הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

בשנת 2018 התחוללה בישראל מהפכה של ממש בתחום השיפוצים. מהפכה זו אפשרה לקבלנים ושיפוצניקים רבים לקבל רישיון בענף השיפוצים (ענף 131), רישיון שהתקשו לקבל קודם. מה היתרונות של קבלת רישיון בענף השיפוצים ואיך זה יכול לבוא לידי ביטוי ברווחיות של העסק? על כך במדריך שהכנתי. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד תומר סופר לחצו כאן

עד לפני מספר שנים, קבלנים רבים נתקלו בקושי רב בהוצאת הרישיון לענף השיפוץ ודבר זה עיכב את ההתפתחות המקצועית והעסקית שלהם. אולם, כאמור, הרפורמה בתחום משנת 2018 הגמישה את התנאים ופתחה את הדלת לקבלנים נוספים. 

רישיון בענף השיפוצים, הינו רישיון בענף 131 א, מאפשר לבצע עבודות שיפוץ עד לסכום של כ-377 אלף שקל לכל שיפוץ. קבלן יכול לבצע מספר שיפוצים במקביל אך לא ניתן שכל שיפוץ יעלה על האמור בחוק. 

עורך הדין תומר סופר (צילום: סטודיו סגול)
עורך הדין תומר סופר (צילום: סטודיו סגול)

מה הם התנאים לקבלת הרישיון?
קבלת רישיון בענף השיפוצים מותנית בניסיון מוכח של 5 שנים בעבודות שיפוץ כעצמאי או שכיר, אולם במקרים מסוימים יוכל הקבלן להציג גם ניסיון שהוא פחות מחמש שנים. 

כדי לקבל את הרישיון יש להגיש בקשה לרשם הקבלנים. בבקשה זו יפרט הקבלן את הניסיון הרלוונטי שיש לו בענף השיפוצים, כולל ההיקף הכספי של העבודות, מהות העבודה, מיקום ותאריכים. 

הבקשה של הקבלן תועבר לבדיקת לנציגי רשם הקבלנים אשר תבחן את הוועדה מבחינה פרוצדוראלית ובמידת הצורך ישלחו שאלות והבהרות בקשר לבקשה. לאחר מכן הבקשה תגיע לוועדה המייעצת שבה עומדים מומחים ובוחנים את הבקשה מבחינה מהותית. בתום דיון תכריעה הוועדה אם להעניק רישיון לקבלן, בכפוף למבחן מטעם משרד הבינוי והשיכון או לדחות את בקשתו. במקרים אחרים יזומן הקבלן לדיון בפני הוועדה ולאחריו תתקבל הכרעה בבקשתו.

במידה והוועדה תחליט כי על הקבלן לגשת למבחנים,  חשוב לדעת שמדובר במבחן אמריקאי של 100 שאלות שניתן לעשות אותו לבד והוא כולל היבט מקצועי והיבט בטיחותי. ניתן גם לעבור קורס, אינטרנטי או פרונטלי ובסופו ניתן להיבחן על 50 במקום 100 שאלות. 

במידה והקבלן עמד בדרישות הוועדה המייעצת - הוא יקבל רישיון בענף השיפוצים. 

למה זה טוב?
ראשית, רישיון מקנה לשיפוצניק אפשרות לעבוד על פי חוק ועניין זה מעניק לו שקט נפשי בעבודתו. שנית, ברגע שיש לקבלן רישיון הוא נתפש על ידי הלקוחות כשיפוצניק רציני וטוב היות שאתה מפוקח על ידי רשם הקבלנים ועברת את התנאים לקבלת הרישיון.

אף שמדובר ברישיון בהיקף כספי יחסית נמוך, יוכל הקבלן במהלך השנים להגדיל את ההיקף הכספי של הרישיון ואף להגיע להיקפים שאינם מוגבלים מבחינה כספית . בנוסף, הרישיון מאפשר לקבלנים לגשת למכרזים ולהיפתח לאפשרויות עסקיות חדשות שלא היו פתוחות בפניו קודם להוצאת הרישיון. 

רישיון בענף השיפוצים גם מאפשר לשיפוצניקים לקבל היתרים לעובדים פלסטינים, ובכלל לשווק את עצמם עם הרישיון ולבדל אותם משיפוצניקים אחרים שלא עובדים כחוק.

שיקול נוסף להוצאת רישיון הוא הכיסוי הביטוחי. במידה ומתברר שהקבלן עבד בהיקף שמעבר לרישיונו, חברת הביטוח תתנער ממנו במקרה של תאונה או פציעה של עובד. במקרה כזה תטען חברת הביטוח כי הקבלן  עבד שלא כחוק ובניגוד להיתרים שלו ולכן אינו זכאי לכיסוי.

חשיבות הייעוץ המשפטי
רשם הקבלנים הינו גוף מורכב ומלא בדרישות פרוצדוראליות ומהותיות ולכן הרישיון לא ניתן לכל אחד שמבקש . על כן, יש חשיבות לייצוג משפטי של עורך דין המתמחה בנושא שידאג לכל השלבים עד קבלת הרישיון. עורך הדין יכין את הבקשה, יגיש אותה ויענה בשם הקבלן לשאלות הפקידים, בנוסף, הוא יכין את הקבלן לוועדות וילווה אותו אליהן.

יש חשיבות בבחירת עו"ד שיש לו ניסיון מול רשם הקבלנים המבין את התחום באופן מעמיק ובמיוחד את חוקי הקבלנים. ישנם עורכי דין בודדים שתחום רישום הקבלנים הוא תחום ההתמחות שלהם. במידה והגורם המטפל לא ידע לטפל ולענות על בקשות הרשם, תהליך הוצאת רישיון יכול להתעכב זמן רב. אך שיש טיפול של עו"ד מומחה ברישום הקבלנים, התהליך יהיה מסודר, נכון וללא עיכובים מיותרים. 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר