עד המדינה ויועצו של בנימין נתניהו לשעבר, ניר חפץ, התייצב היום (רביעי) פעם נוספת בבית המשפט המחוזי בירושלים, להמשך עדותו בעניין תיק 2000. חפץ נחקר בחקירה נגדית על ידי פרקליטו של בנימין נתניהו, עורך הדין בועז בן צור גם היום, ובמהלך החקירה העיד חפץ על היום בו הגיע למעצר: "לא תפסתי את ישועה כנחקר".

בכירה בפרקליטות לשעבר מסבירה: האם חקירת חפץ הייתה בלתי לגיטימית?

15:33: על החוקר ניר שוורץ נאמר "חוקר אלים, חקירה אינקוויזיציה", אולם חפץ סייג ואמר כי לא מדובר באלימות פיזית. עוד עלה כי בזמן החקירה ורק אחרי שחפץ התמוטט הביאו חובש למקום.

15:16: עו״ד בן צור מציג סדרה של סרטונים מהחקירה בהם נראה חפץ מבקש פעם אחר פעם טיפול רפואי- ופעם אחר פעם נדחה ע״י החוקר. חפץ: השתמשו במצבי הרפואי כדי לחלץ ממני גרסה. החוקרים צחקו וליגלגו על המצב הרפואי שלי, הריצו דחקות.

13:25: חפץ סיפר: "ביקשתי ממפקד היחידה שניפגש, ביקשתי במקום לא מוקלט. אלי אסייג נפגש איתי בממד ושם לקחנו דף וניר ואמרתי לו את המשפט הבא שלא היה מאחורי זה שום כוונה רק להשיג לעצמי 'ריליף'. אמרתי לו אתה מתעסק עם פרשה 1000, 2000 איתי אתה יכול להגיע ל-4000. לאחר מכן היתה עדנה של 3-4 שעות עד שהם הבינו שאני משחק משחקים. מיד באותו ערב זה חזר בכל הכוח כשהם הבינו שאני משחק בהם".

13:20: חפץ סיפר כיצד עבר חמישה בתי מעצר במהלך השבועיים בהם הוחזק, וטען כי המטרה הייתה לטרטר אותו. "התעוררתי מלילה שהגוף שלי מכוסה במאות עקיצות פשפשים, הוכנסתי לבידוד בתא מעצר שכולו זבל", תיאר. בנוסף, דיבר על היעדר הטיפול הרפואי במהלך מעצרו: "הנימוקים שנתנו לי לבקשתי לרופא – וכל פעם אמרו לי שהוא לא נמצא". בנוסף, דיבר על המחסור הקשה בשעות שינה: "בלילה טוב ישנתי ארבע שעות, ברע – שעה וחצי". 

13:00: חפץ: "כשנעצרתי יניב פלג הלך אחריי ואמר לי שאני הולך שבועות לא לראות את הבית. במהלך הלילה של המעצר הראשון הייתה בתא קטטת אסירים מטורפת. אחד מהם הטיח אסיר בדלת, כל הבניין רעד. לא ישנתי כל הלילה". בן צור: "חלק ניכר מהתלונה היה סנדוויצ'ים. בוא תשתף את בית המשפט". חפץ: "בשבוע הראשון עד סוף השבוע התזונה מעט מתאזנת. בשבוע הראשון אכלתי אך ורק סנדוויצ'ים ממכונה, קרים כאלה, וקפה שחור. בבית המעצר אז היו שמים לי 6-5 פרוסות לחם לבן וקופסה קטנה של גבינה, ריבה, ושוקולד, והייתי יושב על הברכיים ואוכל את זה כמו חומוס. אין צלחת, אין כלום. לא אכלתי פירור חוץ ממה שאמרתי לך. הורדתי במשקל הרבה בשבועיים האלה".

12:50: חפץ: "בבוקר בו נעצרנו, שמו אותי בפטיו במשרדי להב 433. עמדתי במרחק של שמונה מטרים ביני לבין שלמה פילבר ואיתן צפריר. שלושתנו במצב רוח רע, בלי שרוכים בנעליים ובלי חגורות, ואז ראיתי מראה שלא אשכח עד יום מותי, אילן ישועה עמד שם שתה אספרסו עם החוקרים וצחק, הוא הסתכל עלינו בשמחה לאיד. זה היה מחזה שהדהים אותי, עד היום אני מתרגש כשאני נזכר בתמונה הזאת, לא תפסתי את ישועה כנחקר". 

חפץ: "שבר אותי שעברו לשחק במשפחה שלי"

11:50: מוצג וידאו של חקירה בה רואים את חפץ נשבר ומתייפח. בן צור שאל: "מה היה התרגיל?" חפץ השיב: "אמרו לי ולעורכי הדין שלי שהולכים לבקש הארכת מעצר והתקשרו לאשתי להודיע לי שמחר אני בבית. אמרתי למה אתם מפעילים לחצים על המשפחה? מה ששבר אותי שהם עברו לשחק איתם". חפץ המשיך: "החוקר התקשר לאשתי מול העיניים שלי והודיע לה שמחר אני מגיע? זה מהלך מנוול".

בן צור שאל: "הבנת שאשתך נחקרה או זומנה לחדר החקירות?", וחפץ השיב כי ראה אותה במסדרון. "החוקרים אמרו שהילדים שלי לא ירצו לדבר איתי או לראות אותי, זה באמת טילטל אותי - אם התפרקתי זה רק על הרקע הזה", הוסיף חפץ. 

