משטרת מחוז ירושלים נערכת למבצע מעצרים של חשודים פלסטינים בהפרות סדר אלימות באזור הר הבית ובמזרח ירושלים במהלך ימי חג ראש השנה. עד כה נעצרו 16 חשודים בגין מעורבותם בהפרות סדר וניסיונות לפגוע בשוטרים, ובמשטרה מתכוונים כאמור לבצע שורה של מעצרים נוספים.

היערכותם המוקדמת של השוטרים בפיקודו של מפקד המחוז ניצב דורון תורג'מן, ופריסת כוחות מתוגברים של לוחמים ותגובתם המהירה, מנעו אירועים חריגים והצליחו להביא להשלטת הסדר, לאור התפרעויות והפרות סדר אלימות שעוררו עשרות רעולי פנים במזרח ירושלים ובהר הבית במהלך עלייה לרגל של מתפללים לתפילות ראש השנה.

חלק מהפורעים פגעו, לטענת המשטרה, במסגדים בניסיון לעורר פרובוקציות, אולם התגובה המשטרתית המהירה מנעה התלהטות מיותרת. במהלך הלילה שבין שני לשלישי הסתגרו מספר צעירים במסגד בהר הבית, ובשעות הבוקר - עם תחילת הביקורים במקום - החלו מפירי הסדר שבתוך המסגד בירי זיקוקים לסירוגין מתוכו.

"אותם מפירי סדר גרמו לחילול המסגד ופגיעה בו", אומרים במשטרה. עוד קודם לכן החלו עשרות מפירי סדר בקריאות הסתה באזור שער האריות בעיר העתיקה, וחלקם אף יידו אבנים לעבר כוחות המשטרה. הללו עצרו באזור בשעת מעשה שני חשודים שיידו אבנים לעבר הכוחות, ופעלו להדיפת מפירי הסדר. מיד לאחר מכן הביקורים נמשכו כסדרם.

במשטרה טוענים כי במהלך הימים האחרונים מופצים ברשתות החברתיות פרסומים שקריים רבים לגבי הר הבית, במטרה להתסיס את השטח ולהסית לאלימות. במשטרה מבהירים כי אין כל שינוי בנוהג הקיים זה שנים רבות בהר הבית בהקשר של תפילות מוסלמים או של ביקורי ישראלים ותיירים במקום.

בינתיים שוטרי מחוז ירושלים ממשיכים לפעול בכוחות מתוגברים במזרח העיר ובאזור העיר העתיקה במסגרת ההיערכות המוגברת במהלך חגי תשרי. ביקורים של תיירים ויהודים בהר הבית התקיימו גם אתמול כסדרם.

לצד זאת זוהו מספר צעירים רעולי פנים בתוך המסגד שקראו קריאות הסתה וניסו לבצע פרובוקציה במקום, ובשלב מסוים הם גם חיללו את המסגד בכך שהלמו בחוזקה בחפצים שונים בדלתותיו. פורעי החוק אף שיחקו כדורגל בכניסה למסגד, והפריעו בעיקר למתפללים מוסלמים בכניסתה. אחד מאותם חשודים רעולי פנים, בן 18 ממזרח ירושלים, נעצר לחקירה במרחב דוד בחשד להסתה לאלימות.

בנוסף, אתמול בבוקר התקבל דיווח במוקד 100 של המשטרה על סרטון שעלה בשידור חי ברשת הטיקטוק ובו חשד לדברי הסתה. בתוך זמן קצר המשטרה עצרה חשוד במעשה, גבר בשנות ה־40 לחייו תושב המרכז, והעבירה אותו לחקירה. בתוך כך, מפכ״ל המשטרה רנ״צ יעקב שבתאי הגיע אתמול בבוקר לעיר העתיקה, פגש במפקדים ובשוטרים הפועלים באזור, וקיבל ממפקד המחוז ניצב תורג׳מן סקירה על ההיערכות המוגברת ופריסת הכוחות בשטח.

לדברי המפכ"ל, "אנו בשיאה של פעילות מוגברת של שוטרי ולוחמי משטרת ישראל בכל רחבי הארץ, לרבות בירושלים ובגזרת העיר העתיקה, כדי לאפשר לאזרחי ישראל לחגוג את ראש השנה בביטחון. הכוננות הגבוהה שבה נמצאת משטרת ישראל תימשך במהלך כל חגי תשרי, כאשר לצד פעילות הכוחות בכל המישורים הציבור מתבקש להמשיך לגלות ערנות ולדווח לנו על כל דבר חריג".