משפט נתניהו: היום (שלישי) התייצב זה היום השני ברציפות עד המדינה בתיק 4,000 ניר חפץ על דוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים וימשיך בהשמעת עדותו. חפץ העיד על תקופתו בתפקיד יועץ תקשורת של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ועל הקשר עם מנכ"ל בזק שאול אלוביץ ואתר וואלה באותה תקופה.  במהלך הדיון, העבירו השופטים ביקורת על קו החקירה של הפרקליטות, בעוד חפץ סיפר כיצד יאיר ושרה נתניהו נלחצו כששמעו על האפשרות שיחקרו את יחסי המשפחה עם בני הזוג אלוביץ.

עדכונים שוטפים מהדיון:

14:30: עד המדינה סיפר כיצד נעשו גם ניסיונות לשבש את חקירת המשטרה סביב נתניהו, פעם על דעתו ופעם על דעת משפחת נתניהו: "היו פרסומים שעומדת להיות חקירה נוספת, במשרד של עמית חדד הוא העריך שמדובר בסבירות גבוהה על יחסי נתניהו-אלוביץ. משם נסעתי לעו"ד יוסי כהן שהציג לי בלוק נייר עם שמות. הוא סיפר שישב ערב לפני כן עם רה"מ והם ערכו רשימה של מה יכול להיות בחקירה. בראש הרשימה היה אלוביץ', אחר כך ג'יימס פאקר ואני חושב שגם מילצ'ן היה".

"הייתי מבוהל, טעיתי ואני לוקח אחריות. יזמתי שיחה עם אלוביץ, הגעתי לביתו והוא ביקש שאיריס תצטרף. סיפרתי להם על השיחה עם עו"ד כהן, נתניהו לא ידע על זה, הכל על אחריותי", המשיך חפץ ששיתף כי מחק התכתבויות מהטלפון, בעוד אלוביץ התעקש שצריך להיפטר מהמכשירים ואמר שיגיד לישועה לעשות את זה גם: "הוא אמר שמדי פעם משדרגים מכשיר רוחבית, אז הוא יעשה ככה לכל הבכירים".

עוד תיאר חפץ כיצד בני משפחתו של נתניהו ניסו לשבש חקירה: "היה מקרה יותר מאוחר, שרה נתניהו ביקשה שאגיע לבלפור. חיכתה לי שם עם יאיר, הם היו בפאניקה מוחלטת. ביקשו ממני לנסוע לאלוביץ מיד, יאיר רעד, פיזית רעד. ביקשו שאוודא בעיניי שבני הזוג מוחקים את כל ההתכתבויות שלהם עם משפחת נתניהו. סיפרתי לאיריס למחרת, באווירה די מבודחת, על הנושא. היא הראתה לי שהכל מחוק".

14:00: חפץ התייחס לפרסום של גידי וייץ בהארץ וטען כי "זו הפעם הראשונה שמישהו העלה את תזת הסיקור החיובי כשוחד, חשבתי זאת תזה הזויה. נתניהו גיחך על זה, ביטל אותה בהינף יד ואמר שזה כי רודפים אותו. אני מעריך שהתגובה שלו הייתה אותנטית". חפץ סיפר כי נפגש עם שאול אלוביץ כ-10 פעמים והעיד כי הם דיברו על מינויים בתאגיד השידור הציבורי ותיאר כי נתניהו ניסה להתערב במינויים של אנשים בעמדות מפתח במערכת".

13:40: בשלב זה, חפץ הוצא מהאולם, כאשר הפרקליטות מנסה לבסס כי הוראות שרה נתניהו לחפץ, הובילו אותו לפעולות בנושא העזרה לאלוביץ ולכן על המודעות של בנימין נתניהו לנושא. טבנקין: "יש משקל נסיבתי לא מבוטל על הלך הרוח של נתניהו ומעגל המקורבים. שרה לא עדת תביעה כי היא לא יכולה להעיד. לא אומרים שזו ראיה בלעדית והיחידה למודעות, יש ראיות נכבדות, כולל הנחיות שנתניהו העביר ישירות, זה לא מבטל את המשקל של הדברים שהעד מספר על הנחיות שקיבל מאדם שמקורב מאוד לנתניהו. השופט שחם: "רוצים שנשמע מה השתלשלות העניינים בבקשה, אבל לא לקבוע מודעות של אדם שאינו עד". לאחר מכן, חפץ מוחזר לאולם.

