האם אתם מבצעים את עבודתכם באמצעות כלי עבודה רוטטים? האם עבודתכם מלווה בתנועות ידיים חוזרות ונשנות? האם אתם חשופים לרעש בעוצמה חריגה במהלך העבודה? האם נחשפתם לשמש, לקרינה או לחומרים כימיים מזיקים במהלך עבודתם? ייתכן כי חליתם במחלת מקצוע אשר מזכה אתכם בקבלת מענק או קצבה חודשית קבועה מהמוסד לביטוח לאומי. 

עובדי כפיים כגון, מכונאים, ספרים, שיפוצניקים, רתכים, נגרים, עובדי ייצור בתעשייה, צבעים ועוד עלולים לסבול ממחלות מקצוע הנובעות מאופי עיסוקם המחייב הפעלה ממושכת וחוזרת של הידיים וכפות הידיים. מחלת מקצוע נגרמת לרוב מחשיפה ממושכת וחוזרת של עובדים לגורמים מזיקים במהלך עבודתם.

בתוספת השנייה לתקנות הביטוח הלאומי (ביטוח מפני פגיעה בעבודה) קיימת רשימה סגורה של מחלות מקצוע הנגרמות לעובדים עקב חשיפה לרעלים מסוגים שונים ולחומרים כימיים מזיקים דוגמת אסבסט. נוסף על כך, הרשימה כוללת מחלות בדרכי הנשימה, דלקות עור, סרטן שנגרם עקב חשיפה לחומרים כימיים, מחלות שנגרמות עקב גורמים פיזיקליים ומכניים כגון רעש חזק, קרינה מסוגים שונים, מחלות שנגרמות על ידי גורמים ביולוגיים, מחלות שנגרמות על ידי אבק עצים לרבות סרטן, אלרגיות ועוד.
 
פגיעה שאינה מופיעה ברשימה של המוסד לביטוח לאומי, תיבחן לפי תורת המיקרו טראומה, כלומר פגיעות זעירות שקרו במשך שנים אשר בסופו של דבר הובילו להתפרצות מחלה ולפגיעה משמעותית בבריאותו של העובד.

אני חושש שחליתי במחלת מקצוע, מה עלי לעשות?
בעת שמתעורר חשד לתחלואה של עובד במחלת מקצוע, המעסיק מחויב להפנותו לרופא תעסוקתי כדי שיקבל טיפול רפואי מתאים. אם רופא תעסוקתי קבע שאכן מדובר במחלת מקצוע, העובד יהיה זכאי לקבל טיפול רפואי בחינם לאחר שימלא טופס 250 אשר נחתם על ידי המעסיק. בהמשך, העובד יצטרך למלא טופס 211 של המוסד לביטוח לאומי - טופס לקבלת דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה. לטופס זה העובד יצטרך לצרף מסמכים שתומכים בכך שמחלת המקצוע נגרמה עקב העבודה יחד עם תעודה ראשונה לנפגע בעבודה או סיכום רפואי מבית חולים.

הכרת המוסד לביטוח לאומי במחלת מקצוע
לצורך הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי העובד יצטרך למלא טופס תביעה למחלת מקצוע או ליקוי רפואי כתוצאה מתנאי העבודה, לצרף אישורים רפואיים מתאימים ולפרט את מאפייני העיסוק שגרם לנזק.

לא אחת המוסד לביטוח לאומי נוהג לדחות תביעות להכרה במחלת מקצוע מכיוון שהן לא מולאו בדיוק לפי דרישותיו ולא כללו את כל המסמכים והאישורים הנדרשים. על כן, לפני הגשת טפסי תביעה למוסד לביטוח לאומי חשוב מאוד לפנות לעורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה בתחום מחלות המקצוע והביטוח הלאומי, כדי שיסייע לנפגע למלא את הטפסים כראוי ויפרט בדיוק את תנאי העבודה שגרמו להופעתה של מחלת המקצוע.

איחור בהגשת תביעה להכרה במחלת מקצוע עלול לגרום לפגיעה בזכויות
את התביעה להכרה במחלת מקצוע יש להגיש תוך 12 חודשים מהמועד שבו אובחנה הבעיה הרפואית כאשר חריגה ממועד זה עלולה לגרום לפגיעה בזכויות המבוטח. עובד שסבור כי נותרה לו נכות בעקבות תחלואה במחלת המקצוע יכול להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תוך 12 חודשים ממועד הכרת המוסד לביטוח לאומי בפגיעה בעבודה. איחור בהגשת התביעה עלול לגרום לפגיעה בזכויות.

אם אתם חשופים לגורמי סיכון במקום העבודה ולאחרונה נתקלתם בתסמינים שמתאימים למחלות המקצוע שלעיל, רצוי שתפנו לבדיקת רופא בהקדם האפשרי לצורך קבלת טיפול רפואי ותציינו בפניו כי אתם סובלים ממחלת מקצוע. במקביל לקבלת הטיפול הרפואי מומלץ לפנות למשרד עורכי דין מקצועי, מיומן ומנוסה בתחום מחלות המקצוע ובייצוג מבוטחים בפני המוסד לביטוח לאומי בכלל ובפני ועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי בפרט.

הכרה במחלת מקצוע מעניקה לעובד שלקה במחלה שלל זכויות עתידיות
אף על פי שההליך הדרוש לצורך מימוש זכויות במוסד לביטוח לאומי עלול להיות ממושך ומייגע, עובד שלקה במחלת מקצוע יכול "לבטח" עצמו אם יוכר כנפגע בעבודה. במקרים של החמרת מצב עתידית, המוסד לביטוח לאומי יעניק לעובד שהוכר כנפגע בעבודה שיקום מקצועי וגמלת נכות זמנית שתאפשר לו קיום בכבוד בתקופת השיקום המקצועי, ללא כל קשר למשך הזמן שחלף מאז ההכרה במחלת המקצוע.

משרד עורכי דין הראל - יטיב בעל ניסיון רב בתחום הביטוח והנזיקין, מתמחה בייצוג נפגעי עבודה בפני המוסד לביטוח לאומי. צוות המשרד מלווה נפגעים בתביעות המוגשות למוסד לביטוח לאומי כולל ייצוג בפני ועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי.

צוות משרד עורכי דין הראל - יטיב דוגל במתן ליווי משפטי מקצועי ואיכותי לכל לקוחותיו תוך הבנת המורכבות של מצבם ויישום פתרונות משפטיים מותאמים אישית לנסיבותיהם הספציפיות. יש לציין כי במהלך שנות עיסוקו, המשרד זכה להצלחות רבות וקיבל שלל שבחים והמלצות מלקוחותיו.

פרטי התקשרות:
טלפון: 053-6112890
כתובת: הרצל 30, ראשון לציון
אתר: https://www.lawguide.co.il/lawyers/6614/28764/ 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.