הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כותב: עו"ד ונוטריון ארז קרט

צוואה הינה כלי רב עוצמה המאפשר לאדם לשלוט בדרך בה יחולק עזבונו לאחר פטירתו. תנאי בצוואה הוא הוראה המחייבת את המוטב לעשות או לא לעשות משהו על מנת לרשת את רכושו של המוריש. תנאים מסוימים עשויים להיות תקפים אם הם סבירים ואינם מפרים את תקנת הציבור או את זכויותיו של המוטב, אך אחרים עשויים להיות פסולים אם הם בלתי מוסריים, בלתי חוקיים או מזיקים.

סעיפים 43, 44 ו 45 בחוק הירושה מאפשרים למצווה בצוואתו יכולת להמשיך ולעקוב אחר זכויות היורשים, לדחות את קיומה של ההורשה בהתקיים תנאי או תנאים שנקבעו בצוואה  או להפסיק למעשה את זכות כזו או אחרת גם לאחר הכרזת היורשים ולאחר שהוצא צו לקיום הצוואה.
כל אלה מקנים לעורך הצוואה (המוריש) כוח רב לקבוע, גם זמן רב לאחר שהלך לעולמו, מי יחזיק ברכושו וכיצד עליו לנהוג בו.

עורך דין ונוטריון ארז קרט
עורך דין ונוטריון ארז קרט

עיקור או הפלה תמורת בנין מגורים?! 
עו"ד ארז קרט מסביר שלא ניתן לכתוב או לדרוש כל דבר מהיורשים, ישנם תנאים שנוגדים את תקנת הציבור ולכן הם יפסלו על ידי בית המשפט. לאורך השנים מציין עו"ד קרט שנתקל בתנאים ותניות לא הגיוניות וחלקם פשוט  הזויות כגון: תנאי לפיו על היורש לעבור הליך רפואי כגון עיקור, הפלה או תרומת איברים. תנאי לפיו על היורש להימנע מלהתחתן או חייב להתגרש כדי לקבל את הירושה או אפילו חייב להינשא רק למישהו מעדה מסוימת אחרת לא יקבל דבר מהירושה.  

מודגש כי אסור לתנאי בצוואה להפר שום חוק או מדיניות ציבורית. לדוגמה, תנאי המחייב יורש לבצע פשע, לוותר על דתו וכיוצא בזה. יש גם חשיבות לבהירות התנאי: אסור לתנאי בצוואה להיות מעורפל או מעורפל במשמעותו או היקפו. לדוגמה, תנאי המחייב יורש להיות "מאושר", "מוצלח", או "טוב".

שימוש מושכל 
עו"ד ארז קרט מסביר שהוא מרבה לעשות שימוש בתנאים והתניות בעת עריכת צוואה על מנת להגן על הירושה מלהגיע לידיים לא רצויות ובכך לוודא שרצון המוריש יתקיים. דוגמא טובה לכך היא בנית מנגנון חכם שמונע מבן/בת זוג של יורש/ת לזכות בחלק מהירושה בעת גירושין. עו"ד קרט מסביר שלא מספיק לכתוב תנאי שמחייב כתיבת הסכם ממון לצורך קבלת ירושה, כי לא בהכרח שהיורשים יהיו נישואים או במערכת יחסים בעת קבלת הירושה. וזאת מבלי לציין גם את האופציה  שניתן לבטל הסכם ממון לאחר הירושה או שלא יהיה מי שיוודא שהדבר נעשה כלל. 
אלא יש צורך לבנות מנגנון חכם בתוך הצוואה שיבטיח שבעת מחלוקת משפטית ניתן יהיה להסתמך עליו בבית המשפט, והוא יאפשר משפטית לקבל חזרה את הרכוש במלואו.   

הפתרון השלם והמשתלם: צוואה חסינה™
עריכת צוואה (תכנון עיזבון) נחשב באופן מסורתי למורכב, מפחיד ויקר. אבל – יש חלופה שמאפשרת לרבים ליצור בקלות ובעלויות סבירות צוואה תקפה מבחינה חוקית ואמינה מאוד, היא נקראת: צוואה חסינה™.

מכיוון שתחום הליגלטק (יישום טכנולוגיה בעולם המשפט ובעבודת עורכי הדין) יקר ללבי, לקחתי על עצמי לבנות מערכת טכנולוגית מתקדמת, משולבת בבקרה של עורך הדין המתמחה בדיני ירושה, ונקראת צוואה חסינה™. המערכת מבוססת על הניסיון הרב שצברתי בתחום דיני הירושה כדי שכל אחד יכול להשתמש בה כדי ליצור צוואה בלווי עו"ד שמתמחה בדיני ירושה.

בתהליך הזה מוטמעים בצוואה מנגנונים חכמים ויצירתיים למניעת סכסוכים בין יורשים ובמשפחה בכלל. 
התוצאה המתקבלת- הצוואה ברורה ומדויקת ובכך נמנע סילוף רצון המצווה, ככתוב רצונו של אדם כבודו.

כספת סייבר™ חלק אינטגרלי מצוואה חסינה™
מערכת צוואה חסינה™ מאפשרת בקלות את שילוב כספת סייבר™ בתוך הצוואה כחלק אינטגרלי מהמערכת.  כאמור כספת סייבר™ היא שירות ירושה דיגיטלי מתקדם המבוסס על פלטפורמה מקוונת, מאובטחת ,אשר מאפשרת לבעלים שלה, לאחסן בתוכה בצורה מסודרת ובטוחה את כל המידע החשוב להם, לרבות פירוט כלל הנכסים שבבעלותם, הן המוחשיים והן הדיגיטליים.

כספת סייבר™ ניתנת לעדכון על ידי הבעלים שלה בכל רגע נתון באופן מקוון וללא תלות בגורם חיצוני כלשהו. תוכנה ייחשף רק בבוא היום - קרי ליורשים על פי צוואה רק לאחר אחרית שנותיהם ו/או למיופי כוח על פי ייפוי כוח מתמשך רק לאחר שבעלי הכספת איבדו את כשירותם.

לסיכום, תנאים בצוואות הם סעיפים המטילים חובות או מגבלות מסוימות על יורשים שיורשים מעיזבון של מוריש. בעוד שתנאים מסוימים עשויים להיות תקפים וניתנים לאכיפה, אחרים עשויים להיות לא חוקיים ובלתי ניתנים לאכיפה בהתאם לגורמים שונים. לפיכך, מורישים המעוניינים לכלול תנאים בצוואתם צריכים להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום על מנת לוודא שרצונותיהם תקינים ויעילים מבחינה משפטית.

הפניה לאתר צוואה חסינה™ -  https://www.immunewill.co.il 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר