שמונה חשודים, תושבי חומש, נעצרו הבוקר (רביעי) בחשד לתקיפת חיילי צה"ל ופלסטינאים לפני כחודש. על פי החשד, הם הגיעו לעמדה צבאית בכוונה לעבור דרכה ולאחר שנמנע מעברם של חלקם, הם החלו להתעמת איתם, ניסו לעבור בכוח תוך שימוש באלימות נגד החיילים ופלסטינים שהיו באזור. מתוך שמונת העצורים, שישה יובאו בהמשך היום לדיון בעניינם בבית משפט השלום בירושלים.

הבוקר, לאחר שהוצאו נגדם צווי מעצר, השמונה, וביניהם גם שני פצועים מפיגוע הירי בו נרצח יהודה דימנטמן, נעצרו לחקירה.

בעקבות מעצרם, חברי הכנסת מרשימת הציונות הדתית, ביניהם גם יו"ר הרשימה ח"כ בצלאל סמוטריץ', הגיבו בחריפות ותקפו את בתי המשפט על הוצאת הצווים. הפרשה אף התגלגלה לפתחה של הכנסת, בשעות בה היא דנה בהצעת החוק להגבלת ראש ממשלה, וגרמה לעימות בין יו"ר הכנסת מיקי לוי וח"כ שמחה רוטמן, שהתעמתו מחוץ לאולם המליאה.

בעקבות האירוע בחדר "הפרסה", חבר הכנסת שמחה רוטמן קיים ריאיון בגלי צה"ל במהלכו תקף את התנהלותו של יו"ר הכנסת לוי וטען כי "הוא האחרון שיכול להטיף מוסר על התנהלות בכנסת. במליאה הוא הבוס, עושה מה שהוא רוצה. אם לא היו סדרנים, זה היה נגמר בתקיפה פיזית שלו עלי".

רוטמן הסביר איך החל האירוע הלא שגרתי: "ניגשו אלי ארבעה סדרנים והוציאו אותי. כמשפטן זו תקיפה. אני לא מאשים אותם, הוא גרר אותם לאירוע הזה. העימות במליאה בין חברי הכנסת עלה לטונים גבוהים, לא הייתי חלק. ניגשתי והוציא אותי. אחד הסדרנים קיבל מרפק, יכול להיות גם ממני, בטח לא בכוונה. אמרתי ליו"ר הכנסת 'מיקי אתה משוגע לגמרי, אתה לא יוכל להוציא אותי מהפרסה'".

"הוא אומר לי "אני אחראי על כל הכנסת אני יכול לעשות מה שאני רוצה" ואז הוא התרגז שקראתי לו משוגע. אמרתי לו 'אני יכול לקרוא לך איך שאני רוצה, אתה חצוף. ניגש לח"כ ותוקף משום מקום אז אני אקרא לך משוגע כי אתה מתנהג ככה. אני לא משתמש בדרך כלל במילה משוגע כי זה לא ביטוי גנאי, אבל הוא התנהג בשיגעון. בצורה ממש אלימה. אלמלא המאבטחים והסדרנים, הייתה שם תקיפה פיזית ורואים את זה בווידאו. אני בפרסה, לא מפריע לדיונים, יצאתי כדי לא להפריע כמו אנשים אחרים, היה שם בלאגן. אני יצאתי ודיברתי שם, ועכשיו גם במליאה אסור לי לדבר. בשלב הבא הוא יוציא אותי מהמזנון", המשיך ח"כ רוטמן.

עוד הוא הוסיף כי "אני מאתגר את מי שרוצה למצוא סרטון שלי חוסם ח"כ, או מתקרב פיזית לח"כ. לא היה ולא נברא. יו"ר כנסת זו משרה ממלכתית, זה לא לגשת לח"כ בפרסה ולהוציא אותו. לא התקרבתי לאף אחד בצורה מאיימת. דיברתי עם מישהו בקול ובצעקות? מותר, אף אחד לא היה צריך את לוי שם. הוא החליט להיות זה שסותם לי את הפה. הוא לא סותם לי את הפה, לא דיברתי על פנסיה תקציבית, אלא על מעשה חמור שהתרחש בחומש, אנשים שפרצו להם לבית באמצע הלילה על אירוע של צו שיפוטי מזעזע".

