היועצת המשפטית לממשלה, עורכת הדין גלי בהרב-מיארה, הגישה היום (רביעי) לבג"ץ את עמדתה כי אין זה סביר למנות את יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר. "המסקנה הברורה בנסיבות העניין היא כי מינוי דרעי לשר חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות ודינו בטלות", כתבה בהרב-מיארה.

תנועת אומ"ץ עתרה לבג"ץ: לבטל את מינויו של דרעי לשר

עוד כתבה כי "לעניין תיקון החקיקה, עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא שיש לדחות את העתירות בעניין זה. זאת, שכן האופן שבו פותחה בפסיקה האפשרות המשפטית לפסול חוקי יסוד בשל שימוש לרעה בסמכות של הכנסת לחוקק חוקי יסוד, אינה מאפשרת לבית המשפט להתערב בתיקון חוק היסוד".

גלי בהרב מיארה (צילום: אבשלום ששוני)
גלי בהרב מיארה (צילום: אבשלום ששוני)

עוד כתבה בהרב מיארה במכחוות הדעת: "התיקון לא נועד לפתור בעיה כללית, אלא לשנות את התוצאות החוקיות של הרשעה פלילית על כהונה של שר, ולאפשר לחבר כנסת מסוים, שהורשע בדין, להתמנות לתפקיד שר, מבלי שתיבחן שאלת הקלון על ידי יושב ראש ועדת הבחירות. בהמשך לכך הובהר, כי הסמכות של הכנסת לחוקק חוקי יסוד של הכנסת לא נועדה להסדיר עניינים פרטניים של חברי כנסת והקושי מתעצם מפני שמדובר בסוגיות רגישות וערכיות של טוהר מידות, תוך שינוי "כללי המשחק" לאחר הבחירות".

בתגובה לדברים, מסר השר דרעי: "היועצת המשפטית מאשרת בתשובתה כי מעולם לא התחייבתי לפרוש מהחיים הפוליטיים לצמיתות וכי לא הפרתי את הסדר הטיעון ולא הולכתי שולל את בית משפט השלום בהתפטרותי מהכנסת ה-24. אני בוטח בבורא עולם, מאמין וסומך על בית המשפט העליון בירושלים שיתכנס מחר בהרכב מורחב של 11 שופטים, שישמע את קולם של למעלה מ-2 מיליון אזרחי ישראל ובכללם 400 אלף מצביעי שס שרוצים לראות אותי שר בממשלת ישראל".

"אני סמוך ובטוח שבית המשפט העליון יאפשר לי להמשיך ולפעול לצמצום הפערים בחברה וישים קץ למסע הרדיפה כנגדי וכנגד בני משפחתי שנמשך כבר למעלה מ-6 שנים. שנים מייסרות של חקירות קשות שלי ושל קרובי משפחתי, שנים של חשדות כבדים כנגדי שכדברי היועץ המשפטי לשעבר ד״ר אביחי מנדבליט, 'ההר לא הוליד אפילו עכברון'", הוסיף. 

עו"ד ינור ברטנטל - מומחה למשפט ציבורי ופוליטי מתייחס להחלטת היועמ"שית שלא להגן על מינויו של אריה דרעי לשר: "היועמ"שית סומכת ידה על הלכת פנחסי-דרעי שנקבעה בכתב אישום קודם של דרעי עצמו. בהלכה זו הוחלט שגם אם שר יכול לכהן בתפקידו לפי החוק, יש לשקול את שאלת הסבירות. בעניין זה טוענת היועמ"שית כי הדבר אינו סביר במקרה של דרעי, גם בשל הרשעות פליליות קודמות. מנגד, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי בשל התמיכה הציבורית הרחבה למינוי, שמצאה ביטויה בין היתר באמצעות הבחירות, בשל שיקולים פוליטיים וקואליציוניים אין זה סביר למנוע את המהלך. בית המשפט יצטרך לדון בשאלת הסבירות לעומת הכשירות ולהחליט היכן המשקל רב יותר במקרה זה".

עו"ד נחמיה אסף בעלי הפדרציה לבוררות ומומחה למשפט מנהלי התייחס לבג"ץ דרעי ומאמר: "להחלטת היועצת המשפטי לממשלה גלי בהרב-מיארה שלא להגן בפני בג"ץ על מינוי אריה דרעי לשר הפנים, הבריאות והמשנה לראש הממשלה, עשויות להיות השלכות דרמטיות. 
הניסיון מלמד, כי בג"ץ נוטה להקשיב לדעת היועץ המשפטי לממשלה. אומנם, לא תמיד מקבל אותה, אך הדבר נכון יותר בתיקים שהיועמ"ש מנסה להגן עליהם. בתיקים שהיועמ"ש מראש נמנע לייצג, ואין הרבה כאלה, לדבר יש משמעות רבה מאוד. למעשה היועמ"שית אומרת, כי הדבר הוא בניגוד לדעתה, אינו סביר גם אם הוא עומד בסטנדרטים שהחוק מציב. משום שמוסד היועמ"ש הוא הגרום שאמור לפרש את החוק, יקשה על הממשלה מאוד להגן על תיקונים בחוק כאשר היועמ"שית מדירה את רגליה ממנו".