10:10: מוצג סרטון וידאו נוסף מחקירתו של חפץ. החוקר נשמע אומר: "המשפחה זה הכי כואב". עו"ד בן צור: "אותו ז'אנר, אותו איום". חפץ: "זה היה אין סופי". חפץ ממשיך ומספר על החקירה: "פה חוקרת דפנה קרביץ, צורחת עלי ממרחק של סנטימטרים שאני מרגיש את טיפות הרוק שלה. זה בלתי נתפס. היא יורקת עלי. שעה וחצי של השתוללות. אני יושב שם הכי פוליטיקלי קורקט, הכי מנומס. החקירה הזו זה פשוט לפנתאון, איך משטרת ישראל מתנהגת. זה רודף אותך אחר כך גם כשאתה משתחרר. תחושת העוול והתחושה שלא הייתה פה חקירה אלא תרגיל חקירה היא נוראית ואני מתכוון לנסות ולהשיג את החומרים האלו".

10:00: עו"ד בן צור הקריא תגובה של משטרת ישראל לשאילתה של העיתונאי אבישי גרינצייג מ"גלובס": "נציין כי מבדיקת חומר החקירה בקשר לבדיקתך עולה כי... המשטרה לא איימה בחשיפת פרטים אישיים נגדיהם". עו"ד בן צור שאל: "שקר גס או בוטה?". חפץ השיב: "עיני ראו את המקרים שהראת פה ועוד רבים נוספים, שהם הפעילו לחץ שאספק גרסה על ידי איום בכך שיפרקו את משפחתי ויפגעו קשות בזכות החוקתית שלי לפרטיות". לאחר מכן הוצגה תשובת משטרת ישראל בתגובה לפנייתו של גרינצייג: "מבלי להתייחס לכל פרט מענייניו האישיים של מי מהמעורבים בתיק, נציין כי מבדיקת חומר החקירה בקשר לפנייתך עולה כי כלל הנחקרים והעדים זומנו רק לצורך מסירת עדותם, וכי המשטרה לא 'איימה' על נחקרים בחשיפת פרטים אישיים אודותיהם".

ניר חפץ בעדותו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ניר חפץ בעדותו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

09:50: קטע נוסף מהחקירה של חפץ הוצג בפני בית המשפט: חוקר: "יש מצב גדול מאוד שאחרי כל הסיפור הזה פה הילדים שלך לא ירצו להיות בקשר איתך. גם אישתך. למה? בגלל שאתה שומר על זכות השתיקה. מעבר לכל הפלילים והכלא והתקשורת שחוגגת עליך עכשיו.
אתה נמצא בסכנה בעקבות אותה פצצה שתגיד לך בעתיד הקרוב מאוד". עו"ד בן צור: "למה הוא אומר שאשתך לא תהיה איתך בקשר?". חפץ: "אני לא יכול להגיד". מה שהולך בימים האחרונים ברשתות החברתיות זה רצח אופי של צד ג'. אני רוצה לשתף פעולה אבל זה בלתי אפשרי".
חוקר לחפץ מתוך סרטון חקירה: המצב המנטלי שלך יקרוס ממה שיקרה כאן בימים הקרובים. אתה לא תהיה נוכח בסיום התואר של הבת שלך - וזה יקרה, אני אומר לך שזה יקרה. אתה עומד בפני סכנה קיומית לתא המשפחתי שלך".

09:45: בקטע שהוצג מחקירתו של חפץ נשמע החוקר אומר "אני יכול להגיד לך שכל פינה שניסית להחביא במהלך חייך, אנחנו הפכנו את הפינה ואנחנו נגיש לך על השולחן. כל סרט שאתה מריץ לעצמך יהיה פה בחדר. אני לא צוחק איתך ניר ואני אומר לך - תקופה לא פשוטה מחכה לך וזה רק בגלל שאתה ממשיך עם תשובה מספר1.תזכור מה שאמרתי לך אלו דברים שיכולים להשפיע לא רק עליך". עו"ד בן צור שאל: "על מי זה יכול להשפיע?". חפץ השיב: "האיום היה ברור, שאם אני לא אספק גרסה יחריבו את משפחתי".

09:30: החוקר לחפץ, מתוך סרטון חקירה: "הפצצה שתחטוף ביום יומיים הקרובים תזעזע את עולמך. אתה לא לוקח בחשבון את היכולות שלנו או מה שאנחנו יכולים לעשות. אנחנו 433, שיטות החקירה שלנו הכי דומות לשב״כ. כל מה שאתה מדמיין שיכול להיות - יהיה. אני לא מרמה אותך ניר. הילדים שלך לא ירצו להיות בקשר איתך - גם לא אשתך. ההשלכות מעבר לכלא ולתקשורת - התא המשפחתי שלך בסכנה". חפץ: "היה ברור. אם לא אספק גרסה יהיה איום על משפחתי".

לאחר מכן הוצג קטע וידאו נוסף מהחקירה, בו אמר החוקר לחפץ: "את הפצצה שלך אתה הולך לחטוף. תאמין לי שזה יזעזע את עולמך מהיסוד וישנה את חייך. אני לא חושב שאתה לוקח בחשבון את הידע שלנו ואת היכולת שלנו ומה אנחנו מסוגלים לעשות. אנחנו לא תחנת המשטרה, אנחנו 443. שיטות החקירה שלנו מאוד דומות לשירות הביטחון הכללי, יש לנו אותן יכולות". חפץ: "הערכתי שזה איום בעולמות האישיים כי בשיח ביני לבין עצמי לא חשבתי שעשיתי משהו שקשור לשיבוש. איזה פצצה כבר אפשר להטיל עלי?".עורך הדין בועז בן צור: "אתה צריך לצאת מהעמדה שלך ואם לא נחריב אותך". חפץ: "כן". בן צור הוסיף: "גם בשב"כ ישנו איסור בשימוש בבני משפחה".