תחום המכרזים בישראל עשוי לפתוח עבורכם דלתות רבות, בפרט אם אתם קבלנים העוסקים בתחום הבנייה, השיפוצים והתשתיות. גופים רבים במדינה מציעים עבודה באמצעות מכרזים, בניסיון להשיג את ההצעה המשתלמת ביותר וכדי למנוע ניגודי עניינים במגזר הציבורי. הזוכים במכרז נהנים, מן הסתם, מפרויקטים רווחיים ומכניסים. ואולם, חשוב לדעת איך ניגשים למכרז, מה עליכם לעשות ומה לא, ועל כך במאמר הבא. 

מכרז גדול, מכרז קטן
כל גוף ציבורי במדינה יכול להציע עבודה באמצעות מכרזים - החל מחברות ממשלתיות קטנות, וכלה בחברות וגופים גדולים כמו עיריות או רשויות מקומיות, רכבת ישראל, חברת החשמל, חברת מקורות ועוד. גופים אלו מחויבים לפתוח במכרז כדי לבצע פרויקטים שונים, בהם פרויקטים שעשויים להתאים לקבלני בנייה. מטרת המכרז היא לקבל את ההצעה המשתלמת ביותר כלכלית מחד ומאידך למנוע מצב של ניגוד עניינים, ומתן עבודות למקורבים במגזר הציבורי והממשלתי. 

הפרטים הקטנים
למי שאינו בקיא בתחום, הגשה למכרז עלולה להיראות מסובכת וקשה. מכרז הוא למעשה מסמך משפטי הפורט על פני דפים רבים, לפעמים גם מאות דפים, את דרישות מזמין העבודה ואת התנאים לקבלתה. ללא ספק, לעין לא מקצועית, הגשה למכרז היא אכן מורכבת, רצופה בפרטים משפטיים שאינם חלק מהיומיום של מי שאינו עורך דין.

זה המקום שבו כדאי לקבלן הרשום להסתייע בייעוץ משפטי. עורך דין הבקיא בתחום המכרזים, ידע להגיש עבורכם את מסמכי המכרז, ובעיקר ידע לשים לב לפרטים הקטנים שבו. תפקידו של עורך הדין לטפל במכרז עבור הלקוחות ולכן כדאי להיעזר בשירותיו של עורך דין מומחה בתחום.

עורך הדין תומר סופר (צילום: יח''צ)
עורך הדין תומר סופר (צילום: יח''צ)

צעד אחר צעד
עורך דין, הבקיא בתחום המכרזים, יבצע בשלב הראשון בדיקה כדי לוודא שהקבלן אכן עומד בתנאי המכרז. אם במכרז למשל, ישנם תנאי סף כמו ניסיון, או מחזור כספי מסוים, יבדוק עורך הדין אם הקבלן עומד בתנאי סף אילו, ואם לאו אזי אין טעם להמשיך בהגשת המסמכים. 

בדיקה נוספת שיבצע עורך הדין היא האם ההצעה שיציע הקבלן תהיה משתלמת עבורו. הרי אם יציע במכרז הצעה שממנה יפסיד כספית, אז למה בכלל לנסות ולזכות בו?

עורך הדין בודק את סעיפי המכרז ויכוון את הקבלן לנקודות התורפה שבו כמו גם לנקודות החוזקה. 

לאחר הבדיקה יסייע עורך הדין שמומחה בהגשת מכרזים למלא את דפי המכרז ולהגיש את כל המסמכים הנדרשים. במכרזים יש צורך לעמוד בכל התנאים בצורה מדויקת ואם חסר מסמך או מסמך אחד הוא לא מדויק אזי מציע המכרז יפסול את ההצעת הקבלן.

עו"ד תומר סופר מתמחה בתחומים של רישום קבלנים, הוצאת היתרים לעובדים מהשטחים, העלאת סיווג קבלני, ליווי משפטי לחברות קבלניות ולבעלי עסקים ובתחום המכרזים והחוזים. משרדו של עו"ד סופר נחשב למשרד המוביל בארץ בתחום רישום קבלנים וייצוג קבלנים מול רשם הקבלנים עד לקבלת רישיון במהירות ומקצועיות. במהלך השנים האחרונות סייע צוות משרדו לאלפי קבלנים מכל הארץ בקבלת רישיון, העלאת סיווג, גיוס עובדים פלסטינים, הכנת מכרזים והכוונה בדיני עבודה.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il