הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר

יש משהו מרגש ומסעיר בלנהל רומן עם הבוס שלך (או הבוסית שלך). יש סודיות והסתרה מפני הקולגות, יש מבטים נסתרים בחדרי ישיבות ונגיעות קלות ליד מכונת האספרסו. אבל אם מערכת היחסים מסתיימת, זה עלול לגרור הרבה דם רע, הליכים פליליים ואפילו נקמה. האם אפשרי לנהל זוגיות עם הבוס? תקראו ותשקלו שנית.

קשר בהסכמה עם הבוס זה כמובן לא דבר חדש, והרומן הזה לא הומצא היום. יחד עם זאת, גם היום, כמו בעבר, במשחק הזוגי הזה יש שניים שהם לעולם לא שווים - מצד אחד הבוס, שהוא בעל המרות, ומצד שני העובד/ת, שהוא נתון למרותו. 

כלומר, מלכתחילה מדובר במערכת יחסים לא שוויונית בכלל. לאחד יש את הכוח והשליטה על השני מבחינת הכסף, המשכורת, על מעמד העובד/ת וגם על המשך העבודה במקום. לכן, נקבע בפסיקה זה מכבר, כי בכל מערכת יחסים שבין בכיר לזוטר קיים מצב של ניצול יחסי מרות, זוהי עבירה פלילית. 

עורך הדין אמיר ברכה (צילום: אמיל מושיאייב)
עורך הדין אמיר ברכה (צילום: אמיל מושיאייב)

במידה וייפרדו בני הזוג, האם יוכלו שניהם להמשיך ולעבוד זה לצד זה באותו המקום? אם אחד מהם צריך לעזוב, מי זה יהיה? הבוס או העובדת? מי הוא זה שיצטרך לשלם את המחיר ולהתחיל הכל מהתחלה?

לא בכדי מגדיר החוק ניצול יחסי מרות כחלק מהטרדה מינית. על פי החוק, יחסי מרות הם יחסים שבהם לצד אחד יש שליטה על הצד השני והדבר כולל גם יכולת השפעה או סמכות אכיפה. בפסיקה נקבע זה מכבר כי מערכת יחסים מינית בין ממונה לכפופים לו עשוי להיכלל תחת חוק זה. כלומר, מנהל שמנהל רומן עם עובדת שלו צריך לקחת בחשבון שעשויים להיפתח נגדו הליכים פליליים. במידה ואכן יפתחו הליכים כאלו חובת ההוכחה היא עליו. 

במידה ומתנהל רומן בין בעל המרות לכפופ/ה לו יהיה על הבכיר מבין השניים להוכיח שאכן מדובר בהסכמה אמיתית והדדית למערכת היחסים והיא לא נכפתה בצורה זו או אחרת על העובד. כלומר, גם בהליך הפלילי יהיה על הבכיר להוכיח כי הוא לא כפה את עצמו על העובדת ולא התנה את היחסים ביניהם בהטבה כזו או אחרת. 

ומדוע מגדיר החוק כך יחסי מרות? האם לא יותר לשני אנשים בוגרים לנהל מערכת יחסים (סודית או גלויה)? האם מקום העבודה אינו מקום לגיטימי להכרת בני זוג? אז זהו, שיכול מאוד להיות שכן, אך מדובר גם בפתח, לא קטן, לניצול ולכפייה. ההנחה היא כי במערכת יחסים שכזו, גם אם הכפוף אינו רוצה לנהל רומן, הוא יחשוש מלהביע אי הסכמה משום שלבכיר/ה יש שליטה כלשהי עליו ועל עתידו. 

כך למשל, בפס"ד שניתן בעבר בביה"ד הארצי לעבודה, נקבעו פיצויים בגובה 35 אלף שקל לעובדת שניהלה רומן עם הבוס שלה, התגוררה עמו ואף ילדה להם ילד משותף. פסק הדין של בית הדין הארצי קבע כי בהטרדה מינית במסגרת יחסי עבודה מצדו של בעל מרות, לא נדרש כי העובדת תביע אי הסכמה וכי למעשה היא לא ניהלה את מערכת היחסים הזו מתוך רצון כן ואמיתי.  

נטל ההוכחה, כך קובעת הפסיקה, מוטל על העובד הבכיר במערכת היחסים הזו. יהיה עליו לשכנע את בית המשפט כי מערכת היחסים הייתה הדדית ולא הטרדה מינית. דיווח על הקשר במקום העבודה עם תחילת מערכת היחסים או הפרדת מרות במקרה של קשר הדדי, עשויים לסייע לבכיר/ה בבוא היום כדי להוכיח את עמדתם. לא תמיד זה אפשרי, לא תמיד עושים זאת ואולם זה חשוב כדי להגן על שמם. האפשרות הנוספות היא פשוט לא להיכנס לזה מלכתחילה.

הן בתוך מקום העבודה והן מחוצה לו עבירות מין הן כר נרחב לעלילות שווא. לכן גם עובד או מעסיק עלול למצוא את עצמו כחשוד או נאשם בעבירות מין, אף שהוא חף מפשע. מדיניות המעצרים בישראל כלפי חשודים בעברות מין היא קשוחה ולעיתים מספיקה תלונה בודדת כדי להעמיד לדין אדם, ללא עבר פלילי, בעבירות אונס, מעשה סדום או מעשים מגונים. 

חשיבות הייצוג המשפטי
חשוב להקפיד על מספר כללים כשמתגוננים בפני חשדות הנוגעות לעבירות מין. ראשית, חשוב ביותר להתייעץ עם עו”ד פלילי המומחה לעבירות מין עוד לפני החקירה. אל תמסרו כל גרסה לפני שקיבלתם ייעוץ משפטי. עו"ד פלילי המומחה לעבירות מין יבין את החשד, מכיר את התנהלות החקירה ויגבש אסטרטגיה שתסייע לכם לצאת מהבור. זכרו שכל דבר שאתם אומרים נרשם ועל כן היזהרו בדברים שאתם אומרים לחוקרים. קחו בחשבון גם שעליכם להיזהר מהאפשרות שתוקלטו ללא ידעתכם, לכן היזהרו בדבריכם גם בשיחות מסדרון וגם בשיחות טלפונית. 

כל תיק של עבירות מין עומד בפני עצמו ושונה מאחרים באופיו ובנסיבותיו, וכך גם ההגנה בפניו. על כן יש חשיבות בקבלת הגנה משפטית מעו"ד פלילי המתמחה בעבירות מין, שכן מדובר בהתמחות ספציפית. זכרו כי הענישה בעבירות מין היא מחמירה והתנהלות לא נכונה עלולה להוביל אתכם למעצר ממושך, הרשעה וגם לעונש מאסר. כן, גם כאשר מדובר בתלונת שווא.

לפרטים נוספים אודות עו"ד אמיר ברכה לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).