משרד הבריאות הגיש היום (ראשון) את עמדתו לבג"ץ באשר לעתירת עמותת 'ישראל חופשית' נגד 'חוק החמץ', אשר קובע כי ברשות מנהל בית חולים לאסור או להגביל הכנסת חמץ למבנה בית החולים, לשם שמירה על כשרות הפסח. בעמדתו, מבקש משרד הבריאות לדחות את העתירה שהוגשה.

לאחר אישור חוק החמץ: כך ינהגו בתי החולים ברחבי הארץ | בדיקת מעריב
"פוגע בכבוד האדם": בכיר במערכת הבריאות תוקף את 'חוק החמץ'

בעמדת המשרד נכתב כי "באשר ליידוע באי בית החולים בדבר הוראות החוק, סעיף 9 (א) קובע כי כי רק עובד של בית החולים יכול להיות מוסמך על ידי מנהל בית החולים ליידע את הבאים בשערי בית החולים בדבר ההוראות. כלומר, המחוקק לא הסמיך את מנהל בית החולים להסמיך מאבטח, או כל עובד אחר, המועסק במיקור חוץ כעובד בית החולים, ליידע את באי בית החולים בדבר ההוראות בעניין הכנסת חמץ לבית החולים. כמו כן, בכוונתנו להנחות את מנהלי בתי החולים בדבר המגבלות החלות בנוגע להסמכות עובדים לעניין הנחיות הנוגעות לשמירת הכשרות".

"יובהר כי על רקע הסמיכות בין מועד כניסתו של החוק לתוקף ועד להגשת העתירה, לא עלה בידי משרד הבריאות להפיץ מסמך הנחיות המאושר באופן סופי בטרם הגשת העתירה", הוסיפו, "יצוין כי על מנהל בית חולים שהחליט או יחליט בעתיד להפעיל את סמכותו בהתאם לחוק  ולקבוע הוראות בעניין הכנסת חמץ לבית החולים – לדאוג שתינתן הדרכה מידי שנה לקראת חג הפסח לעובדים שימנה, ככל שימנה, ולמאבטחים הפועלים במסגרת בתי החולים".

כמו כן, הבהירו במשרד הבריאות באשר לסמכויות המאבטחים, וציינו: "החוק אינו מאפשר להסמיך עובד לערוך חיפוש אחר חמץ על גופו של אדם, וכן בכלי תחבורה, במטען או בטובין אחרים של באי בית החולים או השוהים בו. כמו כן, החוק אינו מאפשר להסמיך את עובד בית
החולים למנוע כניסה של אדם או חמץ לבית החולים מטעמים הנוגעים לכשרות לפסח, אף אם האדם הנכנס לבית החולים פועל בניגוד להוראות שקבע המנהל בעניין הכנסת חמץ".

"גם עובד כאמור אינו יכול להיות מוסמך לעשות שימוש בכוח לשם ביצוע חיפוש או מניעת כניסה מטעמים הנוגעים לשמירת כשרות לפסח", הוסיפו, "הסמכות שהוקנתה היא אך סמכות ליידע בדבר ההוראות שקבע מנהל בית החולים. החוק לא שינה את הדין שחל על מאבטחים בבתי חולים או סמכויותיהם. בהתאם לכך, מאבטח בית החולים שהוסמך לפי חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור אינו מוסמך למנוע כניסה של אדם או הכנסת חמץ לבית החולים מטעמים הנוגעים לכשרות לפסח".

אורי קידר מנכ"ל 'ישראל חופשית', מסר: "גם תחת שר של ש"ס, משרד הבריאות מבין שהחוק לא מאפשר ולא יאפשר לחטט בתיקים של אף אדם ולא לעכב אף חולה בדרכו לבית החולים. אנחנו מאמינים שעל ידי העתירה הזו נוכל למגר את המנהג המכוער הזה לאלתר, ומדינת ישראל תמגר את תופעת משטרת הדת שיש מי שמנסים לייסד פה. יחד עם הציבור, אנחנו נדפוק ברקס לממשלת הכפיה הדתית ולחוקים הרעים שלה".