החל מה-1 בספטמבר 2020 נפתחה בפני רבים שעד לתיקון זה לא היו זכאים לאזרחות האוסטרית האפשרות להגיש בקשה לאזרחות אוסטרית.

לפי התיקון לחוק האוסטרי, זכאים לאזרחות אוסטרית כל מי שהיו אזרחים אוסטרים או מי שלא הייתה להם אזרחות באותה עת או אזרחי מדינות שהיו חלק מהאימפריה האוסטרו-הונגרית (איטליה, יוגוסלביה, קרואטיה, סרביה, סלובניה, פולין, רומניה, צ'כוסלובקיה והונגריה) ובתנאי כי התגוררו מגורים קבועים באוסטריה ונאלצו לעזוב את המדינה לפני 15 במאי 1955 בשל רדיפה או חשש מרדיפה של הנאצים.

כלומר, זכאים לאזרחות אוסטרית גם מי שלא היה אזרח אוסטריה ובתנאי שהתגורר באוסטריה עד לפני 15 במאי 1955.
 
נוסף על כך, צאצאיהם של הזכאים לאזרחות אוסטרית אף הם זכאים לאזרחות אוסטרית ללא צורך בהוכחת יהדות.
 
בעצם, מדובר בתיקון חשוב לחוק שהיה קיים עד כה והוא מרחיב את מעגל הזכאים לאזרחות אוסטרית ומאפשר קבלת אזרחות לצאצאים של תושבי אוסטריה שנרדפו על ידי הנאצים, שעד כה לא היו זכאים לאזרחות אוסטרית בשל מגבלות שונות בחוק שהיו עד לשינוי זה.

לפניה ישירה אל עורכת דין ונוטריון אתי אלמגור, לחץ/י כאן

קריטריונים מקלים בעקבות התיקון לחוק
הקריטריונים החדשים לקבלת אזרחות אוסטרית מקלים מאוד בהשוואה לחוק הקודם. עד לתיקון, רק גברים יכלו להעביר אזרחות אוסטרית לצאצאיהם. נשים נשואות לא יכלו להעביר אזרחות אוסטרית לצאצאים מאחר ונחשבו כמי שקיבלו על עצמן את האזרחות של הבעל מרגע הנישואים. התיקון לחוק קובע שהזכאות לאזרחות נקבעת ללא קשר לשאלה האם הנרדף שעליו מסתמכים היה גבר או אישה.

יתרה מזאת, שירות קבע או שירות במשרד הביטחון של מבקש האזרחות (או של אחד מהאבות שעליהם מסתמכים בבקשה לאזרחות) מנעו בעבר קבלת אזרחות אוסטרית. כיום, שירות קבע לא פעיל אינו מונע את קבלת האזרחות האוסטרית.

הקלה נוספת קשורה למועד עזיבת המדינה. כיום, מי שאבותיו התגוררו באוסטריה (על פי גבולותיה כיום) ועזבו לפני 15 למאי 1955 יהיה זכאי לקבל אזרחות בעוד בעבר התקופה הייתה קצרה בהרבה.

זאת ועוד, כיום, אין מניעה לאשר אזרחות אוסטרית למי שיש אזרחויות נוספות, וזאת ללא צורך לוותר על אזרחויות קיימות כפי שנדרש בעבר.

תנאים לקבלת אזרחות
מבקש האזרחות צריך להוכיח את הקשר בינו לבין הזכאי לאזרחות על ידי מסמכים תומכים.

כמו כן, המבקש נדרש להוכיח כי בן המשפחה עליו מסתמכים בבקשה לאזרחות היה נרדף הנאצים או בחשש לחייו וכי התגורר בשטחה של מדינת אוסטריה לפי גבולותיה היום והיה אזרח האימפריה האוסטרו הונגרית או מחוסר אזרחות ונאלץ לעזוב את אוסטריה לפני 15 במאי 1955.

בנוסף, כל מבקש אזרחות מעל גיל 14 חייב להוכיח כי אין לו עבר פלילי.

חשוב לדעת, מי שמשרת בקבע, לא יכול לקבל אזרחות אוסטרית שתקנה לו דרכון אוסטרי. יחד עם זאת, ילדים ונכדים של משרתים בקבע זכאים לבקש אזרחות אוסטרית גם אם ההורה עליו מסתמכים לא מבקש אזרחות אוסטרית. כלומר, לא חייבים שכל בני המשפחה עליהם מבססים את הזכאות יוציאו אזרחות אוסטרית.

עורכת הדין אתי אלמגור (צילום: ג'ורג'ו שווגר)
עורכת הדין אתי אלמגור (צילום: ג'ורג'ו שווגר)

יתרונות קבלת האזרחות
אזרחות אוסטרית מאפשרת קבלת דרכון אוסטרי אשר הינו דרכון האיחוד האירופי. הדרכון האוסטרי נחשב כאחד הדרכונים החזקים ביותר. המשמעות של אחזקת דרכון אירופאי ובמיוחד אוסטרי היא אפשרות לחיות ולעבוד בכל מדינות האיחוד באופן חוקי, כניסה לארצות הברית ללא צורך בהוצאת ויזה תייר, אפשרות ללמוד במוסדות אקדמיים ברחבי האיחוד האירופי בעלות מופחתת השמורה לתושבי האיחוד ועוד הטבות רבות נוספות שמקבלים אזרחי האיחוד.

הגשת הבקשה לאזרחות אוסטרית
ניתן להגיש בקשה לאזרחות באופן עצמאי אך כמו בכל תחום עדיף להשאיר זאת למומחים ולמנוע מצב שבו הבקשה לאזרחות מסורבת בשל טעות שנבעה מחוסר ידע או הבנה שאותה תתקשו לתקן לאחר מעשה. משרדנו מומחה בהוצאת אזרחויות זרות מעל לעשור עם צוות דובר גרמנית כשפת אם וכדי לקצר תהליכים אנו מגישים בקשות לאזרחות אוסטרית ישירות ברשויות באוסטריה.

בכך נפתח בפני רבים חלון הזדמנויות שלא היה קיים בעבר לקבלת דרכון אוסטרי של האיחוד האירופי.

משרד עורכי דין אתי אלמגור הוא משרד בוטיק המייצג לקוחות מישראל ומהעולם בהוצאת אזרחות אוסטרית. אתי אלמגור מוסמכת כנוטריון וכעו"ד, בעלת ניסיון של למעלה משני עשורים המתמחה מעל לעשור בהוצאת אזרחויות זרות. לאורך השנים רקם המשרד קשרים ענפים ובנה את האסטרטגיה הנכונה בתחום לצורך הוצאת אזרחויות זרות עבור לקוחותיו. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.