משפטו של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, התחדש היום (שלישי), עם המשך החקירה הנגדית של עד המדינה ניר חפץ. זאת לאחר, שבמהלך עדותו עד כה טען כי החוקרים התעללו בו לאחר מעצרו

עדכונים שוטפים

16:00: הסתיים יום הדיונים.

13:00: עד המדינה תיאר כיצד נתניהו ניסה לברוח ממעשים ברף הפלילי וטען כי "בכל מקום שהוא חושב שהוא מתקרב לרף הפלילי הוא זהיר שבעתיים ויברח משם בצורה קיצונית. אני כן חייב לסייג בדבר אחד: כשאמרתי לנתניהו שלדעתי יש בעיה בתיק 2000 מבחינת הגבלים עסקיים, ובכל הנושא שנקרא ז'אנר פרשה 1000, נתניהו ידע שהוא מסתובב באזורים הפליליים והוא המשיך ביודעין לנסות לשדוד את כספי המדינה".

נציין כי תיק 1,000 לא עוסק בכספי מדינה אלא במתנות שקיבל יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו מאיש העסקים ארנון מילצ'ן.

לאחר מכן, מוצגת חקירה נוספת של חפץ ממרץ 2018, ימים ספורים לפני שחתם על הסכם עד המדינה. חפץ: "אני ממש מבקש בנושא הזה, אני מבין אותכם, אל תלחצו עלי. יש לי גם תשובה לשאלה שלך" החוקר יואב תלם: "אין בעיה אבל ניר, לצורך קבלת ההחלטה, ובהמשך התהליך אנחנו צריכים לדעת ממך האם ביבי, בקולו בפה שלו, אמר אמירה שיכולה להתפרש לכך שהוא מבין את יחסי התן וקח".

תלם המשיך: "הקשר בין הסיקור לבין עסקה, או הטבות כאלו ואחרות למשפחה". חפץ: "תשמע גם אם זה יפוצץ לי את העסקה, אני אומר לך שלהביא לך את את הראייה ברמה הזאת שאתה מבקש, אני לא יודע לעשות".

11:30: חפץ טען על נתניהו: "העניין התקשורתי מאפיל עליו על כל דבר אחר. זה גם באמת חשוב לכל איש פוליטי וגם אצלו זו אובססיה". עד המדינה אמר כי "נתניהו לקח את תיק התקשורת מתוך לחץ שהופעל עליו מצד רעייתו שרה ובנו יאיר. ההתנגדות שלהם הייתה בדציבלים שלא הייתה לו ברירה אלא לקחת את התיק".

בן צור: "אחרי שגלעד ארדן מסיים את תפקיד שר התקשורת, נתניהו נכנס לתפקיד. תאשר לי שאין לזה שום קשר לאלוביץ׳ כך או אחרת". חפץ: אפס, כלום, זירו, אפילו לא אחד למיליארד, את זה אני אומר מידיעה. אני שותף לדיונים הכי פתוחים בפורומים הכי מצומצמים. לא בזק, לא אלוביץ, לא וואללה.זאת עדות שמיעה שלי מתוך הדיונים בבלפור. המסרים מצד שאול אלוביץ׳ לא מהווים שיקול".

עוד הוא סיפר כי החל מההליכה לבחירות ב-2014 נתניהו לא עסק בנושאים רגולטוריים: "זה לא עניין אותו. הוא עסק רק בנושאים ביטחוניים ובבחירות, הוא גם הוגבל בעיסוק בנושאים רגולטוריים על ידי היועמ"ש".

החקירה הנגדית עוברת להתייחס בשליחויות שחפץ עשה עבור נתניהו, על מנת להכניס אנשי תקשורת לגופי שידור. עורך הדין בן צור מצטט מתוך חקירתו של חפץ: "שיחות מהסוג שבו אנשים פונים אלי בהנחה שיש לי השפעה מאגית על מינויים בסביבת רה"מ, כאלו שיחות קיבלתי מאות בשנה. גם שרים אחרי הבחירות ב-2014 שרצו תפקידים". חפץ מאשר ואומר כי "זו אמירה נכונה ככלל, מתארת את המצב". בן צור ביקש לסכם: "יש אליך פניות, אתה בדרך כלל לא עוסק בכך, יכול להיות שיוצאים מהכלל, אבל אתה לא על המשבצת כי זה מועד לפורענות".

חפץ: "אחד היוצאים מהכלל היה מינויים בתקשורת. יש יוצאים מהכלל". לבקשת בן צור, שחפץ ימנה שמות, השיב עד המדינה: "יעקב ברדוגו בגל"צ, נתניהו שלח אותי שיקבל תכנית בפריים טיים. אראל סג"ל בגל"צ, גם שם נתניהו שולח אותי. אלעד טנא ושמעון אלקבץ בכאן. מה שרה"מ אמר לי לעשות - עשיתי. הוא פעל מתוך תפיסה שיש הטיה חזקה ולא הוגנת לטובת השמאל ועוד הטיה אישית נגדו ונגד משפחתו. הוא פעל מתוך בעירה פנימית, זו לא הצגה".

11:00: חפץ סיפר במהלך החקירה הנגדית כי לחוקרים "הייתה מוטיבציה מאוד גדולה לכתב אישום. גם בתקשורת. אני חושב כך עד היום, תיק 4,000 לא היה בא לעולם אם נתניהו לא היה ראש הממשלה. זאת אג׳נדה של רשויות האכיפה ושל גופים בתקשורת".

