בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב קבע היום (שני) כי הילד איתן בירן, ניצול אסון הרכבל באיטליה, יישאר באיטליה עם דודתו, ולא יעבור לחזקת הסב שתבע עליו בעלות ואף לכאורה חטף אותו לישראל.

בית המשפט גם לא קיבל את טענת הסב כי לדודה אין זכויות משמורת על הקטין לצורכי האמנה. אין בעובדה כי זכויותיה של הדודה על הקטין ניתנו לה במסגרת החלטה שיפוטית, ואין המדובר בסמכויות טבועות כשל הורים לקטין, כדי לשנות ממעמדה המאפשר לה הגשת תובענה על פי האמנה. מינויה של הדודה לא נותר על כנו רק מכוח הסכמת הסב בדיון שהתקיים מעל מיטת חוליו של הקטין, אלא לאחר בחינת מעמיקה ובדיקת טובתו של הקטין, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בפסק הדין שניתן באיטליה. די בזכויות שניתנו לדודה במסגרת מינויה כדי לראותה כבעלת זכויות משמורת לצורך האמנה. אלו הופרו על ידי הסב.

איה בירן, דודתו של איתן בירן בבית המשפט (צילום: רויטרס)
איה בירן, דודתו של איתן בירן בבית המשפט (צילום: רויטרס)

בנוסף נקבע כי בבואו של הסב עם הקטין ארצה הרחיק הסב את הקטין ממקום מגוריו הרגיל, הרחקה שלא כדין במשמעות האמנה, ובכך הפר את זכויות המשמורת של הדודה על הקטין.

"בית המשפט לא השתכנע מטענותיו של הסב כי השבתו של הקטין לאיטליה מפרה את חובת ההגנה על הקטין. כך גם לא בדבר קיומו של חשש לנזקים שעלולים להיגרם לקטין כתוצאה מחזרתו לאיטליה. כל שכן נזקים חמורים אשר יעמידו אותו במצב בלתי נסבל. בנסיבות המתוארות אין מניעה להורות על השבתו של הקטין למקום מגוריו הרגיל באיטליה, שם אמורות להתברר לגופן שאלות הקשורות בטובתו במובן הרחב וכך גם ביחס לעתידו", נכתב בפסק הדין.

עם זאת, על פי תקנה 111 לתקנות משפחה, ניתן עיכוב ביצוע של פסק הדין למשך שבעה ימים, שנועד לאפשר למשפחת פלג לממש את זכות הערעור שלהם. אם יוגש ערעור, יעוכב ביצוע פסק הדין עד להחלטה אחרת של בית המשפט.

איתן בירן וסבו מצד האם, שמואל פלג (צילום: ללא קרדיט)
איתן בירן וסבו מצד האם, שמואל פלג (צילום: ללא קרדיט)

גלי פלג ובעלה רון פרי (צילום: אבשלום ששוני)
גלי פלג ובעלה רון פרי (צילום: אבשלום ששוני)


פרקליטיהם של משפחת בירן, עורכי הדין שמואל מורן, אבי חימי, נועה גלרמן-ליאל, יפעת שרון-הדס ועמרי דרור מסרו: "הגם שאנו מברכים על פסק דינה של כבוד השופטת אילוטוביץ׳-סגל, אנו סבורים כי בפרשה זו אין מנצחים ואין מנוצחים, אין זוכים ואין מפסידים. יש רק את איתן. כל שאנו מבקשים כעת הוא כי איתן ישוב במהרה לביתו, לחבריו בבית הספר, ולמשפחתו ובעיקר למסגרות הטיפוליות והחינוכיות שהוא כזה זקוק להן".

אבי חימי, המייצג את המשפחה באיטליה. צילום: אבשלום ששוני



איה בירן ואחיה חגי בירן בבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)
איה בירן ואחיה חגי בירן בבית המשפט (צילום: אבשלום ששוני)