הדיון השלישי בוועדה הממלכתית לחקר האסון במירון יצא הבוקר (שלישי) לדרך, ונפתח עם עדותו של מנכ"ל קבר הרשב"י, אלי פריינד. בדיון לוקח חלק גם אברהם פרויליך, חבר ועדת החמישה המנהלת את האתר, ועד ראייה. 

פריינד סיפר בפתח דבריו כי שוחח עם השר לשעבר, אריה דרעי, שאמר לו: "ההר עובר לתקציב ההילולה, מעכשיו אני קובע את הדברים", לדבריו. לדברי פריינד, "התחננתי, אבל לא הוזמנתי אפילו לישיבה אחת". כשנשאל על ידי ראשת הוועדה, מרים נאור, על השליטה בהר, השיב: "אנחנו שולטים שם בהתנדבות". הוא אמר גם כי האר מתנהל ללא תקציב: "הספקים לא עונים לטלפון כי הם יודעים שלא אני זה שמשלם".

"לא השתתפתי בשום ישיבה של ארגון האירוע בו השתתפו נציגי תולדות אהרן והמשטרה. אפילו מנימוס לא זימנו אותי והיו הרבה ישיבות של תולדות אהרן עם המקומות הקדושים והמשטרה", הוסיף פריינד.

ועדת החקירה הממלכתית (צילום: יואב דודקביץ', פול ידיעות אחרונות)
ועדת החקירה הממלכתית (צילום: יואב דודקביץ', פול ידיעות אחרונות)


אברהם פרויליך, חבר ועדת החמישה אמר בוועדת החקירה: ההדלקה הזו של תולדות אהרן, וגם הדלקות אחרות - אסור שיתקיימו שם. זה הפך להיות לאירוע סקטוריאלי שכל אחד מתחרה בשני. השנה קבעו שלא תהיה הדלקה במקביל לתולדות אהרן ולכן כל הציבור הלך למקום אחד".

כזכור, אתמול העיד בוועדה, רב המקומות הקדושים ויו"ר "ועדת החמישה" שמואל רבינוביץ'. בעדותו אמר רבינוביץ' כי "המצב שם היה נורא. אין תשתיות. בניה בלתי חוקית, כבלי חשמל בכל מקום. כל מרצפת שניסינו להזיז הייתה מלחמה של ממש. אבל החלטתי שאסור להיכנע, המקום מסוכן מאוד וצריך לעבור שינוי וכניעה ללחצים מהסוג הזה זה עוון".

"במשך שלוש שנים נערך שם שינוי בצורה בלתי רגילה. מה שיש היום זה זהב לעומת מה שהיה אז, לפני 2008. לא תאמינו לתמונות. הפקרות מוחלטת, סכנה, כל ילד יכול היה לגעת בחוט חשמל ולהתחשמל", הוסיף.