רצף של אירועי אלימות והתעללות בפעוטות ברחבי הארץ כפי שמתחולל בימים האחרונים לא זכור כבר זמן רב. שעות אחדות לאחר שבית משפט השלום בירושלים האריך היום (חמישי) בחמישה ימים את מעצרן של שתי גננות שנעצרו שלשום בחשד להתעללות בפעוטות במעון באזור ירושלים, האריך אותו בית משפט בחמישה ימים גם מעצרה של גננת ממעלה אדומים החשודים בפגיעה בפעוטות במעון מוסדי במעלה אדומים.

אם לא די בכך בהמשך היום הוארך בבית השלום בנצרת מעצרה של סייעת תושבת פרזון בת 39, החשודה בהתעללות בילדים במעון ביישוב חבר שבחבל התענ"ך. מיד אחרי הארכת המעצר הגיעה למשטרה לחקירה גם הגננת תושבת רם און כבת 50 ובתום חקירתה הוחלט לעצור גם אותה והיא הובאה בהמשך לבית המשפט לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרה.

האירועים לא חדלו ובמשטרת חדרה נעצרו שלוש מטפלו ממעון פרטי באור עקיבא בחשד להתעללות בפעוטות במעון. כל השלוש הובאו בתום חקירתן לדיון בבית משפט השלום בחדרה שם ביקשה המשטרה להאריך את מעצרן.

גורם במשטרה ציין: "מדובר בטירוף מפחיד מה שקורה במעונות. שולחים ילדים למעון משלמים סכום לא מבוטל, ובין רגע מתנפץ האמון בין הגננת והסייעות להורים, אחרי שמתברר שהפעוטות הרכים שלנו סופגים אלימות".

זה התחיל כאמור בדיון שהתקיים בבית משפט השלום בירושלים, שם האריך נשיא בית המשפט, השופט שמואל הרבסט, מעצרן של שתי הגננות מירושלים, כשהוא מציין: "לאחר שעיינתי בחומר החקירה ומצאתי שקיים חשד סביר, קיימת עילת מעצר ובהסכמת בא כוחן של החשודות, אני מאריך את מעצרן עד ליום שני, 14 במרץ". 

במהלך הדיון טען נציג המשטרה: "במהלך החקירה חלה התקדמות לאחר שצפינו בסרטונים נוספים. בסך הכל יש כ-3,700 סרטונים ו-400 שעות צפייה. קיים חשש לשיבוש ברור בשל הפעולות שביצענו". עורך הדין ואסים דכוואר המייצג את אחת החשודות, יסמין אבו חלף, אמר כי "במקרה של משיכת שיער אכן מדובר באירוע חמור, אולם מרשתי הסבירה את הסיבה לכך, ואפשר לראות מיד לאחר מכן שהיא אף ליטפה את הפעוט". 

מיד לאחר מכן החל הדיון בעניינה של גננת במעון במעלה אדומים שנעצרה בחשד להתעללות ותקיפת פעוטות. חוקרי משטרת מחוז ש"י אספו את מכשיר ה–DVR ובכוונתם לצפות בסרטונים במטרה להתחקות אחר אירועי האלימות שתועדו מהשבועות האחרונים. נבהיר כי כנגד הגננת שנעצרה בשנות ה–50 לחייה הוגשה תלונה על חשד לפגיעה בפעוט וזאת בהסתמך על הקלטה קולית שתיעדה גידופים והתבטאויות אלימות וכן חשפה לכאורה אירוע אלימות שהתחולל באותו מעון כלפי אחד הפעוטות. בשלב הזה לא ברור בכמה מקרים מדובר אולם החקירה בראשיתה ובית המשפט השתכנע כי קיימת עילה להארכת המעצר.

כאמור בכך לא הסתיימו אירועי הזוועה וזאת בשעה שמנהלת מעון וסייעת נעצרו בחשד להתעללות בילדים ביישוב חבר שבחבל התענ"ך - בעמק יזרעאל. מעצרה של הסייעת, הוארך עד ליום ראשון, והגננת, תושבת רם-און הובאה גם היא לבית המשפט. מי שהגישה את התלונה במשטרה היתה סייעת אחרת באותו מעון שהלינה על שותפתה בעבודה בטענה שזו מתעללת בפעוטות. בהמשך כאמור נעצרה גם מנהלת המעון.

אל אירועים אלו כאמור נוספה גם פרשה חדשה המעלה חשד להתעללות במעון בפרטי באור עקיבא.חקירת המשטרה החלה בסוף השבוע שעבר בעקבות תלונה שהוגשה בגין חשד להתעללות בפעוטות מצד מטפלות במעון הפרטי. חוקרי המשטרה אספו את מכשיר ה – DVR  גם במקרה זה ולאחר צפייה ראשונית בסרטונים התחזק החשד להתעללות בפעוטות על ידי שלוש המטפלות וכאמור אתמול הן נעצרו. השלוש תושבות אור עקיבא בנות 38-58 הובאו לבית משפט השלום בחדרה, אשר שחרר את העצורות. צו איסור פרסום הוטל על פרטי הפרשה.

מור דקל, יו״ר העמותה למען הילד בגיל הרך, אמרה: "מכת מדינה שדורשת באופן מיידי התערבות של ראש הממשלה והשרים בפעולת חירום לטיפול מידי בנושא! מעשי האלימות והתעללות בפעוטות מציפים אותנו כפטריות אחר הגשם ומתפוצצים בפנינו בזכות ערנות של הורים, צוותים ושכנים! היום אמרנו את עמדתנו לגורמים במשרד החינוך- יש נושאים שדורשים תהליכים ותקציבים ויש את נושא ביטחון ומוגנות הפעוטות שלזה לא נוכל לחכות לתהליכי המעבר. זה מיידי ומדובר בהצלת נפשות עכשיו!

"כל גזרי הדין שנקבעו והענשה למטפלות מתעללות אינם מרתיעים בגלל קלותם. עד שלא תהיה תוכנית חירום, פעולה מיידית והחמרת ענישה תוך כדי פיקוח מסיבי לא נפסיק לשמוע על המכות האלה! זה הזמן לכנס את הרשויות המקומיות ואת גורמי האכיפה לאיתור כל המסגרות הקיימות, להקצאת משאבים למשטרת ישראל ולמתן מענה לתלונות ולפניות ואף לחשדות בגין התעללות. זאת פגיעה בילדים, בהוריהם ובחברה בכלל. לצערנו במקום לחגוג פורים אנחנו שוב ושוב פוגשים את המן מחופש למטפלת".

מור דקל (צילום: גלי כורם)
מור דקל (צילום: גלי כורם)