הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

בית המשפט העליון קיבל את ערעורו של נאשם בעבירות מס חמורות ובעבירות בניגוד לחוק פשיטת הרגל, והמיר עונש מאסר של 14 חודשים בעבודות שירות בלבד. בכך התקבלה עמדת סנגורו של הנאשם, עו"ד אלי סרור, שטען כי אין לגזור עליו עונש מאסר אלא לסייע בשיקומו. השופטים ציינו בהחלטתם כי במידה ויחרוג הנאשם מהכללים הקפדניים של הממונה על עבודות השירות הוא עלול להישלח למאסר. 

הנאשם, תושב הצפון העוסק בתחום הבנייה, עמד לדין בגין שני אישומים. ע"פ עובדות האישום הראשון, במהלך השנים 2014-2017 עבד הנאשם בבנייה ובשיפוצים ובחודש יולי 2015 החל לעבוד כעוסק מורשה תחת שמה של חברה שנרשמה על שם גיסו. 

בתקופה האמורה, כך נטען, במסגרת עבודתו ביצע הנאשם פרויקטים שונים וקיבל עבורם תמורה, אשר בגינה היה חב בניהול ספרי חשבונות, בהגשת דוחות תקופתיים ובתשלום מס כנדרש ע"פ פקודת מס הכנסה וחוק מע"מ. הנאשם הפר חובתו זו ולא דיווח על ההכנסות שהפיק מעבודתו משנת 2014 עד חודש יולי 2015. כך, נטען, מחודש יולי 2015 ובשנות המס 2016-2017, דיווח הנאשם רק על חלק מההכנסות העוסק המורשה, תוך שהוא עושה שימוש בשם העוסק ובחשבוניות שהופקו עבורו, וזאת במזיד ובכוונה להתחמק מתשלום מס. סך ההכנסות שהושמטו כ-1.7 מיליון שקל שהסכום המע"מ הגלום בהן עומד על כ-300 אלף שקל. 

האישום השני עסק בהליך כינוס נכסים ופשיטת רגל שהגיש הנאשם לביהמ"ש המחוזי בחיפה באפריל 2012, במסגרתו הצהיר על חובות בסך כ-1.9 מיליון שקל ועל כך שאין לו מקום עבודה קבוע והוא משתכר 3,000 שקל בחודש מעבודות מזדמנות. לבקשתו הוצא לו בנובמבר 2012 צו כינוס ובינואר 2014 הוא הוכרז כפושט רגל.

על פי האישום, בין השנים 2014-2017 הנאשם הגיש רק חלק מהדוחות ולא דיווח לכונס הרשמי על מלוא התמורה וההכנסות שהתקבלו אצלו מעבודות הבנייה והשיפוצים בסך כ-4 מיליון שקל ולא גילה את פעילותו העסקית ואת דבר פתיחת העוסק המורשה על שמו של אחר. 

באוקטובר 2020 הגיע הנאשם להסדר טיעון עם התביעה, בטרם החלה שמיעת הראיות בתיק. במסגרת ההסדר הוא הודה בעובדות כתב האישום המתוקן בעבירות מס הכנסה, חוק מס ערך מוסף, ופקודת פשיטת הרגל, לאחר שהודה בהעלמת הכנסות מרשויות המס והמע"מ ואי גילוי נאות על נכסיו במסגרת הליך פשיטת רגל שבו נקט. ההסדר כלל תיקון של כתב האישום, אך ללא הסכמות לעניין העונש. 

לאחר הרשעתו הופנה הנאשם לתסקיר שירות מבחן שקבע תחילה כי קיים סיכון ברמה בינונית-גבוהה להישנות התנהגות עוברת חוק בעתיד. אולם בהמשך, במסגרת תסקירים נוספים ולאחר שהחל בהליך טיפולי, קבעה קצינת המבחן כי הסיכון בעניינו פחת ובהתאם המליצה להטיל עליו צו מבחן למשך כשנה וחצי לצורך המשך השתלבותו בהליך הטיפולי שיקומי ובנוסף צו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 300 שעות, שיהיה בו כדי לחברו לחומרת העבירות ולפגיעה בחברה. 

מנגד, דרשה המדינה להטיל על הנאשם עונש מאסר בפועל של מספר שנים, שזהו, לשיטתה, המתחם הראוי לעבירות מסוג זה. עוד צוין כי  אף שהנאשם שילם את החוב למס הכנסה והסיר את המחדל הוא עשה זאת רק לאחר הגשת כתב האישום. התביעה ציינה את הצורך לתת ביטוי הולם להרתעת היחיד והרבים. 

ב"כ הנאשם, עו"ד אלי סרור, טען, כי "מבלי להקל מחומרת העבירות לא הייתה לנאשם כוונה לרמת את רשויות המדינה ולהתעשר שלא כדין, אלא שמדובר במעידה שאינה מאפיינת אותו ונוצרה על רקע המצוקה הכלכלית אליה נקלע העסק שניהל והצטברות החובות שהובילו לפשיטת רגל. בשל מגבלות הליך זה נאלץ הנאשם לבצע את העבירות כדי לפרנס את משפחתו וילדיו".

עוד ציין עו"ד סרור את השיקולים הפועלים לטובת הנאשם, ובהם העדר עבר פלילי, ההודיה בהזדמנות הראשונה, החרטה על מעשיו והצורך לעמוד בהתחייבויותיו, לשלם את חובותיו ולתקן ככל האפשר את הנזק שגרם. "עובדה היא שהנאשם שילם את סכום מס ההכנסה ובכך הסיר את מחדלו באופן מלא", כך לשיטתו. 

למרות זאת, גזר ביהמ"ש המחוזי בחיפה עונש מאסר של 14 חודשים בפועל לצד קנס של 65 אלף שקל. השופטת ציינה בגזר הדין כי לא מצאה מקום לסטות ממתחם העונש שקבעה מטעמי שיקומו של הנאשם והפרוגנוזה החיובית עליה הצביע שירות המבחן. "כפי שציינתי", כתבה בגזר הדין, "חומרת מעשיו ברורה מאליה, במיוחד כשמדובר בסדרה ארוכה של מעשים שבוצעו במשך שנים תוך העלמת כספים שיטתית מהמדינה ומהנושים, ותוך ניצול רשויות החוק ומערכת המשפט. לטעמי, בנסיבות אלו גוברים שיקולי הגמול על פני שיקומו של הנאשם, כשיש לתת דגש גם על שיקולי הרתעת היחיד והרבים הנדרשים בעבירות אלו שקלות לבצוע וקשות לגילוי".

על העונש החמור הזה, של 14 חודשי מאסר בפועל, ערער בא כוחו של הנאשם, עו"ד סרור לעליון, ועמדתו התקבלה. משכך, יחל בקרוב הנאשם לרצות את עונשו בעבודות שירות ולא ייכנס לכלא.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של משרד עוה"ד סרור בן הרוש לחצו כאן

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).