הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כל אחד ואחת מאיתנו חותמים כמעט מדי יום על חוזים, מבלי שאפילו נדע על כך. כל הסכמה לתנאי שימוש באתר או באפליקציה (מסמך שאף אחד לא באמת קורא אותו) וכל התקשרות עם חברת סלולר או ספקית אינטרנט הם חוזים לכל דבר ועניין.

חוזים נחתמים גם בין גופים מסחריים ובפעמים רבות הכל עובר על מי מנוחות למשך כל תקופת החוזה. אולם, מה קורה כאשר דברים משתבשים ומתגלות מחלוקות בין הצדדים. צד אחד יכול לטעון לחוסר תום לב בעת החתימה על החוזה. לעיקרון תום הלב בדיני חוזים יש השפעה מכרעת והוא משמש פעמים רבות לפרשנות של בית המשפט. כדי להיכנס בעובי הקורה, שוחחנו עם עו"ד ליאור שבי, בעל ידע וניסיון בדיני חוזים וייצוג בבתי משפט.

מהו עיקרון תום הלב בדיני החוזים?
"עיקרון תום הלב בדיני החוזים מתייחס לכך שהצדדים נדרשים לפעול ביושר ובהגינות זה כלפי זה. המשמעות היא שצדדים לא צריכים לנצל זה את זה או לפעול באופן שיערער את מטרת החוזה או את עיקריו".

כיצד בא לידי ביטוי חוסר תום לב?
"כאשר צד פועל בחוסר הגינות או באופן הפוגע בתכלית החוזה. נתקלנו במהלך העבודה במשרד במקרים רבים של חוסר תום לב  בניהול מו"מ ובהפרת חוזה, אך גם במקרים של מצגי שווא כאלו ואחרים. לדוגמה, צד אחד שחתום על החוזה מציג מצג שווא לגבי עסקאות גדולות עליהם חתם בעבר כדי להרשים ולגרום לצד השני לחתום על החוזה. כשהצד השני מגלה כי הדבר לא נכון, הוא יכול לטעון לחוסר תום לב במהלך המו"מ ובעת החתימה".

איך מתייחס בית המשפט לעיקרון הזה?
"עיקרון תום הלב חל על כל היבטי דיני החוזים בעיקרו. החוק מורה לצדדים לנהוג בתום לב בעת המשא ומתן והתקשרות בחוזה, וכן בעת ביצוע התחייבויותיהם על פי החוזה. בנוסף, עיקרון תום הלב יכול לשמש לפרשנות של בית המשפט לסעיפים מעורפלים או לא ברורים בחוזה והוא יכול לשמש גם כדי למנוע מצד אחד לפעול באופן שיפגע בצד השני".

עו
עו

יש לך טיפ שאתה יכול לתת לפני שניגשים לחתום?
"בכל מקרה מומלץ לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין מנוסה בתחום ולא לחתום על חוזה "על עיוור", בטח כאשר מדובר בעסקאות גדולות. חוזה מבוסס בדרך כלל על שיתוף פעולה ועל אמון הדדי בין שני הצדדים. חוזים רבים מקוימים במלואם, אבל הצרה מתחילה כאשר יש מחלוקות, וחלק מהן נוגעות לחוסר תום לב בשעת החתימה. לפני כל חתימה מומלץ לבצע בדיקה בסיסית על הצד השני".

יש לך דוגמה מעניינת?
"בוודאי. מוכרת וקונה חתמו על חוזה הנוגע לחלקת קרקע. המוכרת ידעה שהקרקע מזוהמת בפסולת מסוכנת, אך לא שיתפה את המידע. במקרה הזה, המוכרת נהגה בחוסר תום לב ולמעשה הפרה את התחייבויותיה על פי החוזה. דוגמה נוספת היא סיכום בעל פה על מכירת הדירה ולאחר מכן התחרטות. 

ומה קורה אם הצדדים לא חתמו בסופו של דבר על חוזה המכר של הדירה?
למרות האמור בסעיף 8 לחוק המקרקעין שמורה על חתימה פורמלית על חוזה לצורך מכירת דירה, בית המשפט יכול להשתכנע במקרים חריגים, כי למרות שלא הייתה חתימה של הצדדים על החוזה כאמור בהוראת החוק, הצד המוכר פעל בחוסר תום לב, כי למשל במועד שקבעו הצדדים לצורך חתימה על חוזה המכר, ולאחר שסוכמו מלוא התנאים למעט את החתימות בפועל, החליט המוכר לסגת מהעסקה – כי קיבל לדוגמה הצעה גבוהה יותר מקונה אחר. במקרה כזה בית המשפט יכול להשתכנע כי הייתה גמירות דעת ומסויימות ומדובר על הפרת חוזה בחוסר תום לב".

מהן ההשלכות המשפטיות על צד שפועל בחוסר תום לב?
"אם בית המשפט קובע כי צד אחד פעל בחוסר תום לב, הוא עלול לשאת באחריות לנזקים לצד השני ולפצות אותו כספית. בנוסף, החוזה עשוי להיחשב כמבוטל".

מה צריך לעשות מישהו שזקוק לייעוץ וייצוג בנושא?
"למשרדנו ניסיון רב בנושא בייעוץ משפטי ובעריכת חוזים מסחריים מורכבים. עם השנים צברנו ניסיון משמעותי בכל הנוגע לפתיחת חברות וניהולם התקין, עריכת הסכמי מייסדים, הסכמי שותפויות בין שותפים עסקיים, הסכמי מכר וייצוג תובעים ונתבעים בבתי המשפט במחלוקות חוזיות".

לפרטים נוספים אודות עו"ד ליאור שבי לחצו כאן

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר