המשטרה תגיש היום (חמישי) הצהרת תובע חתומה על ידי הפרקליטות נגד אדי קצ'ורה (49), שיואשם ברצח בנסיבות מחמירות של הנערה ליטל יעל מלניק ז"ל באתר בנייה בקריית מוצקין בתחילת חודש אוקטובר. 

רות מלניק, אחותה של ליטל יעל, אמרה ב-103FM: "קיבלנו את הבשורה בבוקר וזה רגע כזה של אושר. זה כמו קצת סגירת מעגל, כבר חודשיים שאחותי לא פה, היום קיבלנו את הבשורה שמגישים את הצהרת התובע".

כזכור, גופתה של ליטל יעל בת ה-17 נמצאה קבורה חלקית באתר בנייה כשידיה מבצבצות מהאדמה, לאחר שנקברה בחיים ומתה כתוצאה מחסימת קנה הנשימה. 

מהחקירה עלה כי ההיכרות בן החשוד לקורבן החלה בעת שזו הייתה מאושפזת בבית החולים הפסיכיאטרי מעלה הכרמל, בו עבד קצ'ורה כאח, והתפתחה לקשר מיני. השניים נפגשו באותו ערב על אף צו הרחקה כנגד החשוד שנמסר לו ושהוצא לבקשת סבתה של הקורבן.

בשלב מסוים הגיעו השניים לאתר הבנייה שם ניסו לחפור בורות במספר מקומות עד למקום בו צלחה החפירה באתר. הקורבן נשכבה אל הבור שכוסה בידי החשוד שאף מסר לה צינור לצורך נשימה. על פי החשד, מנע ממנה החשוד לצאת מהבור עד למותה. לאחר זמן קצר עזב החשוד את המקום.

בני משפחת מלניק בירכו על ההחלטה. "זהו צעד ראשון וחשוב למיצוי הדין עם החשוד ולהשגת צדק עבור ליטל יעל מלניק", אמרו, "אנו לא ננוח ונמשיך במאבק עד אשר נוודא שהרוצח יישאר בכלא עד סוף ימיו".

אחותה של ליטל יעל, רות מלניק, אמרה: "כיף לשמוע שסוף-סוף אנשים מבינים שמדובר ברוצח שרצח בנסיבות מחמירות. לא אדישות, לא גרימת מוות ברשלנות, הוא רצח את אחותי בנסיבות מחמירות. זה לא הולך להיות קל, כמו שנלחמנו עד עכשיו אנחנו נמשיך להילחם". 

יעל ליטל מלניק ז\'\'ל (צילום: צילום מסך מתוך הפייסבוק)
יעל ליטל מלניק ז\'\'ל (צילום: צילום מסך מתוך הפייסבוק)

חקירת המקרה נפתחה בתאריך 2.10.21, לאאחר ששומר באתר בנייה בקריית מוצקין דיווח למוקד 100 של המשטרה כי הבחין בזוג, גבר ואישה, אשר נכנסו לאתר הבנייה, ביצעו מספר חפירות ולאחר זמן מה הגבר עזב את המקום בריצה לבדו. שוטרי משטרת זבולון אשר הגיבו לקריאה הגיעו למקום שם הבחינו בגופת נערה קבורה חלקית בקבר טרי. 

כוחות משטרה גדולים בפיקוד מפקד מחוז חוף, ניצב יורם סופר, הגיעו לזירת האירוע ופעלו יחד עם גורמים מקצועיים בהם חוקרי משטרה, חוקרי הזיהוי הפלילי, מעבדה ניידת ועוד לצורך זיהוי הקורבן, איסוף ממצאים וסריקות לאיתור חשודים.

חקירה ראשונית שבוצעה הציפה אירוע היעדרות עליו דווח יום קודם לכן סמוך לשעה 21:30 בו דיווחה תושבת אור עקיבא כי נכדתה, ליטל יעל מלניק, לא הגיעה לבית הסבתא ממוסד חינוכי בו שהתה בדרום הארץ וממנו יצאה בשעות הבוקר.

עוד מסרה הסבתא כי נכדתה טופלה בבית חולים פסיכיאטרי שם הכירה אח ששמו אדוארד קצ'ורה שגר בקריית מוצקין אולם לא ידעה האם נסעה אליו או לא. צוות שוטרים הגיע לדירת האח בקרית מוצקין בניסיון לאתר את הנערה אולם עזב לאחר שלא היה מענה בדירה.

הצפת אירוע ההיעדרות ושימוש באמצעים טכנולוגיים הובילו את שוטרי משטרת זבולון בשעות הצהריים בשנית לדירתו של האח, תושב קריית מוצקין (49) שם אותר ונעצר. בדירתו נתפסו מוצגים הקושרים אותו לזירה ולמעשה.

היחידה המרכזית (ימ"ר) במחוז חוף בידיה הופקדה החקירה, פתחה בחקירה מאומצת ומורכבת בשילוב עם חוקרי הזיהוי הפלילי, מעבדה ניידת ועוד במהלכה הופעלו כלים חקירתיים ופורנזיים תוך איתור מומחים רבים ושונים בה נאספו מגוון ראיות במטרה לגבש תשתית ראייתית לצורך העמדתו לדין של החשוד.

מהחקירה עלה כי ההיכרות בן החשוד לקורבן החלה בעת שזו הייתה מאושפזת בבית החולים בו עבד כאח והתפתחה לקשר מיני. עוד עלה כי השניים שהו יחד במהלך שעות הלילה על אף צו הרחקה כנגד החשוד שנמסר לו ושהוצא לבקשת סבתה של הקורבן.

בשלב מסוים הגיעו השניים לאתר הבנייה שם ניסו לחפור בורות במספר מקומות עד למקום בו צלחה החפירה באתר. הקורבן נשכבה אל הבור שכוסה בידי החשוד שאף מסר לה צינור לצורך נשימה. על פי החשד, מנע ממנה החשוד לצאת מהבור עד למותה. לאחר זמן קצר עזב החשוד את המקום.

לבקשת המשטרה, מעצרו של החשוד הוארך מעת לעת בבית משפט השלום בחיפה ולתקופה העולה על 60 ימי מעצר באישור היועץ המשפטי לממשלה והבוקר כאמור, תגיש פרקליטות מחוז חיפה לבית משפט השלום בחיפה הצהרת תובע נגד החשוד לצורך הארכת מעצרו טרם הגשת כתב אישום בעבירת רצח בנסיבות מחמירות ובנוסף בקשה למעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.

עו"ד בוריס שרמן שמייצג את קצ'ורה מטעם הסניגוריה הציבורית מסר: "אדוארד טוען לכל אורך הדרך כי לא רצה במותה של המנוחה ולא גרם למותה. מטבע הדברים טרם קיבלנו את חומרי החקירה. לאחר שנקבל ונלמד אותם נציג את טענותינו בפני בית המשפט".

כזכור, קצ'ורה כמעט ושוחרר בשבוע שעבר למעצר בית, אך בית המשפט המחוזי הפך את ההחלטה ומתח ביקורת על התנהלות הפרקליטות בתיק. "ניתן ללמוד על מסוכנות בדרכה גבוהה", אמר ביחס לחשוד. "מעבר לכך שמדובר באדם בוגר המודע למצבה של הקטינה שנותנת בו אמון ומשתפת עמו פעולה באירוע המוביל למוות, לא ניתן להתעלם מאמירתו בחקירה כי חלק ממניעיו לעבודה בבית החולים הפסיכיאטרי היה כדי ליצור קשר מסוג זה שהוביל לאירוע ההמתה".