הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

שנת 2009 לא הייתה עוד שנה בהיסטוריה בכל הקשור להונאות. לפני יותר מ-13 שנים הודה ברני מיידוף האמריקאי כי הונה משקיעים בסכום של יותר מ-65 מיליארד דולר ונגזרו עליו 150 שנות מאסר בארצות הברית. שמו הפך שם נרדף לתרמית וגם בשנים שחלפו התגלו לא מעט הונאות פונזי והונאות פירמידה.

בחודש שעבר בית ההשקעות קיפי תבע את חברת הקריפטו הישראלית צלזיוס. בתביעה נטען כי צלזיוס השתמשה בכספי הלקוחות כדי לבצע מניפולציה על מחיר המטבע הדיגיטלי שלה. ניתן גם להזכיר כי עוד לפני כן הורשעו בישראל ערן מזרחי ואמיר ברמלי בשתי פרשות שונות. גם מחוץ לישראל נתפסו לא מעט נוכלים והורשעו כי הונו משקיעים שאיבדו כספים רבים. אז מהן ההונאות הללו ואיך נמנעים מהן? עו"ד ליאור שבי, מומחה להונאות דיגיטליות, יענה עבורנו על השאלות החשובות בנושא.

לפרטים נוספים אודות עו"ד ליאור שבי לחצו כאן 

מה בעצם ההבדל בין הונאת פירמידה להונאת פונזי?
"הונאת פונזי היא סוג של הונאת פירמידה. המשקיעים שמים כספים ומתפתים בעקבות הבטחה להחזר גבוה בפרק זמן קצר. בפועל, אין באמת רווחים שנצברים והכסף עולה במעלה הפירמידה. כאשר ההונאה נחשפת, הכסף נמצא אצל יוזם ההונאה והמשקיעים לא מקבלים דבר".

ומה קורה בהונאת פירמידה "רגילה"?
"בדרך כלל אנשים שמשקיעים כסף בתרמית לא יודעים זאת, הם עושים זאת באופן חד-פעמי ואומרים להם שהם יכולים להציע את אותה הצעה לאנשים אחרים. כך נוצר מצב שכל הכסף הולך לאדם אחד או אליו ואל שותפיו והמשקיעים לא מקבלים רווח וגם לא את החזר ההשקעה".

מהניסיון שלך, מדוע אנשים לא נזהרים מעסקאות כאלה?
"לא תמיד קל לזהות הונאות פירמידה או הונאות פונזי. עם השנים השיטות השתכללו והנוכלים יודעים איך לפתות משקיעים. התפתחות זירות המסחר הדיגיטליות גרמו לעוד הזדמנויות להרוויח כספים באופן מהיר, וגם שם הנוכלים מנסים לעשות "מכה". זה יכול להיות ב-NFT, פורקס, קריפטו, אופציות בינאריות ועוד".

אז איך בכל זאת מזהים הונאות?
"אם אתם רואים הבטחות לתשואות גבוהות בזמן קצר, כדאי שתידלק לכם נורה אדומה ובוהקת. יש אנשים שמרוויחים הרבה כסף במעט זמן, אבל בדרך כלל אין קסמים בעסק הזה. אם נותנים לכם תחושה שאתם חלק ממספר אנשים מצומצם שמקבל הזדמנות נדירה להשקיע, תתחילו לחשוד".

עוד הוסיף עו"ד ליאור שבי: "תמיד תבדקו את הרקע של מי שאתם עובדים מולו ותבקשו תיעוד רשמי של הפעולות. האתר שמולו אתם עובדים יכול להיראות טוב מבחינה עיצובית ומבחינת הממשק, אבל מאחוריו עלולים לעמוד נוכלים שלא יחזירו לכם אפילו שקל".

עורך הדין ליאור שבי (צילום: תומר רוטנברג)
עורך הדין ליאור שבי (צילום: תומר רוטנברג)

נעקצתם? אל תחכו אפילו דקה

כמו בסוגים אחרים של הונאות, הונאות דיגיטליות למשל, הזמן משחק תפקיד חשוב. אם אתם מגלים שנעקצתם, או אפילו אם אתם חושדים שזה המצב, פנו באופן מיידי לעורך דין המתמחה בתחום. ככל שתחכו יותר זמן, האפשרות לתקן את המצב תתרחק.

מהן הפעולות שאפשר לנקוט?
"במהלך השנים נתקלנו במשרד בסוגים של הונאות שונות ומשונות. הלקוחות מגיעים מבוהלים ומבולבלים ואנחנו מנסים להרגיע אותם ולבצע את הפעולות הדרושות על מנת להשיב להם את הכספים, בין אם זה בארץ ובין אם בחו"ל".

אפשר להגיש תביעה נגד הנוכלים?
"מטבע הדברים אלו אנשים שמנסים לחמוק מהחוק עם מינימום תיעוד ודרכי יצירת קשר. למרות זאת, יש כלים על מנת לאתרם או את החברה בה הם נמצאים ובפעמים רבות מוגשות תביעות ובסופו של דברים הכספים מוחזרים ללקוחות שעקצו אותם".

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).