ישנם יתרונות רבים בלהיות קבלנים רשומים ולהוציא רישיון מרשם הקבלנים, אולם לצורך כך על הקבלן להיות עוסק מורשה, שותפות או חברה בע"מ. 

בכתבה זו נתמקד בדרך הפופולארית ביותר שבוחרים קבלנים ושיפוצניקים להוציא רישיון וזה באמצעות חברה בע"מ. איך עובדת הפרוצדורה של הוצאת רישיון באמצעות חברה בע"מ? מה עליכם לעשות ואיך בכלל עובד ההליך הזה? עו"ד תומר סופר במדריך מפורט לקבלן.

חלק נכבד מהקבלנים בוחרים להקים חברה בע"מ לצורך הוצאת רישיון קבלן רשום, כלומר רישיון הקבלן שיתקבל יהיה למעשה שייך לחברה, אף שיתבסס על כישוריכם כבעלי מניות או של בעלי הכישורים בחברה (בעלי כישורים יכולים להיות מהנדסים, הנדסאים או מנהלי עבודה שעומדים בתנאים של רשם הקבלנים). 

היתרונות עולים על החסרונות בדרך זו של הקמת חברה בע"מ ברוב הפעמים עבור קבלנים
בהקמת חברה בע"מ יש יתרונות רבים, ראשית, העובדה כי החברה היא ישות משפטית נפרדת מבעל המניות שלה. המשמעות היא כי במידה ותוגש תביעה – היא תוגש נגד החברה ולא נגד בעליה. במידה והחברה למשל לא שילמה לעובד את כל התשלומים המגיעים לו על פי חוק או שהחברה לא שילמה כספים לספקים – הכתובת לתביעה היא החברה עצמה, כגוף שהתקשר עם העובדים והספקים בחוזה. עובדה זו מקנה הגנה גדולה לבעל המניות, והיא שמאפשרת לו לעבוד ולהתנהל מבלי לחשוש מפני תביעות ומדרישות לפיצוי באופן אישי. 

יתרון נוסף בהקמת חברה לצורך הוצאת רישיון קבלן רשום על פני עוסק מורשה הוא תשלום המיסים. במקרה של חברה, אם זו מרוויחה סכומי כסף גבוהים היא תשלם פחות מיסים, זאת בניגוד לעוסק מורשה. 

גופים רבים שמעוניינים לחתום על הסכמים מול קבלנים, יתייחסו ברצינות גדולה יותר לקבלן שהינו חלק מחברה בע"מ ויעדיפו להתנהל מולו עסקית מאשר אל מול עוסק מורשה. גם כאן יש יתרון רב בהקמת חברה. 

בנוסף, המבנה של חברה הוא מבנה גמיש יותר שכן השליטה היא של בעלי מניות וכמובן ניתן להעביר או למכור את המניות ולהכניס שותפים כדי לגייס הון. 

הוצאות גדולות
לצד היתרונות הרבים שבהקמת חברה חשוב להדגיש שיש בהקמתה גם חסרונות. החיסון העיקרי הוא שבניגוד לעוסק מורשה – לחברה יש הוצאות גדולות יותר, בין כשמדובר על תשלום אגרות ובין כשמדובר בתשלום לרו"ח וכן הלאה. 

זהו אולי חיסרון בולט אחד אל מול שלל יתרונות, אולם חשוב לקחת אותו בחשבון בטרם פתיחת החברה. על כן, כל קבלן שעומד בפני צומת דרכים שכזו – אם לפתוח חברה ואם לאו, עליו להתייעץ עם בעל מקצוע המתמחה בתחום. התייעצות מקצועית זו תיקח בחשבון את כל הפרמטרים הרלוונטיים לאותו המקרה ובעל המקצוע ידע להמליץ על הדרך שבה כדאי לאותו הקבלן לצעוד. 

עורך הדין תומר סופר (צילום: יח''צ)
עורך הדין תומר סופר (צילום: יח''צ)

איך מקימים חברה?
במידה והחלטתם להקים חברה, חשוב מאוד לשכור את שירותיו של עורך דין מקצועי שיבצע את הצעדים הדרושים להקמת החברה עבורכם או לכל הפחות יחתום על המסמכים עבורכם. 

בטרם תגישו את המסמכים הרלוונטיים לרשם החברות, יהיה עליכם לבחור שם לחברה (חשוב שיהיה זה שם שלא קיים, אחרת רשם הקבלנים לא יאשר את השם). בנוסף צריך לבדוק שבעל המניות שלה החברה שהוא הקבלן אין לו מניעה להקים חברה (קבלן מוגבל על ידי ההוצאה לפועל או קבלן בפשיטת רגל – אינו יכול להיות בעל המניות בחברה) ובסופו של דבר להגיש את מסמכי הקמת החברה לרשם החברות לצורך אישורו.

המסמכים לצורך הקמת החברה יוגשו לרשם החברות, על ידי הקבלן או על ידי בא כוחו, ובמידה והכל תקין תאושר הקמת החברה בתוך ימים ספורים. לאחר שהקבלן הקים את החברה הצעד הבא שלו כדי להיות קבלן רשום זה לפתוח חשבון בנק ואז לפתוח תיק ברשויות המס.

לאחר כל אלה הקבלן מגיש את הבקשה שלו לרשם הקבלנים כדי לקבל רישיון קבלן רשום ובמידה והבקשה מקצועית אזי רשם הקבלנים מעניק לקבלן את הרישיון קבלן רשום.

צרו קשר עם עורך דין תומר סופר- יש לכם שאלה בנושא רישום קבלנים או בנושא העלאת סיווג לקבלנים, היתרים לעובדים פלסטינים או כל ייצוג מול רשם קבלנים אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרדו של עורך דין תומר סופר בטלפון 077-4564770 .

אתם מוזמנים להיכנס לפייסבוק שלנו או לערוץ היוטיוב או האינסטגרם או הלינקדין ולקרוא חומרים רלוונטיים.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il