13:20: לאחר ההפסקה בדיון, השופטים העבירו ביקורת על הפרקליטות, שטענה שעדותו של חפץ על דרישותיה של שרה נתניהו מבססת ראיה למודעות בעלה לדרישותיה מאלוביץ. השופט ברעם: "זה כיוון בעייתי. אני לא מבין, אתם מבקשים שבית המשפט ירשיע את נתניהו על סמך אירועים שהפרקליטות מייחסת לאשתו? היא לא נאשמת. מהיכן אתם מבססים את הידיעה בין מה שהוא ידע לבין מה שהיא אמרה?אם הדברים נאמרו בנוכחות נתניהו- אז יכול להבין, אבל הם לא נאמרו בנוכחות נתניהו".

הביקורת הגיעה לאחר שחפץ העיד כי "בשלב מסוים שרה ביקשה שאומר לפילבר לסגור את הברז הרגולטורי לקבוצת בזק. חשוב לי להדגיש שזאת הייתה שרה ולא בנימין נתניהו, מעולם לא התבקשתי ע"י בנימין נתניהו להעביר מסר לאלוביץ' בתחום הרגולטורי".

11:30: חפץ ממשיך בעדותו, שכעת עוסקת בהתערבות ראש הממשלה לשעבר במינויים בוואלה. עו"ד טבנקין שאל אם זכור לחפץ בקשות לגבי המינוי של אבירם אלעד והעד השיב: "אלוביץ וישועה פנו אליי שאסייע להם להשיג אישור של נתניהו ורעייתו. ישועה תיאר אותו כיוצא יחידה קרבית או אפילו סיירת. מלח הארץ, אדם שיודע לעבוד. אני לא הכרתי את  אלעד ואם מבקשים ממני להמליץ, אז אני מבצע בדיקה. לא ידעתי מי הבן אדם. צילצלתי לערן טיפינבורן והוא אמר לי שאבירם אלעד הוא במובהק איש שמאל אמרתי את זה לבנימין נתניהו ואני לא זוכר מה קרה הלאה".

"אל טיפנבורן הייתה לי חיבה רבה. עבדתי איתו בעבר וביקשתי מאלוביץ, שבתגובה אמר לי להעביר את זה לאישור ראש הממשלה. הייתה התנגדות עזה משרה נתניהו ושם זה נפל, כי נתניהו לא נתן לזה את האישור". בשלב זה, עו"ד ז'ק חן מתפרץ: "זה לא נאמר בחקירות, התביעה מזמינה אותו להגיד דברים! זה מזין אין סוף כתיבה לגבי גופן של הנאשמים ומייצגים".

טבנקין: "האם אתה זוכר שאלוביץ או ישועה ביקשו שמות כדי שיהיו כתבים בוואלה?". לאחר שהעד השיב שלא, טבנקין הזכיר דברים שנאמרו על ידי חפץ בחקירה, העד השיב: "היה סוג של פעיל ליכוד בשם אביהו... לא זוכר את שם המשפחה שלבקשתו של אלוביץ ונתניהו ביקשתי שיכתוב כמה טורים הוא כתב מספר טורים".

טבנקין: "בחקירה אמרת שביקשו שתעביר שמות כותבים לנתניהו". חפץ: "לא זכור לי. מה שכן זכור זה שנתניהו פעל שישולבו כותבים שמזוהים עם הקו שלו, אבל זה לא היה רק בוואלה". על השאלה אם קיבל בקשות לאישור אצל נתניהו מכלי תקשורת אחרים פרט לוואלה, השיב חפץ בשלילה.

10:30: ז'ק חן: "שבית המשפט ישים לב להתנהלות והאמירות הקשות של התביעה. זה לא דבר שאפשר לעבור עליו לסדר היום". ראש ההרכב הגיבה: "לכל אחד מכם יש טענות אחד על השני. זה מה ששמענו כאן דקות אחרות. מה הבקשה של אדוני?". חן: "המצב פה לא פשוט, אי אפשר שהם ימשיכו להסתובב כשהרושם הברור והנחרץ הוא שהתביעה מרשה לעצמה להשפיל". פרידמן: "אם מישהו מרגש שלא נהגו בו בכבוד, נקווה שזה לא יהיה. בזה סיימנו". לאחר מכן היא הנחתה את חפץ לחזור להעיד.

חפץ: "אני מבקש שהשיקולים ילקחו בחשבון. ברור לי שיש חקירה נגדית, אני מבין שהייתי בחוץ נאמרו פה אמירות פוגעניות כלפיי. לרדת מתחת לחגורה זה מיותר ולא תורם. גם אני אדם עם רגשות".

לאחר מכן, העד חוזר לתאר את יחסי יאיר נתניהו מול אתר וואלה!: "כשהוא חושב שאתר כמו וואלה עוין את אביו, או נוטים מאוד שמאלה, הוא מנסה לשכנע את ההורים שלו". טבנקין: "עד כמה הוא שיתף את אביו בעמדות האלו?". חפץ משיב: "זה היה בשיח שלו כל הזמן. התנהל בינינו ויכוח שכלל את הוריו, שהוא מנסה להגיד שוואלה לא בסדר ולא נותנים תמורה למה שהם מקבלים, אני אמרתי שאלוביץ יוצא מגדרו ועושה את המקסימום".

