בצל הסערה הפוליטית בישראל, סביב המשך חקיקת הרפורמה המשפטית, ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד היום (שישי) עם ראש הממשלה הבריטי רישי סונאק, במעונו הרשמי בדאונינג 10. הפגישה בין השניים ארכה כ-50 דק והסתיימה ללא הצהרות. בשיחתם, בין היתר, הביע סונאק את דאגת בריטניה מהרפורמה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי שני המנהיגים דנו בסוגיית הגרעין האיראני. ראש הממשלה נתניהו הודה לסונאק על עמדתה הנחושה של מדינתו בנושא זה, וציין כי על המעצמות להגביר את ההרתעה והלחץ על איראן. כמו כן, דנו השניים בהעמקת שיתופי הפעולה האסטרטגיים בתחומים ביטחוניים, מודיעיניים וכלכליים. במסגרת זו, סיכמו השניים על כינון דיאלוג אסטרטגי בראשות היועצים לביטחון לאומי.

בנימין נתניהו, רישי סונאק (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
בנימין נתניהו, רישי סונאק (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)

בנוסף, שני המנהיגים ברכו על ההתקדמות בהסכם הסחר בין המדינות. ראש הממשלה נתניהו הזמין את ראש ממשלת בריטניה סונאק לביקור רשמי בישראל. היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל והמזכיר הצבאי של רה"מ מקיימים כעת פגישה נוספת עם מקבליהם. 

מנגד, השניים דנו גם ברפורמה במערכת המשפטית וסונאק הביע את דאגת בריטניה מהרפורמה."ראש הממשלה הדגיש את החשיבות של שמירה על הערכים הדמוקרטיים העומדים בבסיס מערכת היחסים בינינו, לרבות ברפורמות השיפוטיות המוצעות בישראל", נמסר מלשכת ראש הממשלה הבריטי. 

המחאה נגד הרפורמה המשפטית בלונדון (צילום: רויטרס)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית בלונדון (צילום: רויטרס)

ממול, התקיימה הפגנה בהשתתפות עשרות ישראלים, שהניפו את דגלי ישראל וקראו קריאות "בושה". במקום הפגינו גם פעילים פרו-פלסטינים. קבוצת חברי פרלמנט ליברל-דמוקרטים פרסמה מכתב לסונק ואמרה שהזמנתו של נתניהו עלולה לשלוח איתות שבריטניה תומכת במעשיה של ישראל. 

מחאה פרו-פלסטינית בלונדון (צילום: REUTERS/Toby Melville)
מחאה פרו-פלסטינית בלונדון (צילום: REUTERS/Toby Melville)

לאחר פגישתם, נתניהו אמר: "ביקרתי השבוע בלשכת הגיוס בתל השומר. פגשתי צעירות וצעירים שמתגייסים לצה״ל כדי לשרת ולשמור על כולנו.  בתולדות העם היהודי, הדבר הנורא ביותר שקרה לנו זה שאיבדנו את היכולת להגן על עצמנו. לכן, דורות של יהודים, במשך אלפי שנים, היו כמו עלים נידפים ברוח. לא יכולנו לעשות כלום. כשחזרנו והקמנו את מדינת ישראל הקמנו את היכולת להגן על עצמנו".

"היכולת להגן על עצמנו זה חיילות וחיילי צה״ל. זה השינוי הגדול שהתחולל. אלה שרוצים להשמיד אותנו לא נעלמו. האיום הגדול ביותר הוא הניסיון של איראן להתחמש בנשק גרעיני מסוכן וקטלני נגדנו. לכן אני ממשיך במסע המדיני כדי לשפר עמדות בינלאומיות נגד המירוץ של איראן לפצצות אטום נגדנו", אמר. "במסגרת זו נפגשתי היום עם ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק. דיברנו גם על העמקת שיתופי הפעולה האסטרטגיים בינינו בתחומים ביטחוניים, מודיעיניים וכלכליים.

