שופטת בית המשפט לענייני משפחה, נתנה תוקף של פסק דין להסכם פשרה בתביעה שהוגשה בעניין היקף עיזבון מנוח , להשבת כספים שהוצאו ממנו ובעת שלא היה כשיר לנהל את ענייניו והיה בחזקת "זקן מוחלש". על פי הסכם הפשרה, יקבל התובע משלושת אחיו סך של 280 אלף שקלים נוספים, מעבר לחלקו בעיזבון.

על פי התביעה שהוגשה על ידי התובע, באמצעות עורכת דינו סיון אלה-לוי, שלושת אחיו ניצלו את מצבו הרפואי של אביהם בטרם פטירתו ובעת שהיה במצב מוחלש כדי להוציא ממנו כספים ונכסים בזמן שלא היה כשיר לעשות כן ובלא ידיעתו המלאה. לאחר פטירתו של האב, הגיש הבן תביעה לביהמ"ש לענייני משפחה בתל אביב, נגד שלושת אחיו בדרישה שישיבו לעיזבון האב המנוח את כל אותם הכספים שנלקחו שלא כדין. על פי באת כוח התובע, עו"ד סיון אלה-לוי, אב המשפחה היה במצב מוחלש - הן פיזית,  והן מנטלית וקוגניטיבית, כאשר בשלב מסוים אף הפך בלתי כשיר ולא הבין כלל אילו פעולות נעשות ברכושו ולא נתן כל אישור להן, כאשר שלושת הנתבעים, בניו שהיו מעורבים בניהול עסקיו של האב, ניצלו את המצב שנוצר.

בתביעה שהגיש התובע, מתואר כי מדובר בזוג הורים שהתחתנו לפני עשרות שנים וצברו במהלך חייהם נכסים וכספים רבים. עם השנים רכשו בני הזוג נכסים ונדל"ן רב ושגשגו כלכלית. לפני מספר שנים נפטרה האם ולאחר פטירתה התדרדר מצבו הנפשי, המנטלי והגופני של אב המשפחה והוא הפך לסיעודי, נזקק לשירותי מטפלת צמודה ובשל כך נשכרה עבורו מטפלת אשר טיפלה בו עד ליום פטירתו. עוד בטרם הפך לסיעודי היה האב במצב פיזי, מנטלי וגופני מוחלש ביותר.

רכושו של המנוח כלל את הדירה בה התגוררו ועוד מספר רב של חנויות מסחר המושכרות. בתביעה פורט אף כי הנתבעים הסיתו את האב כנגד התובע עד כדי ניתוק קשר עמו והשתלטותם המוחלטת של הנתבעים עליו ועל עסקיו. מאחר ולתובע בן עם מצב רפואי נדיר מורכב, הוא התמקד במשך כל התקופה במצבו הרפואי. לטענתו, בעוד הוא היה מוטרד ועסוק בטיפול בבנו, ניצלו שלושת אחיו, את מצבו הירוד של אביהם, השתלטו על ניהול נכסיו ופעלו בנכסיו ובכספיו כבשלהם, העבירו מאות אלפי שקלים מכספיו של האב למי מהם, החתימו את האב על ייפוי כוח ותצהירים בהיעדר כשירות וכאשר הוא אינו מודע לטיב המסמכים עליהם הוא חותם ואף העבירו נכס מסחרי לאחד מהם ללא תמורה, תוך שמידרו את התובע מכל מידע, החלטה או הכנסה ותוך שהתעלמו והזניחו את מצבו הבריאותי הקשה של האב בשנים האחרונות לחייו.

"היקף ההתנהלות שלא כדין", כתבה עו"ד אלה-לוי בתביעה, "שבוצעה על ידי הנתבעים בנכסי, בכספי ובחשבון הבנק של המנוח, התגלתה לתובע במלואה רק כעת עת נתן בית המשפט הנכבד צו לגילוי מסמכים בכל הנוגע לנכסי המנוח". לדברי עו"ד אלה-לוי, רק לאחר קבלת כלל התדפיסים הרלוונטיים, "נגלתה לעיני התובע התמונה המלאה בכל הנוגע להתנהלות שאינה כדין בכספיו של המנוח המגיעה כדי למעלה ממיליון שקלים וכאשר מדובר בהתנהלות שבוצעה בין הנתבעים בינם לבין עצמם תוך מידור של התובע מכל מידע רלוונטי על מנת שלא יפעל התובע בעניין מצידו".

בסיכומו של דבר, מתוך הבנתם של הנתבעים את מורכבות המקרה, והסיכון כי בסוף ההליך הם עלולים להיות מחויבים בהשבת כל הכספים שנטלו מהמנוח בטרם פטירתו, הגיעה באת כוח התובע להסכם פשרה עם שלושת אחיו של התובע בה נקבע כי הם ישיבו לו סך של 280 אלף שקלים שישולמו לו כחלק נוסף על חלקו של התובע בעיזבון. בית המשפט אישר את הסדר הפשרה ונתן לו תוקף של פסק דין.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

ליצירת קשר עם עו"ד סיון אלה-לוי שלחו וואטסאפ