בית המשפט השלום בתל אביב קיבל היום (שני) את תביעת הדיבה הדיבה שהגיש ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ובני משפחתו נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. נתניהו ואולמרט עצמם לא נכחו בדיון.

שרה נתניהו העידה בפני אולמרט: "אני לא חולת נפש, לא אושפזתי באוסטריה"

"ניסיון סחיטה מובהק": משפחת נתניהו מגיבה לדרישות אולמרט בתביעת הדיבה

בסך הכל על אולמרט נגזר לשלם לבני משפחת נתניהו 62,500 שקלים בנוסף להוצאות 10,000 שקלים ועלות של עורכי דין 25,000 שקלים.  בפתח הקראת פסק הדיון אמר השופט יריב: "גם היום ההתמודדות עם מחלת נפש מלווה בתיוג חברתי שלילי המתמודדים נאלצים להתמודד לא רק עם המחלה עצמה אלא גם עם תפיסה חברתית שמטילה עליהם סטיגמה שלילית לעתים עד בידוד חברתי".

תביעת הדיבה של משפחת נתניהו נגד אהוד אולמרט (צילום: אבשלום ששוני)
תביעת הדיבה של משפחת נתניהו נגד אהוד אולמרט (צילום: אבשלום ששוני)

"על אולמרט היה להראות מה היא התנהגות המצביעה על מחלת נפש, ומחלה הדורשת אשפוז בפרט. חוות דעת רפואית הנדרשת במקרה כזה היא תאורטית המתבססת על הספרות המקצועית. זהו עניין של מומחיות רפואית, בית המשפט אינו יכול לקבוע אבחנה כזאת. השאלה היא שאלה רפואית ברורה וחד משמעית, עם תשובה חד משמעית - כן או לא. אני קובע כי אולמרט לא עמד בנטל המוטל עליו להוכיח את טענת אמת דיברת", הוסיף.

לדבריו, "הדברים נאמרו באופן כזה שמשווה להם מקצועיות ורציניות. הגעתי למסקנה שלא ניתן לראות אותם כהבעת דעה בתום לב. קשרו הפוליטי מביא להתייחסות מקלה יותר בשל חופש הביטוי הפוליטי. גם רעייתו ובנו של נתניהו דמויות ציבוריות. עובדת היותו של הנפגע איש ציבור יש לתת משקל בקביעת סכום הפיצוי. אני סבור שהפיצוי של נתניהו הוא הנמוך מבין השלושה".

בהמשך, פירט השופט יריב את הנימוקים לעונש ואמר: "במדרג הפיצוי זכאים ילדיו של איש ציבור שנפגע מלשון הרע לפיצוי הגבוה מבין השלושה. אלא שבעניינו של יאיר נתניהו, אולמרט הציג ראיות המצביעות על כך שהוא פרסם ברשתות טענות המייחסות לגורמים שונים מחלות נפש ושיש לאשפז אותם בבית חולים פסיכיאטרי. העובדה שביטויים דומים לאלה שעליהם הוא מלין מוצאים את ביטויים בשיח שלו עצמו. אני רואה קושי בכל שיקבל פיצוי על אותם ביטויים בדיוק".

הסנגור של אולמרט התייחס לאחר המשפט לאפשרות של הגשת ערעור, ואמר כי "אנחנו נקרא את פסק הדין, יש החלטות שלא הסכמנו איתן אבל זרמנו איתן. נשקול היטב הגשת ערעור". 

עורך הדין של אהוד אולמרט לאחר הדיון בתביעת הדיברה שהוגשה ע"י משפחת נתניהו. צילום: אבשלום ששוני

מנגד פרקליט משפחת נתניהו, עו"ד יוסי כהן, מסר: "עוד עלילת שקר נגד ראש הממשלה נתניהו, רעייתו ומשפחתו התנפצה. היום נקבע שאהוד אולמרט שיקר. טוב לדעת שאפילו בעולם מטורף והזוי שבו הורגלנו שמותר להפיץ כל שקר גס ופוגעני נגד ראש הממשלה נתניהו, רעייתו ומשפחתו - הוצבו היום גבולות ברורים וחד משמעיים, ששמו סוף לשקר המרושע של אולמרט". 

כזכור, התביעה בגין לשון הרע הוגשה במאי 2021, ובמסגרתה דורשים בני משפחת נתניהו פיצוי של 837 אלף שקלים מאולמרט. זאת, בטענה שראש הממשלה לשעבר הוציא את דיבתם בראיונות ב"דמוקרטTV" ובתכנית "אופירה וברקוביץ'" בערוץ 12, כשאמר כי הם "חולי נפש" הזקוקים לטיפול פסיכיאטרי.