שופטת בית משפט השלום בחדרה, פנינה ארגמן, הסתפקה במאסר על תנאי וקנס בסך 1,500 שקלים, לגבר בן 59, ממושב באזור השרון שהורשע בהחזקה של סמים שלא לצריכה עצמית. השופטת ארגמן קיבלה את טענת הסנגור עו"ד אביעד חייט, כי במקרה הזה יש להסתפק במאסר מותנה.

על פי עובדות כתב האישום, לפני כשלוש שנים, בביתו של הנאשם נמצא שהוא מחזיק סם מסוכן מסוג קנבוס במשקל של כ-446 גרם נטו, מחולק ל-12 יחידות וכן בסם מסוג חשיש במשקל של 5.7 גרם נטו והכול שלא לצריכה עצמית וללא היתר כדין. הנאשם, לקח אחריות מיידית ובהתאם הורשע בכתב אישום.

הסנגור, עו"ד חייט, ציין בפני בית המשפט כי מרשו נטל אחריות כבר בחקירה עצמה ובהמשך נטל אחריות בראשית ההליך בפני בית המשפט. למעשה החל בהליך שיקום ועשה דרך אמיתית, דרך של הפנמה אמיתית של הפסול בהתנהגות שלו. 

עורך הדין אביעד חיים (צילום: יח''צ)
עורך הדין אביעד חיים (צילום: יח''צ)

"אני סבור", אמר עו"ד חייט, "שבמקרה זה יש לסטות ממתחם העונש ההולם לקולא. אני חושב שהמסקנה ברורה, האדם עשה שיפור משמעותי במשך שנתיים, אבקש לסטות מהמתחם ולאמץ את המלצת שירות המבחן ולהטיל צו פיקוח למשך שנה, להטיל מאסר מותנה משמעותי כדי שהאדם יבין שהחרב עודנה מוטלת". מנגד התביעה ביקשה להשית על הנאשם את הענישה ברף התחתון, דהיינו מאסר בפועל שירוצה  בעבודות שירות, וזאת לאור התסקירים שהוגשו".

השופטת ארגמן קיבלה את דברי עו"ד חייט והסתפקה במאסר מותנה בלבד. "מדיניות הענישה הנוהגת באשר לעבירות סמים מסוג פשע הינה חמורה", כך לדברי השופטת,," אך יחד עם זאת ניתן למצוא מנעד רחב מאוד של מתחמי ענישה נוכח העובדה שהמתחם נקבע על פי הנסיבות של כל מעשה ומעשה. ענייננו מקבלת אני שמתחם הענישה ברף התחתון מתחיל ממספר חודשים מאסר שיכול וירוצו בעבודות שירות עד 12 חודשי מאסר בפועל ברף העליון".

למרות זאת, ציינה השופטת ארגמן כי "לאחר שראיתי את התסקירים ושמעתי את הנאשם, מוכנה אני לקבל שבפניי תשתית ראייתית ראויה לסטייה מהמתחם לקולא, שכן אני סבורה ששליחתו של הנאשם למאסר בפועל גם שירוצה בעבודות שירות, יכולה לקטוע את ההליך השיקומי במיוחד במובן התעסוקתי".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il