הצורך בהגשת התנגדות מתקיים כאשר מצווה הותיר אחריו צוואה שעולה ממנה חשד כי אינה משקפת את רצונו האמיתי. העילות להגשת התנגדות נקבעו בחוק הירושה ובפסיקת בתי המשפט השונים. לפניכם עילות מרכזיות שבכוחן להביא לקבלת ההתנגדות ופסילת הצוואה.

עם פטירתו של אדם עולה השאלה כיצד יחולק הרכוש שהותיר אחריו. הכלל הוא כי בהעדר צוואה, יורשים את האדם יורשיו על פי דין בהתאם לחוק הירושה. צוואה משנה את כללי הירושה על פי דין, מי שזוכה על פי צוואה יהיה זה שיזכה לרשת את כל רכושו של המוריש, זאת בהנחה והצוואה הינה חוקית וכשרה. 

לעיתים מותיר אחריו אדם צוואה וקובע את זהות יורשיו, כאשר על פניו נראה כי אין מדובר ברצונו החופשי ואין סיבה שיעדיף את הזוכה על פי הצוואה על פני שארית בשרו, ילדיו ובן הזוג. במקרים בהם עולה החשש כי הצוואה אינה משקפת את רצונו החופשי של המצווה, ניתן להגיש התנגדות לצוואה ולהביא לפסילתה. עורך דין ירושה מסביר אודות עילות ההתנגדות המהותיות והנפוצות שבכוחן להביא לפסילת הצוואה:

העדר כשרות לצוות
טענה נפוצה במסגרת הגשת התנגדות לצוואה הינה, כי המצווה במועד עריכת הצוואה, שרוי היה במצב בריאותי אשר שלל ממנו את הכשרות לערוך צוואה ולהבין את משמעות מעשיו. כך למשל מצווה אשר לקה בדמנציה או כל מחלה אשר עלולה לפגוע במצבו ההכרתי קוגניטיבי, אינו כשיר לערוך צוואה לפי החוק, ובמידה ועשה כן הצוואה עלולה להיפסל. בכדי ללמוד על מצבו הבריאותי של המצווה במעוד עריכת הצוואה, בתי המשפט ממנים מומחה רפואי, אשר בודק בדיעבד ועל סמך החומר הרפואי הקיים, את מצבו הבריאותי של המצווה וכשירותו לערוך צוואה. ניתן ללמוד על מצבו הרפואי של המצווה אף על ידי העדת עדי הצוואה ונסיבות עריכתה. בסופו של יום במידה ובית המשפט הדן בהתנגדות יתרשם כי המצווה לא היה כשיר לערוך צוואה, הצוואה תיפסל.

השפעה בלתי הוגנת
טענה נוספת השגורה בפי המתנגדים לצוואה, הינה כי הצוואה נערכה עקב השפעה בלתי הוגנת של הזוכה או מי מטעמו. משמעות הטענה הינה כי הצוואה אינה משקפת את רצונו של המצווה, אלא את רצונו של המשפיע. יודגש כי לא כל השפעה תביא בהכרח לקבלת הטענה ולפסילת הצוואה, נדרש כי ההשפעה תלווה בחוסר הגינות. למשל, כאשר המשפיע מנצל את מצבו הרפואי של המצווה, או כאשר המשפיע מנצל את התלות שפיתח כלפיו המצווה כדי לשכנעו לערוך צוואה לטובתו. דוגמא טובה להשפעה בלתי הוגנת הינה למשל מטפל אישי של המצווה, אשר מנצל את הסיוע שהוא נותן ובשל השפעתו על המצווה, בחר המצווה להוריש לו את כל רכושו, תוך נישול ילדיו וקרובי משפחתו. יודגש כי הנטל להוכחות השפעה בלתי הוגנת מוטל על הטוען לה, למעט מקרים חריגים.

מעורבות בעריכת הצוואה
טענה בדבר מעורבות בעריכת הצוואה הינה טענה אשר מביאה לבטלות צוואה כאשר הזוכה על פיה או בן זוגו, הינו מי שערך אותה, או היה עד לעשייתה, או לקח חלק אחר בעריכתה. על פי חוק הירושה צוואה הינה מעשה אישי, ומי שביצע אחת מהפעולות הנ"ל קמה לגביו חזקה חלוטה לפיה הוא פגם ברצון המצווה. מעורבות בעריכת הצוואה עלולה להתקיים כאשר הזוכה או בן זוגו בחרו את עורך הדין שערך את הצוואה, ליוו את המצווה לעורך הדין שערך את הצוואה, נכחו במעמד עריכת הצוואה, או היו עדים לעריכתה. לא בכל מקרה יקבע בית המשפט כי הפעולות שביצעו הזוכה או בן זוגו הגיעו לכדי מעורבות בעריכת הצוואה והדבר תלוי נסיבות. למשל כאשר זוכה הסיע את המצווה לעורך דין אשר ערך צוואה לטובת הזוכה, אך במעמד עריכת הצוואה קיבל המצווה ייעוץ בלתי תלוי מעורך הדין שערך את הצוואה אשר בירר את רצונו של המצווה ביחידות, ניתן לומר כי במצב זה הפגישה ביחידות עם עורך הדין נטרלה את המעורבות של הזוכה.

זיוף חתימה בצוואה
טענה בדבר זיוף חתימת המצווה או זיוף חתימה של עדי הצווה יכול להביא לפסילת צוואה. במידה ויוכח כי החתימה המתנוססת על הצוואה אינה חתימתו של המצווה הדבר יביא לפסילת הצוואה. הדרך להוכיח זיוף חתימה על צוואה נעשית על ידי גרפולוג או מומחה לזיוף כתבי יד אשר ממונה על ידי בית המשפט, ומשווה את החתימה שבצוואה לחתימות עבר שחתם המצווה. זיוף חתימה ניתן להוכיח אף באמצעות מי שמכיר את חתימת המצווה, או באמצעות עורך הצוואה או העדים שנכחו במעמד החתימה.

לסיכום: מאמר זה סוקר את העילות הנפוצות שבבקשות התנגדות לצוואה. ישנן עילות נוספות מהותיות וטכניות שלא צוינו במאמר זה אשר ביכולתן להשפיע על סיכויי ההתנגדות. כאשר עולה חשש כי צוואה אינה משקפת את רצונו האמיתי של המצווה, כדאי עוד טרם הגשת התנגדות לצוואה לבחון את סיכויי ההתנגדות על ידי שימת לב לאינדיקציות המעידות על התקיימותן של אחת מעילות ההתנגדות. ניתן לקבל ייעוץ מעורך דין או להזמין חוות דעת מקצועית מרופא או גרפולוג ולבחון את הסיכויים בהתאם לנסיבות העניין.

הכותב עורך דין גיא קמרי הינו שותף במשרד עורכי דין קמרי ושות' העוסק בתחום דיני הירושה והצוואות, לרבות בהגשת התנגדות לצו קיום צוואה או צו ירושה.

*אין לראות באמור לעיל ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי המשתנה ממקרה למקרה.