שמחה רוטמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
שמחה רוטמן (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"דבר ראשון, מיקי לוי הוא אבי ההתנהגויות האלו. אם יש וידאו שאני עושה, לא היה ולא נברא. לא התקרבתי באיום לאף אחד, לא צעקתי לאף אחד. דיברתי עם עובד של אחד הסיעות. הוא החליט מה שנקרא לריב איתי, לא יודע למה. קודם כל, מיקי לוי הוא האחרון שיכול לתת מוסר למישהו על התנהגות בכנסת. מה שקורא זה מהלך מכוון טקטי ברור של יש עתיד ויו"ר הכנסת והם עושים דה לגיטימציה לציונות הדתית. זה התחיל מלפיד שאמר שאנחנו צאצאים של יגאל עמיר ועכשיו משתמשים באופן ציני בסדרני הכנסת כחלק ממסע הבחירות של יש עתיד".

ח"כ רוטמן סיכם את דבריו: "יש גבול. חבר כנסת לא מדבר בשם עצמו אלא בשם ציבור. סתמת לו את הפה, סתמת לציבור. מה שמיקי לוי עושה זה סתימת פיות פר אקסלנס. במליאה הוא הבוס, מנהל בבריונות, מוציא בלי שלוש קריאות. אבל בפרסה הוא ירדוף אחרי? מכוח מה?".

יו"ר הכנסת מיקי לוי: "זכותם של חברי הכנסת למחאות היא חשובה, אך בפרסה של מליאת הכנסת אין מקום לפרובוקציות והתלהמויות שבמהרה עשויות להדרדר לאלימות פיזית. למרות הפצרותיי החוזרות להרגיע את הרוחות כדי לאפשר לחברי כנסת שעמדו בסמוך להתפלל, אירעה התפרצות של חבר כנסת שחייבה אותי להוציאו באופן חריג ממתחם הפרסה. לצערי, כתוצאה מהתנהלותו האלימה של חבר הכנסת, נפצע סדרן. אני מגבה את סדרני הכנסת ומוקיר את עבודתם הקשה. אין מקום להתנהגות והתנהלות כזו מצד מי מחברי הכנסת״.

ח"כ סמוטריץ' פרסם את תמונת השופט שחתם על צווי המעצר וכתב: "זה אלעד לנג, שאיפשר הלילה למשטרה לפרוץ באישון ליל ולהפוך בתים של משפחות עם נשים וילדים קטנים שכל חטאם הוא שהם גיבורים מסורים שנאחזים באדמת חומש. זה האיש שלא מהסס לשחרר מחבלים ממעצר אבל רודף את המתיישבים. תזכרו את השם והתמונה הזו. לדיראון עולם".

בציוץ נוסף הוסיף יו"ר הציונות הדתית כי "במילים פשוטות: חשודים שניסו לעקוף מחסום צה"לי שמנע מהם להגיע לחומש והתעמתו עם החיילים במקום. אין ספק, מהפשעים החמורים שידעה מדינת ישראל... ממש מצדיק שליפה מהמיטה, מעצר וחיפוש שהופך את כל הבית בארבע לפנות לעיניי הילדים הקטנים שלהם שיסחבו את הטראומה הזו כל חייהם. בושה למשטרת ישראל".

ראש מועצת שומרון יוסי דגן: "המעצר וההרס, שבאו אחריו, הם ניסיון שקוף לעשות קמפיין ציני ומכוער על גבם של תלמידי ישיבת חומש, ולנסות להדביק להם מעשי אלימות במטרה לפנות את ישיבת חומש הפועלת מזה 15 שנה. הציבור לא מטומטם. ובז לתרגיל הציני.  פגיעה בפצועי פיגוע, רק חודשיים וחצי לאחר הפיגוע, למטרות פוליטיות צרות, הוא חציית קו אדום. לא נקבל את השימוש בצה"ל למטרות של הרס ופוליטיקה קטנה. נריה פלדמן הגיבור שהציל את חבריו ונמלט מזירת הפיגוע, אביה אנטמן שראה את חברו נרצח לנגד עיניו, צריכים לקבל ציון לשבח ממדינת ישראל, לא מעצר פוליטי נמוך.  זהו מעצר מזעזע,  אני דורש לשחרר את הנערים לאלתר".