"צריך לבחון את הדברים בזהירות רבה": עדותו של ניר חפץ, מקורבו ויועץ התקשורת לשעבר של יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו, גורמת לסערה ציבורית. האם מדובר באמת בעדות דרמטית שמשקלה המשפטי נפיץ עבור נתניהו, או שמא מדובר בעדות חלשה של אדם שחתם על הסכם עד מדינה כדי להציל את עצמו? על כך שוחח הבוקר (רביעי), עו"ד משה גלעד, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, עם יואב מינץ בתוכניתו "קפאין" ברדיו צפון 104.5FM.

ראשית, תיאר גלעד מה משמעותה של עדות חפץ מבחינת המשפט הפלילי: "המשמעות העיקרית והמירבית של עדות ניר חפץ באה מכך שהוא 'בא מתוך' נתניהו, הוא צמוד אליו, הוא מקבל את ההוראות ממנו, כי הוא העוזר שלו, הוא היחצ"ן שלו, הוא המוציא והמביא בתחום התקשורת. עד היום שמענו מישועה 'נאמר לי על ידי אלוביץ', נאמר לי על ידי פלוני, תעזור לי, תעשה'. כרגע, זה כאילו שנאמר לו מפיו של ראש הממשלה לשעבר, אם מאמינים לחפץ כמובן. זאת אומרת, 'תן לי את התקשורת הטובה', ואז באים האלוביצ'ים שקיבלו, אם קיבלו, רגולציה טובה".

רוצים סיבות לביטול המשפט נגד נתניהו? הן מופיעות בכתב האישום שהגישה הפרקליטות

"יחד עם זאת", סייג השופט בדימוס, "צריך לבחון את עדותו של חפץ בזהירות רבה. חפץ הוא עד ששותף ל'עבירה'. עד מדינה, על פי ההגדרה, הוא שותף לעבירה שקיבל תמורה בעד עדותו. שותף לעבירה מלכתחילה קצת חשוד, כי אתם כבר לא שותפים - עכשיו אתה מנסה להציל את העור שלך. מצד שני, אם אתה גם עד מדינה קיבלת תמורה לדבר הזה. אבל, צריך לבדוק את כל התוספות לעדות של חפץ, דהיינו, הקלטות אם יש לו. עד כמה שהבנתי הוא לא כל כך הקליט את ראש הממשלה, הוא הקליט סובבים. צריך להיזהר".

הוא המשיך: "כשחפץ הפך להיות יועץ תקשורת של ראש ממשלה, נשיא או אישיות ציבורית אז הוא היה מחובר איתו, העריץ אותו, אהב אותו. לכן צריך מאוד להיזהר בדבר הזה, כמו שבכל דבר צריך להיזהר במשפט הפלילי. צריך לזכור שמשפט לא נגמר עד שזה נגמר, וצריך לזכור ששופטים מאמנים עצמם להיזהר מאוד בעדות של עד מדינה".

ניר חפץ ובנימין נתניהו (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)
ניר חפץ ובנימין נתניהו (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

"אם בית המשפט יגיע למסקנה שעדות חפץ היא אמינה ומהימנה, אז התוצאה לדעתי תהיה הרשעת ראש הממשלה (לשעבר), בעבירה הזו שקשורה באלוביץ' וישועה", חתם גלעד. "הרשעה בעבירה של שוחד או אפילו מרמה והפרת אמונים בסדר גודל הזה, לדעתי, אם חס וחלילה זה יקרה, ואני מתפלל ומאחל ולנו לכל העם שזה לא יקרה, אז מדובר בהרשעה עם תוצאה עונשית חמורה", טען עוד. "לאדם שאוהב את ארצו, ואהב ואוהב את ראש הממשלה לשעבר, קשה להגיד את המילים, אבל זאת המשמעות הברורה", סיכם.

לשאלה האם תיתכן עדות שמחלישה את דבריו של חפץ, אמר עורך הדין הבכיר: "אילו אני שופט, אני מחפש בנרות אם יש דבר כזה. ניקח דוגמה עדות נאשם. הרי בשל קרבתו של חפץ לראש הממשלה לשעבר, היחידי שיכול לסתור דברים רבים מן הקשר הישיר ביניהם, הוא ראש הממשלה לשעבר בעצמו".