חפץ מתאר שני אירועים, אשר מעידים על ההתנהלות כפי שהציג אותה: "ישבתי בחדר העבודה בבלפור, יאיר נכנס עם דף מודפס מאתר וואלה ואומר לי 'אחרי כל מה שעשית בשביל אלוביץ, תראה מה הם מפרסמים'. הוא התריס נגד העובדה שאני טוען שהם משתדלים. זה לא היה חריג אצל יאיר. באירוע השני הייתה נוכחת גם שרה נתניהו והיא העירה לו אפילו שלא מדברים ככה. בנימין נתניהו לא הגיב בכלל ליאיר, הוא שתק".

יאיר נתניהו (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
יאיר נתניהו (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

עוד הוסיף חפץ כי "עד בחירות 2015, העיסוק בוואלה היה יוזמה של נתניהו, לאחר הבחירות חשיבות האתר ירדה בעיניו. עיקר העיסוק באתר היה סביב שרה או יאיר נתניהו ודברים שקשורים בהם, או פניות של יאיר אלי במסגרת המתקפה שלו על הזוג אלוביץ".

במהלך המשפט נחשפו התכתבויות בין ניר חפץ ליאיר נתניהו על כתבות ב'וואלה', כאשר יאיר כתב:"כתבת תעמולה כזאת ללפיד לא ראיתי מזמן". ו- "אני חושב שזה אתר של מחבלים". "לא סתם קוראים לאתר האנטישמי שלהם וואלה הוא אכבר, הרוויחו את זה ביושר" ניר חפץ טע כי "היו חילוקי דעות אם וואלה משרת את נתניהו או לא".

10:00: בין הסניגורים לתביעה התפתח ויכוח בנוגע לשאלה ששאל טבנקין, והרוחות התלהטו. בעקבות התנגדויות השופטים אמרה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן "עו"ד בן צור עברנו את ההתנגדות הזו עשר פעמים אתמול, אמנם היום יום חדש, יום נפלא אבל יש גבול כמה פעמים אפשר להתנגד, אנחנו חוזרים על אותם דברים, יש גבול וסוף. יש הרבה אורך רוח אבל יש גם גבול". עו"ד ז'ק חן, המייצג את שאול אלוביץ, הגיב והוציאו את העד חפץ ועו"ד בן צור העיר לו: "קח איתך את מכשיר ההקלטה".

עו"ד ליאת בן ארי הגיבה בחריפות על ההתנהלות: "ההתנהלות של חבריי היא פשוט לא מכובדת. מה שהם עושים כאן ואיך שהם יוצאים נגד המאשימה. לא מהיום אני מופיעה בבתי משפט גם כסנגורית וגם כתובעת, זה דברים שלא ראיתי.כשאומרת חברתי הטובה מיכל רוזן עוזר שאנחנו עושים דברים לא חוקיים ומשבשים את המשפט יש גבול. אני מבקשת מכבודכם לשמור על כבודנו. הדברים שעומדים פה הם בלתי מתקבלים בעליל כבוד בסיסי זה משהו שכולנו צריכים לשמור עליו".

09:40: חפץ המשיך בעדותו על יחסי העבודה מול יאיר נתניהו וחוסר שביעות רצונו מאופן הסיקור של וואלה: "עד למרץ 2015 הייתה יחסית שביעות רצון, למעט ראיון אחד שנערך עם דב גילהר. הטענות הגיעו רק לאחר הבחירות. מבחינת ההשפעה על שרה, ככל שכוכבו של יאיר נסק למעלה בשמי ההשפעה על מדיניות התקשורת ופעולות אביו - גם היא השתכנה. יש לה דעה עצמאית, בהתחלה היא הייתה קרובה יותר לבעלה בדעה, אבל ככל שהזמן התקדים, היא הייתה יותר קרובה לדעה של הבן".

"בפרשת המעונות, לא היה אפשר לנשום בכלל בלי לקשר אישור מבנימין נתניהו", הוסיף חפץ, שטען כי "זה היה הליך שהוא הוביל באין ספור שיחות ועידה, לפני כל דבר היה סיעור מוחות עם עורכי הדין שטיפלו בנושא".

