רבאב אבו סיאם נרצחה אמש (שלישי) ביריות בחצר בית הוריה בלוד. אבו סיאם שהתמודדה לאחרונה עם איומים על חייה לאחר גירושיה לאחר הרצח, התמלאה הרשת בתגובות לאירוע, כאשר גם חברי הכנסת וארגוני נשים הביעו את זעמם על המצב. בתוך כך, תיעוד מזירת האירוע פורסם הבוקר ברשתות, ובו נראים החשודים כשהם מגיעים לזירה עם רכב לבן, עוצרים, פותחים באש ולאחר מכן נמלטים במהירות. 

"הרוצח ירה לכל כיוון כשבתה על ברכיה": עדות מטלטלת מהרצח בלוד

נרצחה בביתה על ידי אביה: ליאנה סבנוק היא הצעירה שנדקרה למוות בבית שמש

סמאח סליימה, מייסדת "נע"ם", אמרה בגל"צ: "אני יודעת שגם המשטרה וגם הרווחה ידעו שיש פה מקרה של מסוכנות גבוהה ומלבד להזהיר את הקורבן לא עצרו את המאיים. הם לא עשו מספיק כדי לעצור את הרצח הזה. אני מאוד כועסת ומתוסכלת מאוזלת היד. קשה לי להגיד לנשים שיבואו להתלונן. קשה לי להגיד להן 'בואו לא נגיע לרמת המסוכנות הזו ונבקש עזרה כי יש מישהו שבאמת אכפת לו', כי אני יודעת שכנראה לא מספיק אכפת למדינה הזו מחיי נשים בכלל, גם בחברה הערבית וגם בחברה הכללית. אבל במיוחד כשגרים במקום כמו לוד או בפריפריה כמו רהט, אז החיים שלנו זולים יותר וכנראה לא שווים".

לילי בן עמי, מנכ״לית פורום מיכל סלה: "הדם של ליאנה ז"ל, שנרצחה בדקירות בביתה, עוד לא יבש ועתה רבאב נרצחה בביתה על ידי אבי ילדיה. איזו מציאות זו שהקורבן צריכה להסתתר, להמלט עד שהיא נרצחת? איזו מציאות זו שרצח אשה בביתה היא ידיעה שגרתית בחדשות? האם יש במדינה הזו מנהיגה או מנהיג שייתן לי תשובות ויגיד 'בטחון נשים בביתן - זה עלי'?". בפורום מיכל סלה אנו קוראות להתכנסות חירום של הקבינט, להוצאת תגובה ופעולות הגנה ושמירה על בטחון נשים בביתן. יהי זכרה של רבאב ברוך. תנחומים מעומק הלב לבנותיה שהפכו יתומות ולמשפחתה".

ליאנה סבנוק ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
ליאנה סבנוק ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

ח"כ נעמה לזימי: "מתעוררת לבוקר קשה ולב שנשבר, במהלך הלילה שלוש ילדות ראו לנגד עיניהן את אמא נרצחת בלוד. רבאב אבו סיאם הייתה אמא, מורה וקורבן לאלימות במשפחה. היא שהתה בעבר במקלט לנשים מוכות וממה שידוע עד כה עדיין הייתה מאוימת על ידי הגרוש שלה. רבאב כבר לא תגדל את בנותיה ותחנך תלמידים. יש לעשות הכל בכדי שהרוצח יתפס ויענש בהקדם.  שולחת תנחומים לבנותיה וקרוביה".

ח"כ מוסי רז הוסיף: "רבאב אבו סיאם, בת 30 מלוד, אם ל-3, נרצחה אתמול. רבאב היתה בעבר במקלט לנשים נפגעות אלימות, וספגה איומים חוזרים מבן זוגה לשעבר. היא הגיעה לביתה בלוד כדי לראות את בנותיה. ע"פ החשד היא נרצחה כשביתה בת השנתיים יושבת על ברכיה. נורא ואיום".

ח"כ אבתיסאם מראענה: "רבאב אבו סיאם, מורה ואמא לשלושה ילדים נרצחה אתמול בלוד. עוד קורבן של מערכת רווחה כושלת.במדינה שוויתרה על הקבוצות המוחלשות, ובהיעדר מעטפת סוציאלית ורשת ביטחון חברתית, אותן קורבנות אלימות ממשיכות לשלם את המחיר היקר מכל, משלמות בחייהן. 3 ילדים יתומים נשארו מאחור להתמודד עם האובדן הקשה מכל. אובדן של אמא".

