תת ניצב רונן אבניאלי, מפקד מרחב שפלה במשטרה, שתועד במהלך וויכוח סוער עם מספר תושבים בלוד, התארח הבוקר (שישי) בתוכנית של ג'ודי ניר מוזס ב- 103FM, והתייחס לדברים. אבניאלי תועד לאחר שהחליט לעצור חתן שבחתונתו נורו זיקוקים, הוא תועד אומר: "אני לא חי בעזה, ולא בשכם. אף אחד לא יירה פה זיקוקים, לא שיירות, לא ירי, לא רעש. אתם רוצים לעשות חתונה? תעשו אותה כמו שצריך, אין דבר כזה".

"אני בהחלט מגבה גם את האמירה וגם את הפעילות, זה מצב בלתי נסבל שאנו לא יכולים לקבל בשום צורה שהיא", תת ניצב אבניאלי הגיב על התיעוד, "ההנחיות בנושא הזה הן מאוד ברורות. ראשית, יש לנו שיח עם הקהילה במיוחד במגזר הערבי, ומרבית המנהיגות דוחה את הזיקוקים והירי החי בחתונות בשאט נפש".

הוא התייחס גם לעניין ההרתעה: "החלק השני הוא החלק ההרתעתי, שבו אנו מכינים מראש את החתן והכלה וגם את בעלי האולם. השוליים זה מה שראינו השבוע בלוד - זה מקרה קצה שמראה את חוסר הסבלנות שלנו לאירועים האלה. למה? כי זה מסוכן, נקודה".

מפקד מרחב השפלה התייחס לשינוי שחל בשנה שלאחר מבצע "שומר חומות": "באופן עקרוני אחרי השנה האחרונה בהחלט נסדק סדק והפער נעשה גדול יותר, אבל אני משוכנע באופן האופטימי ביותר שמרבית הציבור מבקש לחיות חיים קהילתיים טובים, בטוחים ושקטים. רק השוליים מאתגרים אותנו וגורמים לנו בהחלט לפעול באופן כזה שלא ניתן לזה להתעצם אף יותר". 

הוא אף שלח איום מרומז לכיוון פורעי החוק: "אני לא רוצה להשתמש במילה אגרסיביות, אבל חשוב לומר שאנו יכולים להפעיל אמצעים, עד כדי  קיצוניים ביותר. הרצון הוא לאזן את המוטיבציה אל מול השיח ושיתוף הפעולה. אפשר להגיע לתוצאות עוד לפני הפעלת הסמכויות".

צעדת ערביי לוד לציון שנה לאירועי "שומר החומות", וידאו: איתן אלחדז/TPS

לסיכום, הוסיף אבניאלי: "אין לי בכלל ספק ביכולת שלנו להפעיל סמכות באופן הטוב ביותר, אבל זה לא מה שהייתי רוצה לעשות - בטח שלא בהתחלה. אנו יודעים לעשות זאת, אבל לא רוצים לעשות זאת".