מדינת ישראל תעשה הכל כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני, ואני אעשה הכל כדי לדאוג לאחדות ולהרגעת הרוחות בעם ישראל. אנשים אחים אנחנו. יש לנו מדינה אחת ועלינו לעשות הכל כדי להגן עליה מפני איומים מבחוץ, ומפני קרע בלתי-ניתן לאיחוי מבפנים. איננו יכולים לאפשר לשום מחלוקת, חריפה ככל שתהיה, לסכן את העתיד המשותף של כולנו. נשמור על המדינה. נשמור על העם. נשמור על הדמוקרטיה. נשמור  על הערכים החשובים לכולנו. אין לנו ארץ אחרת", סיכם.

כאשר נשאל על החשש מפני מחאות ברחבי הארץ ביום הזיכרון, ענה ראש הממשלה כי "גם אם הייתי עוצר את החקיקה זה לא היה עוזר, הם ימשיכו להפגין כדי לנסות להפיל ממשלה".

בתגובה, ממחאת המילואימניקים 'אחים לנשק' נמסר: ״סופסוף נתניהו מבין שבלי צה"ל אין מדינה. אז הגיע הזמן להפסיק את המסלול המהיר לדיקטטורה ולעצור עכשיו. אנחנו נחושים ושבוע הבא המחאה תסלים. הכל תלוי בו! הוא יעצור - אנחנו נעצור״.

על הפסקת התנדבות משרתי המילואים בצבא אמר כי "הטרנד בתקשורת זה לקדש את הסרבנות, לומר שזה לא נורא. אני מתנגד, אי אפשר לקבל את זה, כשם שלא יכלו  לקבל את זה בהתנתקות. אי אפשר לתת את זה לצד אחד ולא לצד שני - אין לך צבא אין לך משמעת ואין לך היררכיה. הסרבנות היא סכנה איומה למדינה שעלולה לעבור מצד לצד. דורש ממערכת הביטחון עמידה תקיפה נגד התופעה".

אמש, נאם ראש הממשלה והצהיר כי אינו מתכוון לעצור את חקיקת הרפורמה המשפטית. לדבריו, "לאור כל החששות אני אומר הערב- אני מאמין שאפשר להעביר רפורמה שתתן מענה לשני הצדדים. כזו שתשאיר את האיזון בין הרשויות ותשמור, ותשריין את זכויות הפרט של כל אזרח במדינה. לא באנו לדרוס ולרמוס אלא לאזן ולתקן. אנו נחושים לקדם באחריות את הרפורמה הדמוקרטית שתאזן את הרשויות. הדרך הטובה ביותר להשגת הרפורמה המאזנת ולמנוע את הקרע בעם הוא התדיינות. נציגי האופוזיציה סירבו להיכנס לדיון על זה. אני מקווה שזה ישתנה בימים הקרובים. אני קשוב לחששות ולטענות". 

בהמשך, התייחס לשינוי המסתמן בוועדה לבחירת שופטים, ואמר: "החוק שיובא בפני הכנסת הוא חוק שאינו משתלט על ביהמ"ש אלא מאזן ומגוון אותו. איננו רוצים בית משפט נשלט, אנו רוצים ביהמ"ש מאוזן. זה בית משפט של העם. זה לא קץ הדמוקרטיה, זה חיזוק הדמוקרטיה. אני רוצה לענות על החשש המרכזי שהועלה ע"י הצד השני - פסקת התגברות גורפצת בלתי מוגברת שתביא לכך שכל רוב קטן בכנסת יוכל לפסול כל החלטה של ביהמש - זה לא יקרה, להפך".

"אני מתכוון לעגן בחוק את זכויות הפרט. נבטיח את זכויות היסוד של כל ישראל. כל חקיקה תהיה מחויבת לעקרונות הללו. לצערי עד היום ידי היו כבולות הגענו למצב אבסורדי. אני מודיע - עד כאן. אני נכנס לאירוע. שם בצד כל שיקול אחר ולמען המדינה והעם - אעשה כל מה שביכולתי כדי להגיע לפיתרון", הוסיף.