שופט בית המשפט העליון יצחק עמית הורה על עיכוב ביצוע בפסיקת בית המשפט המחוזי בירושלים מלפני חודשיים, שלפיה על הרשות הפלסטינית לשלם 130 מיליון שקל פיצויים למשפחותיהם של 35 קורבנות טרור ושבעה פצועים מפיגועי האינתיפאדה השנייה.  זאת בעקבות תביעה שמוביל ארגון שורת הדין זה שני עשורים. בכך נעתר השופט לבקשת הרשות הפלסטינית.

בעקבות החלטת השופט המשפחות השכולות זועמות. ״עברו יותר מ־20 שנה, ולא רק שהסכומים שנפסקו הם מבזים בכל קנה מידה, גם את כבשת הרש הזו מעכבים ומעכבים?!״, שאל מיכאל נורז׳יץ, אחיו של ואדים נורז'יץ ז"ל, חייל המילואים שנרצח בלינץ׳ ברמאללה.  נורז'יץ הוסיף כי ״ההתנהלות של המערכת בענייננו פשוט בלתי נתפסת. כמובן שברגעים הסמוכים לאירוע כל בכירי המדינה מגיעים ומבטיחים לעשות כל אשר בידם רק לגדוע את הטרור. בית המשפט העליון מחליט לעכב את העברת הפיצויים, כאילו ההעברה לא מספיק התעכבה עד היום. עד שההורים שלי, בת 81 ובן 83, לא יעברו מן העולם - הם לא יירגעו?״.

מדובר בפסק דין שניתן עבור 15 תביעות נזיקין שהוגשו בשם נפגעי פיגועי טרור משנת 1996 עד 2002, שבהם נרצח ואדים נורז'יץ ז״ל, שלושה מבני משפחת דיקשטיין שנרצחו בפיגוע ירי בדרום הר חברון וארבעה מבני משפחת גביש, שנרצחו בפיגוע החדירה לביתם בליל הסדר. נשיאת שורת הדין עו״ד ניצנה דרשן־לייטנר: ״זוהי שערורייה שלא תתואר ועוול גדול. לא יעלה על הדעת שאחרי 22 שנה של הליכים משפטיים, ולאחר שזכו סוף־סוף בפסק דין לטובתם, בית המשפט יעכב את תשלום הפיצויים לקורבנות הטרור ללא כל בסיס.

"ההחלטה נוגדת את ההלכה הפסוקה, שאין מעכבים ביצוע פסק דין כספי. והיא ניתנה במקרה הכי לא ראוי, של קורבנות טרור שהרשות הפלסטינית אחראית לרצח יקיריהם, וכעת זוכה בפרס שלא לשלם את מה שנפסק נגדה. נמשיך להילחם עד שהקורבנות יקבלו את המגיע להם״.

בתגובה, מסרה הרשות השופטת: "כמקובל וכנהוג בבקשות לעיכוב ביצוע, הבקשה הועברה לתגובת המשיבים (המשפחות השכולות) עד ליום 9.11.2022, והמשיבים כמובן רשאים להקדים את תגובתם. עד להחלטה שתתקבל לאחר שהמשיבים יגיבו – ניתן צו ארעי המעכב העברת הכספים. אין כאן החלטה סופית ובוודאי לא החלטה "חסרת תקדים".