עוד היא אמרה כי "רבאב ידעה שהיא מאויימת, ואני מבינה שללכת למשטרה זה לא צעד קל ולהיכנס למקלט לנשים, בטח כשאת אמא, זה לא צעד פשוט. נשים ערביות במעגל האלימות מתמודדות עם סטיגמה, מה שמוסיף עוד על הקושי שלהן. מה הפתרון? דיור ציבורי מחוץ לעיר שבה הן מאויימות. המדינה מחוייבת לספק רשת ביטחון לאמהות ולילדיהן".

ממשטרת ישראל נמסר כי היא "מתייחסת במלוא כובד הראש ומטפלת בכל תלונה או מידע שנוגע לאלימות במשפחה בכלל ואלימות בין בני זוג בפרט, כשתיקי החקירה מנוהלים באופן מקצועי ויסודי, בשיתוף פעולה מלא עם כלל הגורמים וגופי הטיפול והרווחה הרלוונטיים. במקרים של חקירת מקרי אלימות בין בני זוג, פועלת המשטרה בכל הכלים המצויים ברשותה מכוח החוק, הכל בהתאם לנסיבות המקרה, כולל במעצר והליכי מעצר עד תום ההליכים, בכתבי אישום ובהוצאת צווי הרחקה נגד חשודים, וכלה במתן מענה משלים להגנה על קורבן העבירה בשיתוף גורמי הרווחה".

אשר לאירוע הרצח, מסרה משטרת ישראל כי "המשטרה פעלה בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת לשמור על חייה של המנוחה לרבות מינוי איש קשר אישי עבורה, הורדת ישומון מצוקה, תדרוך פרטני להתנהלות בחיי היום יום, הבאתה בפני בית משפט שיורה על שהותה בבית מוגן ועוד. נדגיש כי המשטרה לא עודכנה בחזרתה של המנוחה לבית הוריה".

ח"כ עאידה סלימאן: "לא מתלוננים על הכל, אנשים מפחדים"

גם חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, מהרשימה המשותפת, הגיבה לרצח המזעזע של אבו סיאם. הבוקר, כששוחחה עם בן כספית וינון מגל ב-103FM ותקפה את המשטרה על התנהלותה: "המצב לא טוב, תוך 24 שעות נרצחו 2 אנשים, אנו לא סופרים ולא מדברים על ירי פה ושם ועל ניסיון רצח. להסתכל על 4 חודשים ולהגיד שהורידו את האלימות, לא מתלוננים על כל המקרים למשטרה כי יש אנשים שמפחדים להתלונן, הם יודעים שאף אחד לא יגן עליהם וגם אותה משטרה לא תגן עליהם". 

"אבו סיאם התלוננה על אלימות, כולם ידעו שהיא מאוימת כולל המשטרה, אז הציעו שתעזוב את העיר. לבוא ולהתרברב שהורידו את מקרי הרצח, המציאות טפחה על פניהם. הייתי רוצה להודות למשטרה כדי שנתחיל לחיות ביותר ביטחון, זו לא המציאות", הוסיפה חברת הכנסת שאף ייעצה למשטרה "שתיקח אחריות על המציאות ותצניע קצת".

עוד היא טענה כי "אבו סיאם הייתה בסיכון גבוה כפי שהבנתי, מהגרוש שלה, הבנתי שהמשטרה אמרה לה שהיא בסכנה גבוהה, הייתה במקלט וביקשו ממנה לגור במקום אחר, אלו הפתרונות שהמשטרה מציעה". 

בהמשך, הדגישה סלימאן: "תארו לכם שמישהו היה מאיים על יהודי על רקע לאומני, היו מציעים ליהודי לעבור לגור במקום אחר? אם האיום באלימות היה על רקע לאומני, המשטרה הייתה מתערבת והיו לה דרכים אחרות. אנו כנראה צריכים להבין שהאחריות וההצלה של עצמנו מהמצב הזה מוטלת בידינו, כי המדינה עדיין נוהגת בעמדות סטריאוטיפיות תוך ניתוח לא נכון של המצב. יש בעיית אלימות שקיימת גם בחברה היהודית, אך הבעיה היא הפשע המאורגן, והוא לא נפתר רק בענייני חינוך". 

התמונה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת : [email protected]