בדיון שהתקיים היום (שני) בבית המשפט העליון בעניין המשך כהונתו של ראש עיריית חדרה המושהה, צביקה גנדלמן, הוצא צו על תנאי כנגד חזרתו לתפקיד. בימים הקרובים יינתן פסק הדין הסופי של בית המשפט העליון, ובו ייקבע האם הצו על תנאי יהפוך לצו מוחלט וסופי.  

כזכור, בחודש ינואר 2022 הוועדה להשעייית ראשי ערים במשרד הפנים החליטה להשעות אותו מתפקידו כראש העירייה, וזאת למשך חצי שנה. בחודש יולי באותה שנה היועצת המשפטית לממשלה, עוה"ד גלי בהרב-מיארה, פנתה לוועדה וביקשה להאריך את ההשעיה בתקופה נוספות, אך הוועדה החליטה להשיב את גנדלמן לתפקידו למרות כתב האישום. 

בעקבות החלטה זו עתרה לבג״ץ קבוצה של תושבי חדרה באמצעות ד״ר עו״ד מתן גוטמן, ודרשה לבטל את החלטת הוועדה, ולהאריך את ההשעיה. שופט בית המשפט העליון, חאלד כאבוב, העניק צו ביניים ומנע את חזרתו של גנדלמן לתפקידו עד סיום בירור העתירה. בהמשך הגישו עתירות היועצת המשפטית לממשלה וגורמים נוספים בדרישה לבטל את החלטת הוועדה ולהותיר את ההשעיה על כנה. 

ב-21 באוגוסט 2022 נעתרה הוועדה הממשלתית לבקשתה של היועמ"שית, והשעתה את צביקה גנדלמן מתפקידו כראש עיריית חדרה עד ה-6 בספטמבר. זאת, לאחר שגנדלמן היה אמור לחזור לתפקידו בסוף החודש. גנדלמן מואשם במרמה והפרת אמונים, מידע כוזב או פלט כוזב, קבלת דבר במרמה ושיבוש מהלכי משפט.

היום, כאמור, התקיים הדיון בעתירות בבית העליון. הדיון התמקד בשאלה המשפטית מהם אמות המידה להשבת ראש עירייה מושהה לתפקידו לאחר שכבר הוחלט על השעייתו הראשונית. לאחר מספר שעות דיון המליצו השופטים לעורך דינו של גנדלמן, עו״ד עמית חדד, להסכים למתן צו על תנאי, ולאפשר לשופטים ליתן פסק דין סופי בזמן הקרוב.  

ד״ר מתן גוטמן (צילום: שלומי יוסף)
ד״ר מתן גוטמן (צילום: שלומי יוסף)

עורך הדין המייצג את התושבים, ד״ר מתן גוטמן, מסר: "החזרתו של גנדלמן לתפקידו חרף שהוועדה להשעייה קבעה לפני מספר חודשים כי הוא לא ראוי לכהן כראש הרשות נוכח צבר וחומרת המעשים המתוארים בכתב האישום, מעוררת שאלות תקדימיות אודות סמכות הוועדה ופרשנות ההסדר החוקי של השעית ראש רשות עם כתב אישום.  מהדיון היום נראה כי השופטים היו קשובים מאוד לעמדתנו כי החלטת הוועדה שגויה וכי יש להמשיך בהשעיה אלא אם מתקיים שינוי נסיבות ממשי״.