומר דבר, כל שתאמר/י עשוי לשמש ראיה נגדך. הימנעות מלהשיב לשאלות עשויה לחזק את הראיות נגדך" (מצוטט מתוך חקירת משטרה)
  • אתם רשאים להיוועץ עם עו"ד.

ועל כך אתם, החשודים, צריכים לחתום. לאחר מכן החוקר שואל שאלות בהקשר לתאונה ויש להשיב או לשתוק בהתאם להחלטתכם.

לצערי, למרות האפשרות שניתנת לחשודים להתייעץ עם עו"ד, רוב האוכלוסייה הנורמטיבית לא עושה זאת. הסיבות הן מגוונות והנה מספר סיבות שאמרו לי: "אני לא אשם ואם אני אפנה לעו"ד- זה יראה למשטרה שאני אשם" , "לא רציתי להרגיז את החוקר", "רק רציתי לסיים עם זה" "לא הבנתי את המשמעויות ","לא חשבתי שתיק פשוט כמו שלי יגיע לבית המשפט", "החוקר אמר שזו לא תאונה חמורה ואני לא אקבל עונש קשה", "החוקר היה נחמד ורצה לעזור לי".

מטיפול בעשרות תיקים שהגיעו לפתחו של בית המשפט, כאשר החשודים לא התייעצו עם עו"ד- העדויות שנגבו פשוט פגעו בהם. אני רואה מקרים שבהם חשודים תמימים מודים בעבירה שהם ביצעו ולעיתים מגדילים לעשות ומוסיפים לעצמם עבירות נוספות, שותקים בעדות ומחזקים את ראיות התביעה (בתיק שממש לא מומלץ לשתוק בו). כלומר, החשודים מתבטאים לא נכון ופוגעים בסיכויים שלהם לצאת זכאים או לפחות להיענש באופן פחות חמור.

לכל תאונה יש נסיבות אחרות ולכן אין אפשרות לייעץ בכתבה זו באופן פרטני למקרה ספציפי ועדיין ישנם כללים מהותיים שכל חשוד המוזמן לחקירה במשטרה צריך לדעת אותם.

עורכת הדין חנה דוד (צילום: מיטל אזולאי)
עורכת הדין חנה דוד (צילום: מיטל אזולאי)

5 כללים חשובים שעליכם לדעת לפני שאתם מגיעים לחקירה במשטרה

  1. לא למהר, לא לבוא בסערת רגשות, בעייפות או בלחץ. לא לפחד מהמעמד ולהתכונן אליו נפשית.
  2. החוקר הוא לא חבר שלך. הוא שוטר מיומן בדרך כלל והוא רכש את הכלים להוציא ממך את המידע הרלוונטי לצורך הרשעתך.
  3. שתיקה מחזקת את הראיות נגדך - לכן יש לשקול היטב אם לשתוק או לא.
  4. אם מחליטים שלא לשתוק - להקשיב עד הסוף לשאלות, להבין מה מטרת השאלה ולחשוב היטב לפני שעונים.
  5. לפני שמסיימים את העדות החוקר אמור להקריא לך את החקירה. עליך לקרוא היטב את החקירה ולוודא שהמילים שלך אכן נכתבו כמו שאמרת. יש לבקש מהחוקר לתקן אם יש טעויות ולא לחתום אם לא נותנים לך לתקן. לתשומת ליבך: אינך מקבל העתק מהעדות.

מומלץ מאוד לנצל את הזכות ולהיפגש עם עו"ד מנוסה ומיומן לפני שניגשים לתחנת המשטרה. שימו לב: ייעוץ נכון, יכול להוביל לסגירת תיקים ללא העמדה לדין כלל.

עוד דבר שחשוב לדעת כאשר מגיעים לחקירה: למשטרה יש סמכות פסילה מנהלית בתאונות דרכים. כלומר, עם סיום החקירה במידה והם מחליטים כי הם מתכוונים להגיש נגדכם כתב אישום, אתם תופנו לקצין תנועה במקום. הקצין יכול לפסול אתכם לאלתר ל-60 יום או חלילה ל-90 יום בתאונה קטלנית.

לסיכום
חשוב לי להבהיר בכתבה זו שהעדות שאתם מוסרים היא לא סתם "מסירת מידע". המידע הזה מתקבל להיות גרסת החשוד בתיק החקירה של המשטרה. העדות הזו הופכת לגרסת הנאשם ולראיה כאשר היא מגיעה לפתחו של בית המשפט.

ולכן כל מילה שנאמרת, כל פרט קטן הוא חשוב ביותר לתוצאות התיק בבית המשפט.

עורכת דין חנה דוד עוסקת בתחום התעבורה על כל היבטיו כולל תאונות דרכים, שכרות, מהירות, נהיגה בזמן פסילה, נהיגה בקלות ראש, נהגים חדשים, עבירות קנס, בית המשפט לתעבורה ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לא גייד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.