גל האלימות נמשך: החברה הערבית סופרת 80 קורבנות מאז תחילת השנה במסגרת מאבקים בין משפחות הפשע, כאשר 15 מתוכם נרצחו בחודש האחרון.  

רק אתמול נעצרו ארבעה תושבי רהט על ידי כוחות המשטרה בחשד שביצעו ירי לעבר בית בעיר, במסגרת סכסוך בין משפחות, לאחר דיווח שהתקבל בשעות הלילה. בתיעוד מיוחד נראה הרגע שבו פורקים חלק מהחשודים מרכב, שולפים נשק ופותחים באש לעבר בני המשפחה היריבה שאיתם הם מסוכסכים.

בית משפט השלום בבאר שבע האריך אתמול ביממה את מעצרם של הארבעה. במשטרה ממשיכים בחקירה וסבורים כי יובילו לכתב אישום כבר בימים הקרובים לרבות מעצרו של חשוד חמישי שהיה מעורב באירוע. "אם לוקחים את האירוע האחרון מדובר בסכסוך מקומי בתוך משפחה על רקע חילוקי דיעות סביב מעמד האישה. באירוע הספציפי הזה שבו רואים חמישה שמבצעים ירי לעבר מחסן עצים נעצרו ארבעה מהחשודים וקיבלנו עליהם הארכת מעצר" מסביר מפקד משטרת רהט סנ"צ אבי דימרי .

לצד אירועי הירי החמורים שהתרחשו באחרונה במגזר הערבי וריבוי החיסולים על רקע סכסוכים בתוך המשפחה ויריבות בין משפחות פשע הפעם התגובה המשטרתית היתה מהירה ואיתה המעצרים.

מפקד משטרת רהט מציין כי בגזרה שלו בהשוואה לשנה שעברה במהלכה נרשמו 20 סכסוכים פעילים  בשנה הנוכחית עומד מספר הסכסוכים הפתוחים על תשעה בלבד אולם, וכאן הוא מסייג את דבריו. "ישנם המון סכסוכים שמתעבים מידי יום ולא על כולם אנחנו יודעים. יש סכסוכים בתוך חמולות שהיועץ לענייני ערבים מבצע שיחות גישור, אבל לא כולם מגיעים לאירועי ירי חמורים כל כך". סנ"צ דימרי הוסיף: "יש תופעה חמורה של שימוש בכלי נשק בכלל במגזר וזה לא סוד. זה מה שנקרא מדרון חלקלק ואם בעבר היו פותרים סכסוכים באמצעות מכות או אלות היום השימוש בנשק קל מתמיד".

גורמים במשטרה מציינים שסוגיית האמל"ח במגזר הערבי, ללא ספק בחלקה המהותי, קשורה לעניין התרבותי כשאלו המחזיקים בנשק רוצים להפגין כוח. עוד הם מציינים כי מעמדם של השייחים, מנהיגי המגזר וראשי הרשויות הטשטש למול האוכלוסיה הצעירה שפשוט לא מכבדת את הוראת המנהיגים. 

מפקד משטרת רהט המסכים עם הטענה שחשיפת תפיסות נשק בזמן שמתרחש אירוע רצח לא בדיוק מסייעת למשטרה: "זה אולי לא סקסי מספיק כי גם תפיסה של 200 כליפ מול מקרה רצח אחד היא לא משתווה לכלום בעצם. אבל אם לוקחים את הנתונים לפיהם בשנה שעברה הכנסנו 20 עברייני נשק לכל ובשנה הנוכחית עד לראשון ביוני הכנסנו כבר 28 עבריינים לכלא. ברור שיש חובהלבצע שינוי בחקיקה כדי להביא לפתרון טוב יותר. כאן ברהט יש אוכלוסיה נפלאה שמונה 80 אלף תושבים מתוכם 75 אלף תושבים נפלאים וטובים ראש עירייה מהטובים שקיימים, שמעורב בחיי העיר והוא נכון לסייע בכל דרך למיגור פשיעה. התושבים גם הם מעורבים ובהחלט אנחנו עם יד על הדופק .יחד עם זאת ישנם לא מעט תושבי שטחים ותושבי הפזורות שמגיעים לרהט ומייצרים כאן פשיעה ובזה אנחנו נלחמים. צריך להבין שבניגוד לערים היהודיות במגזר הערבי ההבדל הוא באמצעים והכלים שעומדים לרשות המשטרה. בחברה היהודית כולם כמעט מדברים ומגלים נכונות לסייע לחקירה, במגזר ההליך הפוך לגמרי יש פחד, יש סירוב לסייע ויש חבלה במצלמות הפרוסות באזור אותם האירועים. אם במגזר היהודים נעזרים במצלמות רחוב, פה מנפצים את המצלמות הללו ולמרות הכל אנחנו במצב טוב ממקומות אחרים. מעבר לכך צריך לציין את מפקדה של מג"ב דרום שהיא אחראית יחד עם תחנת רהט לירידה בפשיעה באזור".

שלשום הנחה מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב (קובי) שבתאי, על הקמת מפקדה משימתית של מג"ב במחוז המרכז, שמטרתה לפעול לסיכול אירועי הפשיעה החמורה ומקרי הרצח במגזר הערבי. המפקדה תפעל לצידן של מספר מפקדות אחרות שפועלות ברחבי הארץ.

הפגנה נגד האלימות במגזר הערבי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
הפגנה נגד האלימות במגזר הערבי (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

את ההחלטה קיבל המפכ"ל במסגרת הערכת מצב שקיים עם מפקד מחוז מרכז, ניצב משה ברקת, ראש אג"מ, ניצב אבי ביטון, ראש אח"מ, ניצב יגאל בן שלום, ראש אגף סי"ף, ניצב ג'מאל חכרוש, קצינים, מפקדי תחנות וגורמי חקירות ומודיעין, בעקבות גל  מקרי הרצח בחברה הערבית. את הדיון קיים בעיר רמלה, אחד ממוקדי האירועים הפליליים האחרונים. 

מוקדם יותר נפגש המפכ"ל עם שר המשפטים גדעון סער במטה הארצי של המשטרה בירושלים, כחלק משיתוף הפעולה בין הגופים במלחמה בפשע המאורגן ובפרט זה המתרחש בחברה הערבית.

השניים דנו בין היתר בחיזוק שיתוף הפעולה בין משטרת ישראל למשרד המשפטים בתחום החמרת הענישה באירועי אלימות ואמל"ח, הסדרה וחיזוק האכיפה על הברחת נשקים ארצה על ידי ארגוני פשע וטרור והגברת הפעילות אל מול העבירות הכלכליות.