כתב אישום בגין בריחה הוגש הבוקר (ראשון) נגד ששת האסירים שנמלטו מכלא גלבוע. בתוך כך, בהמשך להנחיית נציבת שירות בתי הסוהר רב־גונדר קטי פרי, וכחלק מממצאי התחקיר הראשוני העוסק בבריחת ששת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע לפני כחודש, שובצו ביום חמישי האחרון האסירים שנלכדו בחמישה בתי כלא שונים ברחבי הארץ, והם ישהו באגפי ההפרדה של אותם בתי כלא. זאת כחלק מהענישה המנהלתית ותנאי האבטחה המוקפדים ש"יזכו" להם בעקבות הבריחה המבישה.

בכתב האישום, שהוגש באמצעות עורכי הדין עדית עמיר-לוינשטיין ורועי אלפסי, נטען כי בסוף שנת 2020 החליט מחמוד עארדה לחפור מנהרה מהתא על מנת להימלט מבית הסוהר. הוא פנה לנאשמים קאדרי, כמאמג'י ואינפיעאת והציע להם לקחת חלק בחפירת המנהרה ודרכה להימלט מהכלא והם הסכימו לכך. בחודש מרץ הצטרף גם מוחמד עארדה, בן דודו של מחמוד, לתוכנית הבריחה.

החל מסוף שנת 2020 ועד ליום הבריחה חפרו הנאשמים מנהרה שהפתח שלה מתחת למקלחת התא. הנאשמים הסירו לוח שיש מתחת לכיור, חפרו מתחתיו והשיבו מדי יום את לוח השיש למקומו על מנת להסתיר את החפירה. הנאשמים ביצעו את עבודת החפירה באופן יום יומי, במשמרות שהותאמו לסדר היום בכלא, כדי למנוע את חשיפת תכנית הבריחה, ותוך שהם משתמשים בכלי חפירה מאולתרים.

על מנת לסייע לחופרים להוציא לפועל את תוכנית הבריחה, הנאשמים לקחו אף הם חלק בחפירת המנהרה, חלקם גם ישבו בתא ותפקידם היה להתריע מפני הגעת אנשי סגל וכן להשגיח שאסירים אחרים לא ייכנסו אל התא. חלקם סייעו בהוצאת שקי חול מהמנהרה כדי לאפשר לחופרים לצאת ממנה אל התא.

לקראת סיום חפירת המנהרה, החליטו בני הדודים מחמוד ומוחמד עארדה והנאשם ג'ראדאת לפנות אל זכריא זביידי ולהציע לו לברוח עימם מהכלא, על מנת שזביידי ינצל את מעמדו וקשריו ברשות הפלסטינית וידאג שלאחר הבריחה יזכו האסירים הנמלטים למעצר הגנתי ברשות. זביידי הסכים לתוכנית הבריחה והגיש בקשה לעבור לאגף 2.

ב-5 בספטמבר עבר זביידי לתא, וביום זה הושלמה חפירת המנהרה שאורכה כ-30 מטר אל מעבר לחומות הכלא. באותו לילה נמלטו 6 הנאשמים דרך המנהרה, כשהם מצוידים בבגדי החלפה, מזון, ומכשירי רדיו על מנת לעקוב אחר התקדמות החיפושים ומיקום כוחות הביטחון. בריחת האסירים התגלתה כעבור כשעה וחצי, אז החלו חיפושים נרחבים לאיתורם. ששת הנמלטים הגיעו לכפר נאעורה, כאשר מחמוד עארדה ביקש מאחיו שיגיע עם רכב כדי למלט אותם לשטחי הרשות הפלסטינית. משלא הסתייע הדבר בידם, הם החליטו להתפצל לזוגות כדי להקשות על איתורם. בסופו של דבר, נתפסו כל השישה.

נזכיר כי עם לכידתם והשבתם למתקני הכליאה בשב"ס, הוכנסו האסירים הבי טחוניים, רובם פעילי ארגון הג'יהאד האסלאמי, לחקירה במתקן כליאה זמני. עתה, לאחר שהסתיימה החקירה, הם הועברו לתאים נפרדים בבתי סוהר שונים כדי להפריד ביניהם באופן מוחלט. האסיר זכריא זביידי יעבור מכלא קישון לכלא אשל בבאר שבע, האסיר מחמד עארידה לכלא שקמה, שני האסירים מחמוד עארדה ומונדאל אינפיעאת לכלא איילון, יעקוב קאדרי לכלא רימונים ואיהם כמאמג׳י לכלא אוהלי קידר.

אחרי שהפרקליטות הגישה הצהרת תובע נגד ששת האסירים הנמלטים, הוגשו היום, כאמור, כתבי אישום נגדם. על פי הצהרת התובע, החתומה על ידי הפרקליטות והוגשה לפני ימים אחדים, התבקש בית המשפט להאריך את מעצרם בחמישה ימים, עד להיום.

חקירת הבריחה הוטלה על צוות חקירה משותף של היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) בלהב 433 ושירות הביטחון הכללי. במסגרתה, עלה החשד כי חמישה אסירים מכלא גלבוע שיתפו פעולה וסייעו לבריחת ששת האסירים, ובעקבותיה הוגשה הצהרת התובע באמצעות הפרקליטות.

ששת המחבלים יואשמו בעבירות של הצלה ממאסר של אדם שהורשע בפשע חמור, הכנה למעשה טרור שדינו מאסר עולם חובה, בריחה ממשמורת חוקית של נאשם בפשע, קשירת קשר לעשות פשע, חברות בארגון טרור הנוטל חלק בפעילות וכן מתן שירות והעמדת אמצעים לארגון.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב החליט כזכור להקים ועדה חיצונית לחקירת נסיבות מחדל הבריחה. ההחלטה תואמה עם ראש הממשלה נפתלי בנט והתקבלה לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. בראש הוועדה יעמוד השופט בדימוס ד"ר אלוף (במיל') מנחם פינקלשטיין, שכיהן כסגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז