ארבעת השלבים הראשונים בתוכנית העבודה של הרפורמה במערכת המשפט של שר המשפטים יריב לוין, לרבות ביטול חוקי יסוד כמו פגיעה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ופיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, פורסמו אתמול. ורדה אלשיך, שופטת בדימוס וסגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב לשעבר, התארחה הבוקר (שני) בתוכנית "שבע תשע" עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב-103FM, והתייחסה לדברים: "אני לא רוצה להאמין שזה קורה, שזה אמיתי, אני רוצה להאמין שזה איזה ספין. מכיוון שאם זה מה שמתכוונים לעשות, הלך עלינו", אמרה.

האופוזיציה בהודעה דרמטית: חבריה יחרימו את דיוני החקיקה של הרפורמה המשפטית

"אני אפילו לא אקצין ואגיד שאין יותר לאזרחים שום הגנה. זאת אומרת, אין שום עילה שבגינה אפשר או כדאי יהיה למישהו לפנות לבית המשפט ,כי הכתובת על הקיר - אין לך הגנה, אין לך מה לומר, אתה שבוי של המערכת הפוליטית", אמרה אלשיך. "חוקי היסוד שלנו היו בסיס לאיזושהי בנייה ומכאן קיווינו שזה ילך למקום טוב. מה שעכשיו עושים, אומרים לנו, 'זה ממש לא משנה, לא רואים אתכם ממטר, אנחנו נחליט מה טוב'. מה שהולכים לעשות זו לא רפורמה, זה פוגרום, זה הריסות, זו מהפכה, זה יותר גרוע ממהפכה שלטונית". 

הפגנת הענק בתל אביב, 21.1 (צילום: רויטרס)

לאחר מכן התייחסה השופטת בדימוס לידיעה שפורסמה הבוקר על הצעתו של שר המשפטים לשעבר דניאל פרידמן, בה הוא מציע רפורמה מעודנת יותר ובנוסף לקיים דיון. "אני מאוד מעריכה את פרופ' פרידמן ואני גם מכירה אותו אישית, ואני רוצה לומר שהיום הוא נשמע מהמתונים - אבל כשהוא יצא עם התוכנית אז עשו עליה עליהום. קודם כל, אני שמחה שהוא מאמין, ואני מקווה שהוא צודק, שמישהו ידבר איתו".

בהמשך תקפה אלשיך את ההחלטה על הרפורמה: "עם כל הכבוד אני לא מבינה מה הדחיפות ברפורמה הזאת, מרגע לרגע צריך לעשות רפורמה? אני לא מבינה. אג'נדה היא דבר מבורך אבל כשיש עליה כזאת מחלוקת גדולה, אפשר לבוא ולומר 'רגע, בואו נעצור את הרכבת שדוהרת לתוך התהום ונשב ונדבר'. אני לא אומרת שאת הכל צריך לפסול, רפורמה זה כשמתקנים משהו, לא כשהורסים מהיסוד ואז מתחילים לבנות ב'עשה זאת כפי יכולתך'".

עוד ציינה, כי "נכון, צריך אולי לתקן, גם הנשיאה חיות לא אמרה 'הכל בסדר וככה נעשה'. רק בואו נשב ונדבר. אני לא מסוגלת להבין למה אי אפשר לדבר, למה צריך לעשות את זה באבחת גרזן?. בעולם, כשהיינו מופיעים בכנסים, כל המדינות אמרו 'כמה יפה שאצלכם בוחרים שופטים, כמה מאוזן, כמה הפרדה יש ואיזון'. המדינות שהכי קינאו בנו אלה המדינות שיש בהן דיקטטורה ולקחו מהשופטים כל שיקול דעת".

לסיום אמרה: "אני לרגע לא אומרת שלא יכולות להיות דעות בעד הרפורמה, אבל אתם משתמשים במילה 'רפורמה' ועושים מהפכה. מה שעושים כרגע זה מתחילים כשמודיעים 'אנחנו הורסים, אחרי שנהרוס יש לנו תוכנית מתאר ואז אולי נדבר על משהו'. אנחנו לא כל כך נהיה דמוקרטים, זה רחוק מלהיות דמוקרטים. רק במדינות עולם שלישי אפשר לבחור את השופטים על ידי פוליטיקאים כשהרוב הוא פוליטי".

סייעה בעריכת הכתבה: נויה חסון, 103fm