חפץ המשיך וטען: "חשבתי שלשים סיקור חיובי במסגרת של שוחד זאת הזייה. אני מכיר יחסי קח תן בין תקשורת לפוליטיקאים- זה סחר סוסים ברמה הכי בהמית שיש- מקדמת דנא, לא תמצא בסדום יוצר מדי צדיקים. נתניהו מעולם לא שוחח איתי על ענייני רגולציה ולו ברמז״. בן צור: ״בכל שנותיך, כשהיית עם משפחת נתניהו, הוא לא שוחח איתך על ענייני רגולציה״. חפץ: ״מאמצע 2014, מעולם לא שוחח איתי על ענייני רגולציה של קבוצת בזק״. בן צור: ״ולא העביר לך מסר לאלוביץ או אחרים בנוגע לקבוצת בזק״. חפץ: ״נאדה, כמו שאומרים״.

10:30: עד המדינה חפץ הסביר כי למרות שידע על ההשלכות שיהיו לחתימה על הסכם המדינה, הוא חתם עליו מרצון: "כתוצאה מהסכם עד מדינה אתה נפגע בכל מיני מישורים לא הייתי מרוצה מזה אבל חתמתי בדעה צלולה".

10:00: מוצג מזכר שנשלח מהחוקר יורם נאמן לתת ניצב בדימוס אלי אסייג, מי שהיה מפקד היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית בלהב 433. במזכר מציין נאמן כי חפץ פנה אליו בעקבות שידור כתבה בערוץ 13: "חפץ שלח אלי הודעה. אביעד גליקמן שידר לפני כמה דקות שאני יזמתי ופניתי למשטרה להיות עד מדינה". נאמן מציין כי גליקמן שוחח עם חפץ טלפונית וטען בפניו כי "שלושה קצינים בכירים מהמשטרה אמרו לי את זה היום". בעקבות כך, חפץ ביקש מנאמן למסור לאסייג "תודה מעומק הלב לבוס שלך על כך ששוב חובטים בי. שבת שלום, אל תצלצל אליי".

09:20:  עורך הדין בן צור הציג לחפץ חלק מחקירתו בווידאו, בה נשמע החוקר אומר לעד המדינה כי עליו 'לספר את כל הדברים, ככל שיעלה חשש לפלילים. לא צהוב'. בן צור מדגיש בפני חפץ כי מדובר לא רק בתיק 4,000, אלא בכל התיקים. חפץ: "חד וחלק".בן צור: "אז אתה משתחרר ברביעי במרץ לביתך שמח וטוב לב". חפץ: "לא שמח וטוב לא. אני משוחרר בתנאים מגבילים".

בשלב זה פורץ עימות בין בן צור לחפץ, על רקע המשא ומתן שהתנהל לקבלת הסכם עד המדינה.  השניים החלו להתווכח על תאריך תחילת המשא ומתן, לאחר שבן צור טען כי הוא החל ב-25 בפברואר 2018. בן צור: "אנו חיים מהמסמך". חפץ השיב: "אתה כבר תראה". בן צור: "אתה מאיים עלי?".

חפץ ענה לעורך הדין: "אתה חורג מהכללים המקובלים. אדוני צריך לקחת בחשבון שאני מעוניין לדבוק באמת אבל בכללים המקובלים ובלי הערות מתחת לחגורה". השופטת פלדמן העירה לעד המדינה ואמרה לו להשיב לשאלות ללא הערות. חפץ: "בלי הערות משני הצדדים".

חפץ vוסיף כי "הגיוני שסיפרתי לאלי זוהר גם דברים מחוץ לספקטרום החקירה, וכל דבר שחשבתי שיכול לשמש במשא ומתן להסכם עד מדינה. השיחה הייתה שאמרתי לו את הסיכונים שלי אל מול החשדות ואמרתי את המצב שלי שהגיע לפי פחת מבחינת הראיות, ושעו"ד קוסטליץ לא מוכן לדון על עניין עד מדינה ולכן אנו דנים על זה".

09:00 עם פתיחת הדיון אמר עד המדינה חפץ: "אמרתי שאני הולך לשלם מחיר כבד מאוד על היותי בוגד, למרות שאני רחוק מלהיות בוגד ולכן הייתי מודע למחירים שאני עתיד לשלם כעת מדינה".

מעיקרי עדותו אתמול, נחשפה פרשה שכונתה על ידי חפץ בחקירתו כ"עסק הביש", שלטענתו, עלולה היתה להוביל למותם של אלפים, ואף חיזקה לדבריו את חששותיו באשר לכשירותו של ראש הממשלה לשעבר. הפרשה הביטחונית שהוזכרה על ידו היא השארת המגנומטרים בהר הבית.

מהליכוד נמסר בתגובה: "הדברים של ניר חפץ אבסורדיים ולא בכדי אפילו חוקרי המשטרה דחו את טענתו על הסף בזמן אמת. חפץ לא השתתף בשום פורום ביטחוני בשנת 2017 וגם ב-2009 הוא לא השתתף בשום ישיבה ביטחונית עם ראש המוסד, ראש השב״כ, ראש אמ״ן, הרמטכ״ל, המפכ״ל, המזכיר הצבאי וראש המל״ל".

"ההחלטות בעניין המגנומטרים התקבלו על ידי אנשי ביטחון בפורומים ביטחוניים שחפץ לא היה שותף בהם. דווקא תחת ראש הממשלה נתניהו היו הכי פחות הרוגים מטרור ומלחמות מאז קום המדינה. אין ראש ממשלה שהשכיל יותר מנתניהו להימנע ממלחמות מיותרות ולשמור על חייהם וביטחונם של אזרחי ישראל", נמסר עוד.