"הצוואה היא מסמך מיוחד במינו. היא מסמך משפטי, אך מסמך זה אינו חסר נשמה. הוא כמו מכתב אישי אחרון, ביטוי של משאלות, אהבות, רגשות ואף חשבונות, היוצאים ממעמקי לבו של אדם המהרהר במותו ובמה שיקרה אחרי מותו.

כאן צופה הוא אל התחנה האחרונה של חייו - והראשונה שאחרי מותו. כאן הניסיון האחרון שלו לעצב את חייהם של הנשארים אחריו, ולמצער, להשפיע עליהם. כאן תקוותו האחרונה לחיות בזיכרונם באהבה ובהכרת תודה. ולא רק בשל כך קשה פרשנותה של צוואה מפרשנותו של כל מסמך משפטי אחר.

אין היא כפרשנותו של חוק, שצור מחצבתו, ההליכים שקדמו לחקיקתו ומטרותיו ותכליותיו ידועים. אין היא כפרשנותו של חוזה שהצדדים לו, בדרך-כלל, בין החיים, והם או הנסיבות מעידים על הכוונות ועל התכליות שעמדו ביסודו. כאן מונח לפנינו דף נייר שבתוכו גלומים דבריו של המנוח, ואנו, שמצווה עלינו לקיים את דבר המת, עלינו לשמוע את קולו, להבין את דבריו ולהטות אוזן לבנות הקול המשתמעות מתוך דבריו".
 
כך התייחס בית המשפט העליון לצוואה, אך בתי המשפט לענייני משפחה עוסקים, שוב ושוב, בהתנגדויות לצוואות כאשר המתנגדים טוענים שנושלו בצורה בלתי הוגנת בצוואה.

לפניה ישירה אל עורך דין יואב סתיו, לחץ/י כאן

כיצד בית המשפט נוהג לבחון התנגדות לצוואה?
שני עניינים עיקריים נדונים בבתי המשפט בהקשר להתנגדות לצוואה:

  1. מצבו הרפואי של המצווה בעת שחתם על הצוואה.
  2. השפעה בלתי הוגנת שהופעלה על המצווה על ידי היורש בצוואה.

מצב רפואי - כאשר המצווה סבל מקשיים רפואיים ניכרים בעת שחתם על הצוואה, או היה חולה שקיבל תרופות, דבר זה יכול שיביא לביטול הצוואה אם יתברר כי המצווה לא היה מסוגל להבין היטב את מה שכתוב בצוואה בעת שחתם עליה.

בכתבה זו אבהיר בקצרה מהי השפעה בלתי הוגנת בהקשר של עריכת צוואה. מעורבותו של יורש בעריכת הצוואה היא אסורה לחלוטין והיא עשויה להוביל לביטול הצוואה. הביטוי השפעה בלתי הוגנת מתייחס בדרך כלל למצב בו היורש מצוי בקשר צמוד למצווה ומשכנע אותו, תוך ניצול התלות של המצווה, להוריש לו את כל הרכוש ולא ליורשים האחרים כגון ילדיו.

כלל יסודי בדיני ירושה קובע כי "מצווה לקיים דברי המת", וכלל זה מחייב את בית המשפט לקיים את צוואתו של המנוח, אך גם לבטלה כאשר היא לא נערכה מתוך רצונו החופשי.

איך בוחנים קיומה של השפעה בלתי הוגנת על עורך צוואה?
ניתן ללמוד אודות קיומה של השפעה בלתי הוגנת על עורך הצוואה מתוך בחינה של הנתונים הבאים:

  1. עצמאותו של כותב הצוואה.
  2. מידת התלות הפיזית שלו בנהנה (היורש על פי הצוואה).
  3. קשריו של כותב הצוואה עם אחרים ומידת היותו מנותק מאחרים.
  4. הנסיבות של עריכת הצוואה.

עורך הדין יואב סתיו (צילום: נתי חדד)
עורך הדין יואב סתיו (צילום: נתי חדד)

בחינת מערכת היחסים בין כותב הצוואה ובין הנהנה
נוסף על כך, בית המשפט משקיף על מערכת היחסים שבין כותב הצוואה ובין הנהנה "במשקפיים ערכיים" בכדי לברר האם קיימות נסיבות של אי הגינות בעריכת הצוואה. כאשר הוכח לבית המשפט כי הנסיבות שאפפו את עריכת הצוואה היו נגועות בחוסר הגינות, מניפולטיביות ובמטרה להשתלט על רכושו של המנוח, יתכן שהצוואה תבוטל.

נסיבות כאלה יכולות להיות, בין היתר, ניתוק קשר יזום בין המנוח לבין ילדיו, מניעה של קשר בינו ובין אחרים, צירוף הנהנה כשותף בחשבון הבנק של המנוח ועוד.

מעורבות של נהנה בעריכת צוואה היא אסורה
יתרה מזאת, מעורבותו של הנהנה בעריכת הצוואה היא אסורה בתכלית האיסור והוכחת מעורבות כזו תגרור בדרך כלל את פסילת הצוואה וביטולה. מעורבות כזו יכולה להתבטא בפניית הנהנה אל המוריש בדרישה שיכתוב צוואה ובה ירשום אותו כנהנה, מעורבות הנהנה בעריכת הצוואה עצמה, הובלת המוריש למשרדו של עו"ד בכדי לוודא עריכת צוואה ועוד.

עורך דין יואב סתיו עוסק בתחום דיני המשפחה, בעל התמקצעות בעריכת צוואות, ניהול ירושות ועריכת הסכמי ממון. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.