פרשת הסרסור בסוהרות בבית הכלא גלבוע ממשיכה לעורר הדים, במיוחד לאחר טענותיה של אחת הסוהרות כי נאנסה בידי אסיר ביטחוני, בידיעת מפקדיה. אמש (שבת) הגיבה פרקליטתה של הסוהרת, עורכת הדין קרן ברק, לדבריה של נציבת שירות בתי הסוהר, קטי פרי, ומסרה כי "מרשתי קראה את דבריה של הנציבה פרי, שהבטיחה שהאירוע יתוחקר ויוסקו מסקנות, ואמרה שאין לה טיפת אמון במערכת, שמאז שנת 2018 לא הסיקה אף לא מסקנה אחת, ובוודאי שלא חקרה לעומק את השנים שבהן היא עצמה שירתה בכלא גלבוע".

ליברמן דורש מלפיד: להקים בהקדם ועדת חקירה לחשד לאונס בכלא גלבוע

עורכת דינה של הסוהרת שטענה כי נאנסה: "לא יתכן ששב"ס יחקור את עצמו"

"רק בדיקה חיצונית רצינית תוכל לספק לי את התשובה לשאלה איך העלימו עין מהעובדה שחברותיי ואני עוברות תקיפות מיניות על ידי מחבל", אמרה אותה חיילת־סוהרת.

עורכת הדין קרן ברק (צילום: עמיר צוק)
עורכת הדין קרן ברק (צילום: עמיר צוק)

כאמור, דבריה של עורכת הדין ושל הסוהרת נאמרו בתגובה לקטי פרי, ששלחה איגרת לפקודיה וכתבה: "ביממה האחרונה מתפרסמות בכלי התקשורת השונים ידיעות המעידות על אירוע חמור וקשה, המציב בפנינו אתגר, הן ברמת הארגון, הן ברמה האישית כמפקדים וכהורים וכבני משפחה. כארגון חזק, אשר יודע לעמוד איתן בדרכו, נדע גם הפעם לתחקר, להסיק מסקנות ולטפל במלוא האחריות והחומרה היכן שנדרש".

פרי ציינה: "לנוכח צו איסור פרסום שהוטל על החקירה ועל פרטי האירוע מלפני כחמש שנים, אנחנו מנועים מלעסוק בנושא, להציג את פרטי המקרה ולפזר את העמימות. כעיקרון, איני מתעלמת מכל מידע המגיע לידיעתי, ועקב כך החלטתי לפני מספר חודשים לתמוך ולממן טיפול נפשי לסוהרות לשעבר שהיו מעורבות באירוע גלבוע".

"כמו כן, היכן שנדרש לאחרונה להסיק מסקנות לגבי מפקדים בארגון, בוצע הדבר במלוא האחריות והחומרה. זו דרכי, זו דרכנו. בשנה האחרונה עסקנו רבות ביצירת סביבת עבודה בטוחה, מאפשרת ומוגנת למען סוהרי וסוהרות הארגון, בדגש על אוכלוסיית חיילים סוהרי החובה. לשמחתי, הוועדה שמונתה לאחרונה על ידי הרמטכ"ל לבדיקת תנאי השירות של חיילים בשב"ס שיקפה תמונת מצב של מקום עבודה בטוח לחיילים סוהרי החובה, ולא בכדי אחוז ניכר מהם מבקש להשתלב כסוהרי קבע בארגון ואף לצאת לקצונה", הוסיפה.

נציבת שירות בתי הסוהר קטי פרי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נציבת שירות בתי הסוהר קטי פרי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לסיום כתבה פרי לאנשי שירות בתי הסוהר כי היא גאה בעבודתם. "עלינו לשמור על דרכנו ועוצמתנו כארגון ביטחוני־לאומי בעל שליחות חברתית", כתבה. "ככל שייוודעו פרטי האירוע, נתחקר את המקרה ונפעל בנחישות למניעת אירועים הפוגעים בסטנדרטים הערכיים שאנו מציבים בפנינו. האירוע אינו משקף כלל ועיקר את עבודתכם הראויה, שנעשית מתוך תחושת שליחות, כבוד ואהבת האדם".

בתוך כך, שר האוצר אביגדור ליברמן סיפר כי שוחח עם ראש הממשלה יאיר לפיד וביקש "להקים ועדה חיצונית שתחקור את החשד". "לא מפקירים חיילות וסוהרות", אמר ליברמן. "ביקשתי להקים בהקדם ועדה חיצונית בראשות שופט בדימוס לבדיקה יסודית, מעמיקה ואמינה לכל נושא פרשת החשד לאונס החיילת על ידי אסיר ביטחוני בכלא גלבוע".

השר לביטחון הפנים עמר בר־לב התייחס אף הוא לחומרת הפרשה, ובראיון לחדשות 12 הביע את פליאתו מדוע הוטל צו איסור פרסום על הפרטים ועל החקירה. הוא ציין כי הפרסום חשוב למדינה בכלל ולשירות בתי הסוהר בפרט.
פרשת הסרסור בסוהרות בכלא גלבוע התרחשה בין השנים 2014־2017. על פי החשד, במהלך שנים אלה נענה קצין המודיעין לדרישות האסיר הביטחוני מוחמד עטאללה, שדרש לשבץ סוהרות באגף שבו הוא מוחזק, בהן סוהרות־חיילות. על פי החשד, במהלך המשמרות, במספר רב של אירועים, נהג עטאללה להטריד מינית את הסוהרות - מילולית ופיזית. תלונה רשמית ראשונה הוגשה במשטרה בנובמבר 2017.

בנובמבר 2021, במסגרת ועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת האסירים מכלא גלבוע, טען מפקד הכלא פרדי בן שטרית כי הדברים אכן נעשו במטרה להשיג מידע מודיעיני. יש להדגיש כי האירועים התרחשו לפני שנכנס לתפקידו. "סרסרו בחיילות חובה של הארגון ששירתו בכלא", סיפר. עדות זו הובילה לפתיחה מחודשת של התיק על ידי פרקליט המדינה. קצין המודיעין של הכלא לשעבר ראני באשה פוטר מהשירות לאחר שימוע שנערך לו.