הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

חוק הירושה קובע כי עם פטירתו של אדם כל רכושו הנקרא גם עזבונו עובר ליורשיו שהם בני משפחתו ומתחלק בינם בהתאם להוראות חוק הירושה. האפשרות היחידה של כל אדם להתערב ולשנות מבעוד מועד את האופן בו יעבור ויחולק רכושו ליורשיו לאחר פטירתו, היא אך ורק באמצעות עריכתה של צוואה בהתאם לחוק הירושה, ומכאן חשיבותה של הצוואה ועריכתה כדין.  

עו''ד ונוטריון נבון קצב (צילום: ענת קזולה)
עו''ד ונוטריון נבון קצב (צילום: ענת קזולה)

רבים טועים לחשוב שניתן להתנגד לצוואה של נפטר כאשר הוא נמצא עדיין בחיים, ואולם אין הדבר כך, שכן את ההתנגדות לצוואה ניתן להגיש אך ורק לאחר שאדם נפטר והולך אל בית עולמו , וזאת לאחר שהוגשה אל הרשם לענייני ירושה בקשה למתן צו קיום לצוואה של הנפטר ובתוך 14 ימים מהיום שבקשה זו פורסמה ע"י רשם הירושה לידיעת הציבור לשם הגשת התנגדויות. 

העיקרון הבסיסי בדיני ירושה הוא כיבוד רצונו החופשי של המצווה. ואולם, מה קורה כאשר הצוואה אינה משקפת את רצונו החופשי של המצווה וקיימים קרובי משפחה שנושלו מהצוואה או קיבלו חלק לא הוגן מעיזבון הנפטר ? במקרה כזה חוק הירושה קובע שניתן להגיש התנגדות לצוואה, ומונה רשימת עילות, כאשר שלוש העילות העיקריות בקשר להגשת התנגדות לצוואה מתייחסות לשאלת גמירות הדעה החופשית של המצווה לערוך את צוואתו האחרונה, וכאשר מדובר בשלוש העילות הבאות :

  1. היעדר כשירות רפואית של המצווה לערוך ולחתום על צוואה בעת שחתם על צוואתו האחרונה.  
  2. השפעה בלתי הוגנת שהופעלה על המצווה בעת שחתם על צוואתו האחרונה.
  3. מעורבות של הנהנים ו/או מי מטעמם בצוואה בעת שהמצווה חתם על צוואתו האחרונה.

לכן, כאשר אדם מרגיש בתום לב שהוא נושל שלא כדין מצוואה של נפטר, וכי הצוואה לא משקפת את רצונו החופשי וגמירות דעתו המלאה והחופשית של הנפטר, חשוב מאוד להגיע מיד לאחר פטירת המצווה אל עו"ד העוסק בתחום ירושה ועיזבון וזאת על מנת להתייעץ עימו בדחיפות. 

חשוב להבין כי ניהול הליך משפטי של התנגדות למתן צו קיום צוואה הינו הליך ארוך  מורכב ומייגע שיש להיערך אליו כראוי עם עו"ד מומחה שיגבש אסטרטגיה משפטית נכונה בהליך כדי להביא לגילוי האמת ולעשיית צדק עם המתנגד ואף עם המצווה עצמו למרות שהלך לבית עולמו. 

חשוב לדעת ולהבין כי לכל הליך בו נוקטים ולכל טענה שמעלים בכתב ההתנגדות לצוואה או לחילופין בבקשה לקיום הצוואה יש חשיבות משפטית רבה מאוד, לכן יש להתנהל אך ורק עם עו"ד וזאת בחכמה רבה ולעיתים אף בתחבולות חוקיות כדי להביא לגילוי האמת ולעשיית הצדק. 

הכותב עו"ד נבון קצב הבעלים של נבון – משרד עורכי דין ונוטריון, הינו עו"ד למעלה מ 20 שנים, העוסק בין היתר בייצוג בענייני ירושה ועיזבון, וחבר בוועדת הנוטריונים של לשכת עורכי הדין. 

נבון – משרד עורכי דין ונוטריון
טלפון: 03-558-5580
אתר האינטרנט הרשמי : www.navon-law.co.il 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר