פיגוע טרור משולב התרחש הבוקר (רביעי) בירושלים. ראשיתו בפיצוץ מטען חבלה רב עוצמה, שהונח בתוך תיק בסמוך לתחנת אוטובוס בשכונת גבעת שאול בירושלים, גלש לפיגוע נוסף קטן יותר, בסמוך לתחנת אוטובוס בשכונת רמות. נציין, כי חצי שעה חלפה בין שני הפיגועים, כשבראשון נפגעו 27 אזרחים, ומותו של אחד מהם נקבע בבית החולים כעבור זמן קצר.

המחבל הניח תיקים ליד התחנות: כך בוצע הפיגוע בי-ם - ואלו המטענים שהופעלו
עד ראיה לפיגוע הראשון משחזר: "עמדתי עם עשרות אנשים, אולי מאות. זה פשוט נס"
חמאס מגיב לפיגוע המשולב בירושלים: "הזהרנו שלא נשתוק על הפשעים הציוניים"

עשרה מהפצועים נותרו בבית החולים להשגחה וטיפול. זמן קצר לאחר שפונה לשם על ידי צוותים של מד"א. עשרה נפגעים נוספים נותרו בבית החולים להשגחה וטיפול, ואילו בפיגוע השני, בדרך של נס, נרשמו שלושה פצועים קל בלבד. בנוסף, פצועים נוספים ונפגעי חרדה קיבלו טיפול ראשוני ושוחררו.

המפגע, האחראי ככל הנראה על שני הפיגועים, הגיע למקום כשהוא רכוב על פי החשד על אופניים חשמליים. הוא הניח את התיק בשכונת גבעת שאול, והפעיל על פי ההערכות את המטען באמצעות מנגנון הפעלה מרוחק. במשטרה מציינים כי "בתוך כלל המידע, היה גם ממידע שהתייחס לפיגועים מהסוג האמור, וכן על הכוונה לפגוע במזרח ובמרכז ירושלים. עם זאת, המידע לא היה ממוקד לגבי יום ומיקום מדויקים".

כוחות הביטחון בזירות האירוע בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות הביטחון בזירות האירוע בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי, הנחה לפרוס את כל הכוחות - כ-5,000 שוטרים, אליהם מתווספים לוחמי מג"ב וצה"ל - זאת במקביל לפעילות של כוחות שב"כ, וכן לתפעל את כל היחידות הטכנולוגיות וכוחות הכלבנים והפרשים, כדי לסרוק את אזורי הפיגוע ואת רחבי העיר במטרה להתחקות אחר עקבותיהם של חברי החוליה והמפגע וכן אחרי פרטי האירועים. במשטרה ובשב"כ מנתחים את מצלמות האבטחה, ועושים מאמצים קדחתניים לאתר את המחבל שנמצא כעת בבריחה.

ראש אגף המבצעים במשטרה, ניצב סיגל בר צבי, התייחסה לפיגועים בתום הערכת מצב עם מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי. "מדובר ביום קשה ובשני פיגועים קשים מבחינתנו", הסבירה, "במהלך הפיגועים נעשה שימוש בשני מטעני חבלה, אשר על פניו נראים איכותיים ורבי עוצמה. מדובר באירועים קשים במיוחד, שגבו מחיר של הרוג אחד קטין, שזה לבדו אירוע מצער וכואב ו-26 נפגעים".

מפכ''ל המשטרה רנ''צ קובי שבתאי בזירת הפיגוע (צילום: דוברות המשטרה)
מפכ''ל המשטרה רנ''צ קובי שבתאי בזירת הפיגוע (צילום: דוברות המשטרה)

ניצב בר צבי מוסיפה כי "בתקופה האחרונה אנחנו עדים לשורה ארוכה של פיגועים, אשר יש להם כוונה לפגוע בחוסן ובמורל הציבורי". לדבריה, ישנן התרעות רבות, ואנחנו מנסים לתת להם מענה, ולסכל באמצעות המודיעין שלנו. "רמת הכוננות מוגדרת כעת בדרגה שלוש, רמה גבוהה מאוד, ואנחנו משתדלים לרכז את כל הכוחות למענה מהיר".

"להערכתנו, שני הפיגועים קשורים אחד בשני, ואותה החולייה עומדת מאחוריהם", הדגישה, "הפיגועים הללו נושאים אופי פעולה וביצוע דומים עד כדי זהים. המטענים היו מקצועיים עם כוונה לפגוע ולהסב נזק כבד. ההשערה שלנו היא שמדובר בחולייה מאורגנת היטב, עם מתכנן ומהנדס להכנת המטען. המטענים הוסתרו במכוון האחד מאחורי אופניים והשני בסבך בין שיחים".

עוד ציינה: "כוחות משטרה, בכללם לוחמי מג"ב ואנשי המודיעין , נותנים מענה מהיר ובדגש על נוכחות במקומות מרכזים וכאלה שסימנו כיעדים ופוטנציאל לפיגוע. הבוקר העלינו עוד את רמת הכוננות, והשוטרים עושים ככל שניתן להגן על הציבור. תיגברנו את מוקדי ה-100 כדי לתת מענה מהיר לאנשים שמתקשרים מתוך חשש. אנחנו קוראים לציבור לגלות ערנות ולדווח על כל אירוע חשוד. בנוסף מתריעה את הציבור מפני הפצת חומרים מתוך זירות פיגוע והפצת מידע שווא".