מבצע "שומר החומות" כלל שיגור מסיבי של יותר מ-4000 רקטות ופצצות מרגמה לעבר שטח מדינת ישראל. במהלך המבצע נשמעו מעת לעת באמצעי התקשורת דיווחים אודות אזרחים שנפלו ונחבלו בעת שהיו בדרכם למרחב המוגן לצורך התגוננות מירי הרקטות המסיבי. אנשים רבים שנפלו ונחבלו בדרכם למרחב המוגן שאלו את עצמם האם הם יכולים לקבל פיצוי בגין נזק גוף שנגרם להם בעת שהיו בדרכם למרחב המוגן.

ביטוח צד ג' לדירה מזכה אדם שנפגע במהלך שהותו בדירה בפיצוי בגין הוצאות רפואיות שהוא נדרש להוציא בעקבות הפגיעה. חשוב להבהיר כי גם במקרה שהתרחשה תאונה לאורח כגון חבר או קרוב משפחה שאינו מתגורר בבית אשר גרמה לו נזק גוף, הוא זכאי להגיש תביעה נגד חברת הביטוח שביטחה את הדירה בביטוח צד ג'.

לפניה ישירה אל עורך דין יובל ניב, לחץ/י כאן

פוליסת ביטוח צד ג' מחריגה את בני הבית שמתגוררים בו
המצב שונה ביחס לבני הבית שמתגוררים בו מכיוון שברוב המקרים פוליסת ביטוח צד ג' לדירה מחריגה מתחולתה את בני הבית שמתגוררים בו כך שהם לא ייחשבו כצדדי ג' לצורך קבלת הפיצויים. נוסף על כך, כאשר אירעה תאונה לאחד מבני הבית יהיה קשה להוכיח קיומה של רשלנות שגרמה לנזק מאחר שלא אחת הנפגע הוא גם הגורם שאחראי לקרות התאונה. כך אדם ששפך סיר שמן במטבח, החליק ושבר את הקרסול, ייחשב כנושא באחריות לתאונה ולתוצאותיה ולכן לא יהיה זכאי לפיצויים.

אם אחד הדיירים בבית משותף ירד במדרגות הבניין כדי להגיע למרחב המוגן, נפל ונחבל עקב מפגע בחדר המדרגות כגון תאורה לקויה, מדרגה שבורה, היעדר מעקות ועוד, הוא יוכל להגיש תביעה נגד ביטוח צד ג' של ועד הבית.

מה ההבדל בין ביטוח צד ג' ובין ביטוח תאונות אישיות?
ביטוח צד ג' הוא ביטוח שמבצע המבוטח, בעל הבית, אשר מטרתו היא להגן עליו מבחינה כלכלית. ההיגיון שעומד בבסיס הפוליסה הוא שבמקרה שבעל הבית יימצא רשלן ביחס לתאונה שתרחשה בביתו, הוא לא יצטרך לשלם מכספו על הנזק שנגרם לנפגע, וחברת הביטוח "תיכנס בנעליו" ותשלם לנפגע במקומו על הנזק שנגרם לו.

לעומת זאת, ביטוח תאונות אישיות או ביטוח נכות מתאונה הוא שונה לחלוטין. מדובר בביטוח שאדם רוכש מחברת הביטוח לעצמו כנספח לפוליסת ביטוח חיים, במסגרת ביטוח דירה או כפוליסה עצמאית לכיסוי תאונות אישיות בלבד. הביטוח מעניק לנפגע פיצוי כספי במקרה של נכות, מוות או נזק אחר שנגרם עקב התאונה.

במקרה של פגיעה לא תתעורר שאלה של אחריות והביטוח יכסה את הנזק שנגרם למבוטח עד לתקרת הכיסוי הכספי שרכש לעצמו, וזאת בכל מקרה שהתרחש אירוע תאונתי שגרם לו נזק. ברוב המקרים לצורך קבלת תגמולי הביטוח, הנפגע יצטרך להוכיח שנגרמה לו נכות או אי כושר זמני/ קבוע בעקבות התאונה. חשוב לציין כי שאלת הזכאות לגמלה מהמוסד לביטוח לאומי או מכל גורם אחר אינה משפיעה על זכאות המבוטח לפיצוי מכוח פוליסת תאונות אישיות ועל סכום הפיצוי שיקבל מחברת הביטוח. 

עורך הדין יובל ניב (צילום: משרד עו''ד יובל ניב)
עורך הדין יובל ניב (צילום: משרד עו''ד יובל ניב)

הגשת תביעה לדמי תאונה מהמוסד לביטוח לאומי
אפשרות נוספת שעומדת לבני הבית (כמו גם לנפגעים האחרים) שנפגעו בדרכם למרחב מוגן היא הגשת תביעה ל"דמי תאונה" לנפגעי תאונות אישיות במסגרת המוסד לביטוח לאומי. במסגרת תביעה זו ניתן לקבל תשלום מוגבל בזמן בגין אי כושר זמני.

כל אדם בגיר, מעל גיל 18 ולפני גיל פרישה אשר נפגע בתאונה בביתו או בדירת מגורים אחרת, רשאי להגיש תביעה לתגמולים בביטוח הלאומי כנפגע תאונה אישית. על פי חוק הביטוח הלאומי, הגדרת פגיעה בתאונה היא נזק גוף שנגרם לאדם בעקבות התרחשות פתאומית, שאינה עונה על הגדרת תאונת עבודה או דרכים.

אם בעקבות הפגיעה נפגע כושרו של אדם לתפקד, הוא זכאי לקבל דמי תאונה מהביטוח הלאומי, למשך פרק זמן של 90 ימים, בשיעור של 75% מההכנסה הממוצעת שהשתכר בשלושת החודשים שלפני הפגיעה, כאשר תקרת הפיצוי היומי עומדת על סכום של 1,114 שקלים נכון לשנת 2021.

כדי לקבל דמי תאונה, יש לגשת לבדיקות רפואיות בתוך פרק זמן של 72 שעות לאחר הפציעה, ולהגיש את התביעה לקבלת דמי תאונה במוסד לביטוח לאומי בתוך פרק זמן של 90 ימים מהיום שבו אירעה התאונה. יודגש כי תביעה שהוגשה באיחור עלולה להידחות.

מהן הזכויות של מבוטחים שאינם עובדים ועקרות בית?
למבוטחים שאינם עובדים ולעקרות בית, ישולמו דמי תאונה החל מהיום ה-15 שלאחר יום התאונה. חשוב לציין כי הזכאות לדמי תאונה ניתנת גם לעקרת בית שאין לה כיסוי ביטוחי במוסד לביטוח לאומי. עם זאת, אדם שמקבל תשלומים אחרים עקב אובדן כושר עבודה כגון פיצויים עקב תאונת דרכים או תאונת עבודה, דמי מחלה ועוד, לא יהיה זכאי לקבל דמי תאונה. מעבר לכך, אדם שנפגע בתאונה ביתית רשאי להגיש תביעה לקצבת נכות כללית אחרי שחלפו 90 יום ממועד התאונה. את התביעה לנכות כללית ניתן להגיש בגין כל פגיעה פיזית או ליקוי רפואי.

ביטוח תאונות תלמידים
מכוח חוק לימוד חובה, כל תלמיד שזכאי לחינוך חינם בישראל, חייב להיות מבוטח בביטוח תאונות אישיות באמצעות רשות החינוך המקומית שבתחום שיפוטה נמצא מוסד הלימודים שבו הוא לומד. הביטוח מקנה לתלמיד זכאות לפיצויים במקרים של נכות קבועה, נכות זמנית או מוות שנגרמו לו כתוצאה מתאונה. חשוב להבהיר כי הביטוח מכסה נזקים שנגרמו לתלמיד בבית הספר או מחוצה לו במהלך כל שעות היממה. הפיצוי שיינתן לתלמיד בגין הנזק שנגרם לו אינו קשור לשאלת האחריות והאשמה לתאונה. הזכאות לביטוח היא כאמור לכל ילד/ תלמיד שזכאי לחינוך חינם, החל מילד בגיל 3 ועד לתלמיד בכיתה י"ב.

אם נחבלתם בדרך למרחב המוגן, ההמלצה עבורכם היא לפנות בהקדם לעורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה במיצוי זכויות בתחום נזקי הגוף. עורך הדין ייבחן את נסיבות האירוע ויסייע לכם לקבל את הפיצוי המירבי עבור הנזק שנגרם לכם.

עורך דין יובל ניב עוסק בדיני נזיקין, נזקי גוף, ביטוח תאונות אישיות, תאונות דרכים, תאונות תלמידים, תאונות עבודה, רשלנות רפואית, תביעות ביטוח ונזקי רכוש. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.