על אילן ישועה הוסיף חפץ: "זה היה מקרה שהעגל רצה לינוק לפחות כמו שהפרה רצתה להניק. הוא יצא מגדרו להראות שהוא מעמיד את האתר לשירות נתניהו. אחרי כניסתו של שלמה פילבר לתפקיד  והניצחון של הליכוד בבחירות, זה ירד. ישועה הדגיש פעמים רבות שיש לאתר מעל מיליון גולשים ביממה ובמהלך מערכת הבחירות זה היה מאוד אינטנסיבי, הוא ביקש שנעביר לנתניהו כמה הם עוזרים, כמה הם משאירים אייטמים בכותרת הראשית למרות שזה לא מקובל".  

אילן ישועה, מנכ''ל וואלה לשעבר בבית המשפט (צילום: שלו שלום/TPS)
אילן ישועה, מנכ''ל וואלה לשעבר בבית המשפט (צילום: שלו שלום/TPS)

חפץ: "התיעוב של יאיר נתניהו לכלי התקשורת מתפרש על קבוצה רחבה כמו ערוץ 12 למשל. לעומת זאת, יש כלי תקשורת שכבר ויתרו עליהם כמו ערוץ 10 בזמנו".

09:25: עו"ד אמיר טבנקין מהפרקליטות שאל את חפץ עד כמה היה מעורב בנימין נתניהו בהחלטות שנגעו לכתבות שעסקו במשפחה: "מעורבות מוחלטת, למעט אירועים אוטונומיים של שרה נתניהו, שם החזקתי באוטונמיה קטנה, בעיקר אירועים שהיא עושה בכובע של אשת ראש הממשלה, כמו לחנוך תחנת כיבוי אש. שם היה לי מנדט לא לערב אותו כי מדובר בידיעה חיובית. כל היתר היה חייב לעבור דרך נתניהו, זה נבע מהנחיה שקיבלתי בכל הנושאים התקשורתיים. הוא ביקש שנפריע לו, שנכניס פתקים גם תוך כדי דיונים".

טבנקין הקשה ושאל: "עד כמה נתניהו ידע שאתה מטפל באופן עצמאי בפניות של רעייתו. עד המדינה השיב: "הכל זה הנחיות שלו מה מותר ומה אסור לעשות. הוא ביקש להיות בשליטה מלאה בעניין התקשורתי".

בנוסף, הוא סיפר כיצד עבד הנושא התקשורתי סביב בנו של ראש הממשלה לשעבר, יאיר נתניהו. "תמיד פניתי לנתניהו ושאלתי איך לנהוג. אין מחלוקת מי נותן את ההוראות, אך מאחר שהקשר היה אינטנסיבי ופתוח, זה היה עניין שלו מתי לפנות ולמי, אבל גם אם היו תלונות, הוא זה שנתן את ההחלטות. כללי המשחק וגבולות הגזרה הוגדרו וגם נשמרו".

09:10: חפץ פתח את יום עדותו השני, כאשר סיפר על שיטת העבודה מול וואלה: "מר אלוביץ קיבל 100% מהמסרים שהעברתי לראש הממשלה ובני משפחתו. גם אילן ישועה קיבל את רובם, אך יש פער אדיר בין אלוביץ שהייתי פתוח איתו לגמרי לבין ישועה. שאול נחשב למישהו שאין שום סיכוי שיצאו ממנו דברים החוצה, אל ישועה התייחסתי בחשדנות וחוסר אמון וצדקתי בזה".

לקראת הדיון, פרסם הבוקר חפץ בציוץ בטוויטר מספר איומים שספג ברשתות החברתיות, והוסיף: "לא ברור מה מונע מהמשטרה לטפל בפורעים האלה (ואם חלקם בוטים - במי שעומד מאחוריהם)".

לאחר דחייה של שבוע התייצב אתמול בבוקר עד המדינה ניר חפץ על דוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים, והתחיל להשמיע את עדותו נגד יו”ר האופוזיציה בנימין נתניהו במסגרת תיק 4000.

חפץ, שהיה דוברו ויועצו הקרוב של נתניהו במשך שנים בזמן שכיהן כראש ממשלה, סיפר על הקשר שלו עם נתניהו ומשפחתו, על התפקיד שמילא עבורו כיועץ תקשורת ועל הקשר עם בעל השליטה בחברת בזק ואתר וואלה! באותה תקופה שאול אלוביץ.

לפי כתב האישום, נתניהו העניק לאלוביץ’ הטבות רגולטוריות בשווי של יותר ממיליארד שקל תמורת היענות חריגה לדרישות המשפחה בעניין הסיקור באתר. לראשונה, נתניהו התייצב באולם הדיונים בזמן העדות, לאחר שקיבל אישור להיעדר מהדיונים הקודמים בתיק. כעבור כשעתיים הוא עזב.

עדותו של חפץ תוכננה להתחיל בשבוע שעבר, אולם בית המשפט נעתר לבקשת הסנגורים ודחה את תחילתה בעקבות הדלפות חומרי החקירה שפורסמו בתקשורת.