עו"ד רמי תמם, לשעבר חוקר סייבר ובכיר בלהב 433, שוחח הבוקר (שישי) עם ג'ודי ניר מוזס שלום ב-103FM, על מנת לשפוך אור על ההקלטות שנחשפו בדבר שימושה של המשטרה בתכנת ריגול כחלק מתיק 4000. במהלך השיחה, חשף עו"ד תמם כי נושא הענקת האישורים לפריצה לטלפונים הוא נושא פרוץ: "מה הבעיה? שופט לא יודע למה משתמשים, וזה לא מעניין אותו. הוא מבחינתו מאפשר פגיעה בפרטיות אם היא עומדת בהלימה עם צורכי החקירה. במקרה הזה אין כאן שום בקרה, זה מקור חד פעמי, זה נמצא איפשהו במערכת ואף אחד לא באמת יודע מאיפה זה מגיע".

"אני בטוח שיש חוקרים שהרימו גמה בתיק ואמרו 'אה לא ידעתי'. עכשיו, זה שחוקר נמצא במצב בו הוא לא יודע את כל הפרטים זו בעיה. ומה אם במהלך האזנה הזו, שהיא האזנה שלא קיבלה ביטוי בחומרי החקירה, הייתה ראיה מזכה לטובת נאשם כלשהו? ואם הייתה שם ראיה מזכה אז למה היא לא באה למשפט? מי החליט? הרי אם יש לי האזנת סתר אני יכול להגיד, 'חברים אני רוצה לשמוע את הכל. אפילו דברים שהם אולי צנעת הפרט או חיסיון - אם הוא דיבר עם עורך דין, עם פסיכולוג, או עם כוהן דת. למה זה לא מגיע החוצה? יש כאן בעיה", הסביר הבכיר לשעבר ביחידת להב 433.

לדבריו, הוא אינו יודע אם אכן התרחשה פריצה למכשיר סלולרי של גורם בתיק 4,000, אך הוא כן סיפר שבעבר היו האזנות סתר שבמהלכן התגלו ראיות מזכות: "לפעמים תיקים נסגרו בגלל זה. באה המשטרה בהגינותה ואמרה: תקשיבו חברים, האזנתי ומסתבר שלא כצעקתה, וזה משנה את התמונה המלאה". 

עוד הסביר חוקר הסייבר כיצד מתנהלות החקירות בהן נעשה שימוש בהאזנות: "באופן כללי חוקר שמקבל תיק וקורא אותו אין לו מושג מאיפה מגיע החומר המודיעיני בו כי רשום מקור חד פעמי. בסופו של דבר אתה מקבל נייר שכתוב עליו ידיעה מודיעינית, לא כתוב עליו מקור טכנולוגי. אם כתוב לך מקור חד פעמי אתה לא יכול לבוא לרכז המודיעין ולהגיד לו 'תשאל את המקור שוב בכדי שנעשיר את הידיעה', אתה לא יכול כי זה מקור חד פעמי".

עו"ד תמם שיתף בתיקים בהם הוא נתקל בימים אלו, כעורך דין שמתעסק בחקירות סייבר: "יש לנו לקוחות שפרצו להם וגנבו מהם מידע. לעיתים, גם בני זוג שנמצאים בהליכי גירושים משתמשים בפריצות לתיבות המייל וטלפונים. הנושא הזה פשוט פרוץ, מאז הסיפור עם אפי נוה. הנרטיב ששולט הוא שראיה היא ראיה ולא משנה איך הושגה, אם היא הושגה באמצעים לא כשרים היא צריכה להיפסל, אבל זה לא קורה וזו בעיה".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm